Reklama

Wojna w Ukrainie uderzyła też w zakupy sprzętu AGD

Do końca marca rynek był na plusie, ale tylko 4 proc. Wiele firm wciąż ma problemy z komponentami do produkcji.

Publikacja: 14.04.2022 21:00

Wojna w Ukrainie uderzyła też w zakupy sprzętu AGD

Foto: Adobe Stock

Rynek AGD mocno stracił podczas pierwszych lockdownów, ale bardzo szybko wrócił do zwyżek. Co więcej, spędzający znacznie więcej czasu w domach Polacy dużo chętniej inwestowali w wyposażenie np. kuchni. W efekcie w całym 2021 r. rynek urósł aż o 19 proc., do niemal 10,8 mld zł.

W tym roku rozwój sektora jednak mocno zwolnił. Z najnowszych danych organizacji producentów APPLiA Polska wynika, że do końca marca ilościowo wzrost wynosił jedynie 4 proc., co było w dużej części efektem wysokiego wzrostu sprzedaży zmywarek. Duże grupy, jak lodówki czy także suszarki do ubrań, zanotowały nawet spadki w ujęciu rocznym.

– Rynek jest wciąż rozregulowany, część producentów odczuwa problemy z dostępnością komponentów. Do tego dochodzi oczywiście wpływ wojny w Ukrainie, co oznacza zawirowania w popycie – mówi Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska. – W ujęciu wartościowym sytuacja jest znacznie lepsza, rynek rośnie o 14 proc. Ilościowo sytuacja jest trudniejsza, ale nawet mniejszy wzrost i tak należy uznać za sukces sektora – dodaje.

Mocno rośnie sprzedaż nie tylko zmywarek, ale również kuchenek, także mikrofalowych. Niemniej spadki niektórych grup sprzętu są faktem, choć może to być chwilowe zawirowanie. – Można mówić o nasyceniu rynku w niektórych kategoriach, a obecna sytuacja wpływa na nastawienie konsumentów. Nie można w tym kontekście zapominać o rosnących stopach procentowych będących obciążeniem dla wielu gospodarstw domowych – mówi Zygmunt Łopalewski, dyrektor ds. korporacyjnych Whirlpool Company Polska.

Wysoki wzrost wartościowy pokazuje efekt inflacji i podwyżek cen sprzętu. Co więcej, można spodziewać się kolejnych.

Reklama
Reklama

– Podwyżka cen jest planowana w połowie roku, cała branża je podnosi. Żałujemy, że nie skorzystaliśmy wcześniej z tej możliwości, gdy sprzedaż sprzętu mocno rosła po kolejnych lockdownach – mówił na ostatniej konferencji Jacek Rutkowski, prezes Grupy Amica.

Inni producenci także wskazują na podobne zależności. – Niemal identyczny trend obserwowaliśmy już w ubiegłym roku i obrazuje on z jednej strony podwyżki cen produktów AGD, wynikające ze znaczącego wzrostu kosztów surowców i komponentów do produkcji oraz energii czy transportu, a z drugiej strony pokazuje, iż konsumenci zwracają się w stronę bardziej zaawansowanego technologicznie i droższego sprzętu – mówi Ireneusz Bartnikowski, prezes firmy Solgaz. – Kolejną interesującą obserwacją jest zróżnicowanie dynamiki rynku w zależności od asortymentu. W ostatnim okresie obserwujemy bowiem spadki sprzedaży pralek, suszarek do ubrań czy lodówek, podczas gdy w dalszym ciągu bardzo mocno rośnie sprzedaż piekarników oraz płyt do zabudowy i zmywarek – mimo wysokiej bazy z zeszłego roku – dodaje.

Prezes Solgazu podkreśla, że rośnie sprzedaż sprzętu domowego używanego do przygotowania posiłków i zmywania naczyń, co stanowi przedłużenie zeszłorocznej tendencji wynikającej ze spędzania większej ilości czasu w domach w ramach tzw. home office i przygotowywania posiłków we własnym zakresie w swojej kuchni, na co wpływ miały covidowe ograniczenia w funkcjonowaniu restauracji.

AGD
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama