Reklama

W połowie przyszłego roku oferta na atom ze Stanów Zjednoczonych

Kompleksowość podejścia do oferty wymaga czasu. Jesteśmy także zobligowani umową rządową między Polską i USA. Harmonogram mówi o wyborze partnera w przyszłym roku. My chcemy złożyć ofertę w połowie 2022 r. – mówi Mirosław Kowalik, prezes Westinghouse Electric Poland.

Aktualizacja: 12.11.2021 10:04 Publikacja: 11.11.2021 21:00

Mirosław Kowalik, prezes Westinghouse Electric Poland

Mirosław Kowalik, prezes Westinghouse Electric Poland

Foto: materiały prasowe

Amerykanie uchodzą za lidera w wyścigu o uzyskanie kontraktu na budowę atomu w Polsce. Kiedy możemy spodziewać się przedłożenia oferty amerykańskiej?

Z punktu widzenia Westinghouse koncentrujemy się na przygotowaniu oferty zgodnie z umową międzyrządową (IGA), która została podpisana w ubiegłym roku. Mamy na to czas do sierpnia przyszłego roku. Chcemy tak przygotować ofertę, aby wpisywała się w polskie wymagania. Nasz reaktor AP1000 to rozwiązanie sprawdzone, odpowiadające potrzebom polskiego rynku i wyzwaniom związanym z osiągnięciem neutralności klimatycznej. Wpisujemy się w uwarunkowania i wymagania określone w strategicznych dokumentach, jakimi są Program Polskiej Energetyki Jądrowej (PPEJ) i Polityka Energetycznej Polski do 2040 r. (PEP2040). W obu dokumentach mowa jest, że reaktory wodno-ciśnieniowe, PWR odgrywać mają znaczącą rolę w polskim miksie energetycznym. Polska zamierza wybudować 6–9 GW mocy, która ma ustabilizować system elektroenergetyczny, dać bezpieczeństwo energetyczne, uzupełniać generację z zielonych źródeł, zapewniając jednocześnie konkurencyjne ceny energii. Przewagą atomu jest także projektowany czas eksploatacji liczony w latach: 60+.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Biznes
Coś eksplodowało w zakładach zbrojeniowych na Uralu. Fala uderzeniowa i chmura w kształcie grzyba
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Materiał Promocyjny
Trzy dekady budowy niemiecko-polskiej współpracy
Biznes
Orange Polska zaskoczył siłą IT i smartfonów. Ale to hurt ma przynieść prawdziwe zyski
Biznes
Zmiana w unijnym programie SAFE? Porozumienie USA–Indie i spór UE z Chinami
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Człowiek w centrum zmian w organizacji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Reklama
Reklama