Nowe strategie koncernów po kryzysie

Koncerny powoli uczą się funkcjonować w nowej rzeczywistości, w której będą musiały dać swoim klientom więcej za mniej pieniędzy

Publikacja: 03.03.2010 02:42

Japoński koncern Subaru zaprezentował w Genewie swój nowy pojazd hybrydowy

Japoński koncern Subaru zaprezentował w Genewie swój nowy pojazd hybrydowy

Foto: PAP/EPA

To główne przesłanie zainaugurowanego wczoraj w Genewie salonu samochodowego. W Europie najprostszym sposobem pozyskania finansowania dla firm motoryzacyjnych wydaje się pomoc państwa albo kredyty Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Wczorajsza decyzja General Motors o potrojeniu finansowania w formie gotówki i kredytów dla europejskiej spółki córki Opla/Vauxhalla do kwoty 1,9 mld euro zapewni działanie firmy do końca roku. Prezes Opla/Vauxhalla Nick Reilly nie ukrywa, że liczy na pomoc rządów europejskich w pozyskaniu ok. 1,8 mld euro. – Rozmowy z rządami hiszpańskim, brytyjskim, polskim i w pewnej mierze austriackim idą dobrze. Wiadomo, że nie otrzymamy tyle, na ile liczyliśmy, i nie będzie to gotówka, lecz gwarancje kredytowe. Od rządu niemieckiego oczekuję ok. miliarda euro – mówił Reilly „Rz”.

Wcześniej Opel oczekiwał wsparcia rządów europejskich sięgającego 2,7 mld euro. Decyzja zarządu w Detroit, który zwiększył wsparcie ponadtrzykrotnie, została dobrze przyjęta przez Niemców. – To znaczy, że mamy już o czym rozmawiać, ale nadal nie przyjmujemy do wiadomości, że Opel/Vauxhall planuje zwolnienia i że zdecydował się na zamknięcie fabryki w Antwerpii – powiedział „Rz” Klaus Franz, szef organizacji związkowych w Oplu. Szef Opla jest optymistycznie nastawiony do działalności swojej firmy w Polsce. Potwierdził plany zwiększenia produkcji w fabryce w Gliwicach, a co za tym idzie również wzrostu zatrudnienia.

Z kolei szefowie Toyoty i Lexusa bardzo ostrożnie odpowiadają na pytania o prognozy sprzedaży w tym roku. Dla nich najważniejsze w tej chwili jest odzyskanie zaufania klientów. Tadashi Arashima, prezes Toyota Motor Europe, jest zdania, że w tym roku japoński koncern zanotuje ok. 5-proc. spadek sprzedaży w porównaniu z 2009 r., czyli znajdzie chętnych na 840 tys. aut. Dla Toyoty kluczowe jest, czy chętni do kupienia jej aut wrócą do salonów w marcu. Wiceprezes TME Didier Leroy zapewniał w Genewie, że firma robi wszystko, aby niezbędne naprawy aut z defektem lub potencjalnym defektem zostały wykonane tak szybko, jak to tylko jest możliwe.

Jedno jest pewne. Firmy robią wszystko, by nie podnosić cen. Ułatwia to współpraca pomiędzy koncernami w finansowaniu najdroższych technologii. Mazda, jak powiedział „Rz” prezes tej firmy Takashi Yamanouchi, nowe technologie rozwija wspólnie z Fordem. Fiat już współpracuje z Chryslerem, BMW wybrał sobie jako partnera PSA Peugeot/Citroena. Od początku lutego obydwa koncerny już pracują nad nowymi silnikami.

Współpracy z inną firmą nie wyklucza także Nick Reilly, chociaż doskonale pamięta, że już raz taka opcja zupełnie nie wyszła – kiedy GM zdecydował się połączyć z Fiatem. Ostatecznie rozwód zakończył się wypłaceniem Fiatowi 2 mld dol. Za te pieniądze Sergio Marchionne, prezes Fiata, rozpoczął restrukturyzację firmy. Niestety nie dość głęboko. Teraz po raz kolejny musi naprawiać biznes we Włoszech.

To główne przesłanie zainaugurowanego wczoraj w Genewie salonu samochodowego. W Europie najprostszym sposobem pozyskania finansowania dla firm motoryzacyjnych wydaje się pomoc państwa albo kredyty Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Wczorajsza decyzja General Motors o potrojeniu finansowania w formie gotówki i kredytów dla europejskiej spółki córki Opla/Vauxhalla do kwoty 1,9 mld euro zapewni działanie firmy do końca roku. Prezes Opla/Vauxhalla Nick Reilly nie ukrywa, że liczy na pomoc rządów europejskich w pozyskaniu ok. 1,8 mld euro. – Rozmowy z rządami hiszpańskim, brytyjskim, polskim i w pewnej mierze austriackim idą dobrze. Wiadomo, że nie otrzymamy tyle, na ile liczyliśmy, i nie będzie to gotówka, lecz gwarancje kredytowe. Od rządu niemieckiego oczekuję ok. miliarda euro – mówił Reilly „Rz”.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej