Nowe strategie koncernów po kryzysie

Koncerny powoli uczą się funkcjonować w nowej rzeczywistości, w której będą musiały dać swoim klientom więcej za mniej pieniędzy

Publikacja: 03.03.2010 02:42

Japoński koncern Subaru zaprezentował w Genewie swój nowy pojazd hybrydowy

Japoński koncern Subaru zaprezentował w Genewie swój nowy pojazd hybrydowy

Foto: PAP/EPA

To główne przesłanie zainaugurowanego wczoraj w Genewie salonu samochodowego. W Europie najprostszym sposobem pozyskania finansowania dla firm motoryzacyjnych wydaje się pomoc państwa albo kredyty Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Wczorajsza decyzja General Motors o potrojeniu finansowania w formie gotówki i kredytów dla europejskiej spółki córki Opla/Vauxhalla do kwoty 1,9 mld euro zapewni działanie firmy do końca roku. Prezes Opla/Vauxhalla Nick Reilly nie ukrywa, że liczy na pomoc rządów europejskich w pozyskaniu ok. 1,8 mld euro. – Rozmowy z rządami hiszpańskim, brytyjskim, polskim i w pewnej mierze austriackim idą dobrze. Wiadomo, że nie otrzymamy tyle, na ile liczyliśmy, i nie będzie to gotówka, lecz gwarancje kredytowe. Od rządu niemieckiego oczekuję ok. miliarda euro – mówił Reilly „Rz”.

Wcześniej Opel oczekiwał wsparcia rządów europejskich sięgającego 2,7 mld euro. Decyzja zarządu w Detroit, który zwiększył wsparcie ponadtrzykrotnie, została dobrze przyjęta przez Niemców. – To znaczy, że mamy już o czym rozmawiać, ale nadal nie przyjmujemy do wiadomości, że Opel/Vauxhall planuje zwolnienia i że zdecydował się na zamknięcie fabryki w Antwerpii – powiedział „Rz” Klaus Franz, szef organizacji związkowych w Oplu. Szef Opla jest optymistycznie nastawiony do działalności swojej firmy w Polsce. Potwierdził plany zwiększenia produkcji w fabryce w Gliwicach, a co za tym idzie również wzrostu zatrudnienia.

Z kolei szefowie Toyoty i Lexusa bardzo ostrożnie odpowiadają na pytania o prognozy sprzedaży w tym roku. Dla nich najważniejsze w tej chwili jest odzyskanie zaufania klientów. Tadashi Arashima, prezes Toyota Motor Europe, jest zdania, że w tym roku japoński koncern zanotuje ok. 5-proc. spadek sprzedaży w porównaniu z 2009 r., czyli znajdzie chętnych na 840 tys. aut. Dla Toyoty kluczowe jest, czy chętni do kupienia jej aut wrócą do salonów w marcu. Wiceprezes TME Didier Leroy zapewniał w Genewie, że firma robi wszystko, aby niezbędne naprawy aut z defektem lub potencjalnym defektem zostały wykonane tak szybko, jak to tylko jest możliwe.

Jedno jest pewne. Firmy robią wszystko, by nie podnosić cen. Ułatwia to współpraca pomiędzy koncernami w finansowaniu najdroższych technologii. Mazda, jak powiedział „Rz” prezes tej firmy Takashi Yamanouchi, nowe technologie rozwija wspólnie z Fordem. Fiat już współpracuje z Chryslerem, BMW wybrał sobie jako partnera PSA Peugeot/Citroena. Od początku lutego obydwa koncerny już pracują nad nowymi silnikami.

Współpracy z inną firmą nie wyklucza także Nick Reilly, chociaż doskonale pamięta, że już raz taka opcja zupełnie nie wyszła – kiedy GM zdecydował się połączyć z Fiatem. Ostatecznie rozwód zakończył się wypłaceniem Fiatowi 2 mld dol. Za te pieniądze Sergio Marchionne, prezes Fiata, rozpoczął restrukturyzację firmy. Niestety nie dość głęboko. Teraz po raz kolejny musi naprawiać biznes we Włoszech.

To główne przesłanie zainaugurowanego wczoraj w Genewie salonu samochodowego. W Europie najprostszym sposobem pozyskania finansowania dla firm motoryzacyjnych wydaje się pomoc państwa albo kredyty Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Wczorajsza decyzja General Motors o potrojeniu finansowania w formie gotówki i kredytów dla europejskiej spółki córki Opla/Vauxhalla do kwoty 1,9 mld euro zapewni działanie firmy do końca roku. Prezes Opla/Vauxhalla Nick Reilly nie ukrywa, że liczy na pomoc rządów europejskich w pozyskaniu ok. 1,8 mld euro. – Rozmowy z rządami hiszpańskim, brytyjskim, polskim i w pewnej mierze austriackim idą dobrze. Wiadomo, że nie otrzymamy tyle, na ile liczyliśmy, i nie będzie to gotówka, lecz gwarancje kredytowe. Od rządu niemieckiego oczekuję ok. miliarda euro – mówił Reilly „Rz”.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne