Milion dolarów nagrody za „uspokojenie” pedału gazu

Władze USA rozważają możliwość obowiązkowego wyposażania przez producentów samochodów w awaryjny układ hamulcowy we wszystkich modelach — oświadczył minister transport Roy LaHood podczas przesłuchania w Kongresie o problemach Toyoty

Publikacja: 03.03.2010 13:39

Wiesz czemu samochody Toyoty mimowolnie przyspieszały? Zgłoś się po nagrodę

Wiesz czemu samochody Toyoty mimowolnie przyspieszały? Zgłoś się po nagrodę

Foto: Bloomberg

- Badamy możliwość zalecenia awaryjnych systemów hamowania we wszystkich pojazdach sprzedawanych w USA — powiedział członkom senackiej komisji handlu, nauki i transportu. Taki system zadziałałby w przypadku zablokowania się pedału gazu, pozwalając zatrzymać pojazd.

[wyimek]Znacznie częściej niż na Toyotę, zgłaszano problemy związane z pojazdami GM, Forda, Chryslera i innych firm japońskich[/wyimek]

Wiceprezes Toyoty, Takeshi Uchiyamada zdecydowanie bronił elektronicznego układu przyspieszania pojazdów. — Sprzedaliśmy 40 mln pojazdów z takim systemem i w żadnym nie stwierdziliśmy wady — dodał.

Toyota, która musiała naprawić na świecie 9 mln swych aut, w tym 6 mln w USA, bo właśnie blokował się w nich pedał gazu, zapowiedziała już instalowanie takiego systemu w niektórych modelach. Ponadto powoła specjalną komisję ds. jakości na świecie, kierowaną przez prezesa Akio Toyodę. W składzie komisji znajdzie się m.in. były amerykański minister transportu Rodney Slater.

Dokumenty zgromadzone przez komisję wskazują, że poza modelami z roku 2009, Toyota nie dawała powodów dla wielu skarg użytkowników do urzędu bezpieczeństwa drogowego NHTSA. Znacznie częściej skarżono się na pojazdy GM, Forda, Chryslera i innych firm japońskich. Dokumenty wskazują także, że bardzo często zgłaszano nagłe przyspieszanie aut Toyoty, np. modelu Camry, którego nie obejmuje obecna operacja usuwania wady.

Dotychczasowe trzy przesłuchania w Kongresie USA nie wyjaśniły przyczyn mimowolnego przyspieszania samochodów Toyoty. Zmasowana akcja naprawcza japońskiego producenta nie obejmuje wszystkich zaobserwowanych przypadków — stwierdza witryna internetowa poświęcona motoryzacji Edmunds.com. — Problem ten istnieje od ponad 20 lat, kiedy Audi trafiło na czołówki gazet — dodaje. Toyota nie jest więc jedyną firmą, której ten problem dotyczy, bez precedensu jest tylko skala obecnej operacji.

Edmunds.com wyznaczył nagrodę miliona dolarów dla naukowców, którzy zdołają wyjaśnić nie rozwiązane dotąd przyczyny mimowolnego przyspieszania pojazdów.

- Badamy możliwość zalecenia awaryjnych systemów hamowania we wszystkich pojazdach sprzedawanych w USA — powiedział członkom senackiej komisji handlu, nauki i transportu. Taki system zadziałałby w przypadku zablokowania się pedału gazu, pozwalając zatrzymać pojazd.

[wyimek]Znacznie częściej niż na Toyotę, zgłaszano problemy związane z pojazdami GM, Forda, Chryslera i innych firm japońskich[/wyimek]

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne