Przybywa aut za milion

W Polsce jest coraz więcej chętnych na superluksusowe samochody

Publikacja: 10.03.2010 01:19

Aston Martin od października 2009 r. znalazł w Polsce już kilkunastu nabywców

Aston Martin od października 2009 r. znalazł w Polsce już kilkunastu nabywców

Foto: Fotorzepa

Dziś w Warszawie oficjalnie otwiera swój salon Aston Martin. To kolejna superluksusowa marka, która chce mieć przedstawicielstwo w Polsce.

Jeszcze wiosną spodziewane jest otwarcie na warszawskim Powiślu salonu Bentleya, którego samochody od jakiegoś czasu sprzedaje już jeden z dilerów Volkswagena. A to nie koniec, bo wejście na polski rynek (pod skrzydłami Sobiesława Zasady) zapowiedziało także włoskie Ferrari. I choć wielkość sprzedaży nie jest imponująca, bo liczy się na sztuki, przedstawicielstw superluksusowych marek będzie stopniowo przybywać. – Rynek tego typu aut rozwija się mimo kryzysu. Należy przypuszczać, że także zainteresowanie nimi w Polsce będzie coraz większe – uważa szef Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciech Drzewiecki.

Według Samaru średnia cena kupowanego w Polsce superluksusowego auta wyniosła w ubiegłym roku 990 tys. zł. Bentley sprzedał w tym czasie siedem sztuk po cenie ok. miliona zł. Aston Martin od października ubiegłego roku do teraz – już kilkanaście samochodów. Najdroższy kosztował 1,2 mln zł.

Autoryzowanym przedstawicielem w Polsce ulubionej marki Jamesa Bonda jest spółka AML Polska, która liczy, że biznes będzie się stopniowo rozwijał.

– W 2013 roku Aston Martin będzie obchodził stulecie istnienia. Chcemy do tego czasu sprzedać 100 samochodów – twierdzi wiceprezes AML Polska Marcin Dąbrowski. Szczególnym zainteresowaniem cieszy się czterodrzwiowy rapid, który dziś będzie pokazany po raz pierwszy. Dysponuje 6-litrowym silnikiem V12 o mocy 477 KM. Setkę osiąga w 5,1 sekundy, a rozpędza się do ponad 300 km/h.

AML Polska nie zdradza wysokości kosztów uruchomienia w Polsce przedstawicielstwa, a zwłaszcza serwisu. Są dużo wyższe niż w przypadku aut popularnych: zarówno związane ze szkoleniem pracowników, jak i sprowadzeniem dedykowanego dla marki sprzętu. Tymczasem to właśnie obecność autoryzowanych serwisów może zwiększyć zainteresowanie klientów superdrogimi samochodami. Dotąd sprowadzane głównie z zagranicy w ramach prywatnego importu auta, trzeba dostarczać do naprawy do Berlina lub Pragi.

O ile segment aut superluksusowych pozostanie egzotyczną niszą, o tyle całkiem dobrze rozwija się w Polsce sprzedaż drogich marek klasy premium. Są rzecz jasna nieporównanie tańsze niż np. lamborghini, ale dla przeciętnego Polaka równie niedostępne.

Mercedes-Benz Polska sprzedał w ubiegłym roku ponad 5 tys. samochodów osobowych, i był to dla tej marki rekordowy rok. O 15 proc. poprawiło w 2009 roku wyniki BMW, a lokomotywą sprzedaży okazał się model X6 za ponad ćwierć miliona zł. W „kryzysowym” roku o 12 proc. więcej samochodów sprzedało także Volvo.

– Segment premium będzie się w 2010 roku dalej rozwijał – twierdzi prezes Mercedes-Benz Polska Jan Madeja. Według prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakuba Farysia sprzedaż takich samochodów jest bardziej stabilna, gdyż zazwyczaj kupują je firmy dla swoich szefów, a potem regularnie wymieniają.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail][/i]

Dziś w Warszawie oficjalnie otwiera swój salon Aston Martin. To kolejna superluksusowa marka, która chce mieć przedstawicielstwo w Polsce.

Jeszcze wiosną spodziewane jest otwarcie na warszawskim Powiślu salonu Bentleya, którego samochody od jakiegoś czasu sprzedaje już jeden z dilerów Volkswagena. A to nie koniec, bo wejście na polski rynek (pod skrzydłami Sobiesława Zasady) zapowiedziało także włoskie Ferrari. I choć wielkość sprzedaży nie jest imponująca, bo liczy się na sztuki, przedstawicielstw superluksusowych marek będzie stopniowo przybywać. – Rynek tego typu aut rozwija się mimo kryzysu. Należy przypuszczać, że także zainteresowanie nimi w Polsce będzie coraz większe – uważa szef Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciech Drzewiecki.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca