Ottawa wspiera nadal przemysł samochodowy

Premier Kanady Stephen Harper przedłuży o 5 lat Fundusz Innowacji Samochodowych. Władze starają się w ten sposób przyciągnąć inwestycje do tego sektora i tworzyć miejsca pracy

Publikacja: 06.01.2013 13:32

S. Harper ogłosił, że jego administracja przedłuży na kolejne pięć lat trwający obecnie program wspierania motoryzacji. Dodatkowo poinformował, że wartość całego programu zostanie zwiększona o 250 mln dolarów kanadyjskich do 0,5 mld dol kanadyjskich.

- Naszym celem przy tworzeniu tego funduszu było promowanie innowacji i zapewnienie większej liczby miejsc pracy dla kanadyjskich pracowników w branży samochodowej — wyjaśnił premier na spotkaniu z załogą montowni Forda w Oakville w stanie Ontario. Dotąd wsparcie władz dla tego sektora wyniosło 1,6 mld dolarów.

Firmy chcące skorzystać z środków funduszu muszą zainwestować w motoryzację ponad 75 mln dolarów. Dotychczas warunki te spełniły i skorzystały z publicznej pomocy kanadyjski Ford, Linamar, kanadyjska Toyota i Magna Int'l.

Szef związku zawodowego Canadian Auto Workers (CAW), Ken Lewenza przyjął z zadowoleniem decyzję rządu o przedłużeniu funkcjonowania funduszu, ale dodał, że władze muszą zrobić więcej by dorównać poziomowi zachęt oferowanych w innych krajach i w niektórych stanach USA. Według danych CAW, Kanada była w 1999 r. czwartym na świecie ośrodkiem produkcji samochodów. Dekadę później wypadła z pierwszej dziesiątki, a liczba miejsc pracy w sektorze zmniejszyła się o jedną trzecią z kilku przyczyn, zwłaszcza z powodu aprecjacji waluty, co zwiększyło koszty produkcji.

Premier Harper poinformował również, że rząd nie zamierza długo trzymać udziałów w General Motors, ale nie będzie słuchać Amerykanów, kiedy ma się ich pozbyć. Władze centralne i stanu Ontario, gdzie koncentrują się zakłady samochodowe, zostały udziałowcami GM w 2009 r., gdy dołożyły 10,8 mld CAD do puli pomocy dla tego koncernu. Mają teraz ok. 9 proc. Rząd w Waszyngtonie wyłożył na to 50 mld dolarów.

Resort finansów USA podał 19 grudnia, że zamierza pozbyć się swego udziału w GM w ciągu maksimum 15 miesięcy.

Analitycy uważają, że Kanada nie jest pod presją fiskalną, by musiała szybko pozbywać się udziału w GM. Może zachować go do najbliższych wyborów powszechnych w 2015 r. W zamian za pomoc koncernowi władze kanadyjskie zażądały, by utrzymał przez kilka lat ten sam udział Kanady w swej produkcji.

S. Harper ogłosił, że jego administracja przedłuży na kolejne pięć lat trwający obecnie program wspierania motoryzacji. Dodatkowo poinformował, że wartość całego programu zostanie zwiększona o 250 mln dolarów kanadyjskich do 0,5 mld dol kanadyjskich.

- Naszym celem przy tworzeniu tego funduszu było promowanie innowacji i zapewnienie większej liczby miejsc pracy dla kanadyjskich pracowników w branży samochodowej — wyjaśnił premier na spotkaniu z załogą montowni Forda w Oakville w stanie Ontario. Dotąd wsparcie władz dla tego sektora wyniosło 1,6 mld dolarów.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca