Polacy coraz chętniej grają w gry komputerowe na specjalnie do tego dedykowanych urządzeniach, czyli konsolach. Wypierają, tak jak na Zachodzie komputery, które przestają służyć do rozrywki. – W grudniu sprzedaliśmy przeszło dwa razy więcej konsol Xbox360 niż rok wcześniej – twierdzi Marcin Prażmo, pełnomocnik zarządu ds. rozwoju sprzedaży gier i konsol w Action. Warszawska spółka jest jednym z największych dystrybutorów sprzętu IT w Polsce. Jego zdaniem to dowód na to, że już nie tylko komputery PC, smartfony czy tablety, ale właśnie konsole stają się jedną z ważniejszych gałęzi biznesu IT.

Równie dynamiczny wzrost sprzedaży konsol w okresie przedświątecznym zaobserwował Komputronik, dysponujący największą w Polsce siecią sklepów sprzedających sprzęt IT.  - Chociaż główną kategorią naszej oferty są komputery osobiste, to właśnie dynamika sprzedaży konsol wyraźnie nas zaskoczyła – stwierdza Wojciech Buczkowski, prezes poznańskiej spółki. Deklaruje, że w porównaniu z analogicznym okresem 2011 r. sprzedaż konsol wzrosła o 70 proc. Klienci najchętniej wybierali konsole Microsoftu, czyli Xbox360.

- To głównie zasługa ogromnego popytu na technologię Kinect – stwierdza Buczkowski. Zwraca uwagę, że rynek konsolowy to już nie tylko urządzenia i gry, ale też dodatkowe akcesoria, których paleta wciąż rośnie a abonamenty otwierające dostęp do dodatkowych funkcjonalności urządzeń.

Media Export twierdzi z kolei, że w grudniu 2012 r. sprzedaż konsol w tej sieci (jeśli chodzi o ilość nabytych egzemplarzy) przekroczyła o 8 proc. sprzedaż komputerów. To pierwszy przypadek w historii. - Wzrosty sprzedaży konsol notujemy co roku. W poprzednim miesiącu klienci nabyli o 48 proc. więcej tego typu urządzeń niż rok wcześniej – oświadcza Agnieszka Dec, product manager Media Expert. Również w przypadku tej sieci najdynamiczniej, aż o 213 proc., rosła sprzedaż konsoli Xbox360. – Aż 94 proc. kupujących konsolę Xbox360 wybierało zestaw z kontrolerem ruchu Kinect – mówi Dec.

Według szacunków Newzoo, w 2012 r. gry konsolowe stanowiły ok. 25 proc. polskiego rynku gier komputerowych, którego wartość szacowana była na ok. 1,1 mld zł (ponad 60 proc. więcej niż rok wcześniej). Gry na PC-ty miały ok. 30-proc. udział. Większość gier na to urządzenie wciąż sprzedawała się w tradycyjnym modelu pudełkowym. Bardzo szybko rósł jednak popyt na gry sprzedawane w kanale cyfrowym, czyli przez internet.