Wielkie polowanie na promocje

Styczeń to okres sprzyjający poszukiwaniu przecenionych towarów. Ceny spadają nawet o 80 procent.

Publikacja: 15.01.2013 02:55

Wielkie polowanie na promocje

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Na klientów nic nie działa bardziej zachęcająco do wydawania pieniędzy niż obniżki cen. Dlatego w styczniu oraz w lipcu, kiedy w sklepach wyprzedawane są posezonowe kolekcje, nie brakuje osób poszukujących okazji do tańszych zakupów.

Do kupowania na wyprzedażach przyznaje się co najmniej 75 proc. ankietowanych, zaś mniej więcej co drugi rusza do sklepu zaraz po rozpoczęciu obniżek pod koniec grudnia.

Tłumy w przymierzalniach

Pierwsze ceny obniżają zazwyczaj sklepy odzieżowe. Choć zima jeszcze w pełni, w tych sklepach powoli zaczyna się pojawiać nowa kolekcja wiosenna, dlatego trzeba zrobić wolne miejsce na półkach.

Choć ceny mogą spaść nawet o 80 proc., to niestety w przypadku zdecydowanej większości trzeba zadowolić się ich skromniejszym poziomem, rzędu 20–30 proc.

– Dopiero gdy przy tej skali obniżki produkty się nie sprzedadzą, wprowadzamy większe rabaty – przyznaje przedstawiciel jednej z polskich marek.

Z badania firmy ARC Rynek i Opinia wynika, że aż 88 proc. konsumentów zwraca uwagę na oferty promocyjne w sklepie czy Internecie. Jednak 59 proc. ankietowanych przyznaje, że kupuje produkt w obniżonej cenie tylko wtedy, gdy jest do niego przekonana.

Niemal co czwarty mówi, że wybiera często promowane marki, nawet jeśli do tej pory z nich nie korzystał. Z kolei jedynie 6 proc. kupuje wyłącznie produkty w promocyjnych ofertach. Jednak z drugiej strony co dziesiąty badany wybiera te same produkty niezależnie od promocji.

Większe rabaty czekają na klientów w outletach, gdzie ceny obniżane są de facto kolejny raz. Choć w tego typu sklepach i tak jest taniej minimum o 30 proc. w stosunku do centrów handlowych, to dodatkowe obniżki powodują, że zakupy są jeszcze bardziej atrakcyjne. Trzeba się liczyć ze znacznie mniejszym wyborem – standardowe rozmiary sprzedają się najszybciej.

Jednak do wyprzedaży trzeba także podchodzić ostrożnie i uważnie czytać metki z cenami. Czasami firmy podnoszą tuż przed wyprzedażą ceny specjalnie po to, by później skala obniżki wyglądała bardziej imponująco. Przeceniane są też rzeczy sprzed kilku sezonów, specjalnie po to wyciągane z magazynów.

Okazja goni okazję

Czasami w Polsce w tym okresie pojawiają się też produkty, które nie sprzedały się w innych krajach. Najlepszym źródłem informacji jest Internet – są specjalne strony, które zbierają jedynie promocyjne oferty z różnych sklepów. Ten sam produkt może w sieci dyskontowej kosztować znacznie mniej niż w trakcie wyprzedaży w firmowym butiku. I nie chodzi bynajmniej o marki własne sieci, ale o powszechnie znane brandy.

Wyprzedaże są na pewno okazją do zapełnienia szafy odzieżą czy butami na cały rok. Jednak tylko 8 proc. Polaków twierdzi, że tego typu produkty kupuje jedynie w czasie przecen.

– Warto szukać przede wszystkim doskonałej jakości klasycznych ubrań, butów i dodatków, które posłużą wiele lat, np. wysokiej jakości płaszcza zimowego, kozaków czy sukienki – mówi Sonia Kostecka, dyrektor galerii Focus Mall Rybnik.

Jednak w tym okresie ceny obniżają nie tylko sklepy odzieżowe, ale w zasadzie ze wszystkich branż. Taniej można więc kupić także sprzęt elektroniczny, meble, akcesoria do wyposażenia wnętrz czy zabawki.

Jednak i tu warto być ostrożnym. Czasami oferta reklamowana jako wielka promocja w jednym sklepie, w innym już zwyczajna może być i tak bardziej atrakcyjna.

Sklepy, zwłaszcza z elektroniką, stosują jeszcze jedną praktykę. Podejrzanie wysoki rabat powinien skłonić klienta do sprawdzenia daty produkcji sprzętu. Może się okazać, że lodówka czy pralka tak długo stała w sklepie czy magazynie, że okres gwarancyjny upływa już niedługo. W przypadku awarii dochodzenie swoich praw jest skomplikowane.

Firmy muszą też informować klienta, gdy obniżenie ceny wynika z wady towaru, nawet jeśli jest ona niewidoczna na pierwszy rzut oka. Jednak zdarza się omijanie tej zasady, a nabycie produktu wadliwego w momencie zakupu oznacza późniejsze problemy ze zwrotem czy reklamacją.

Zakupy trzeba też robić rozważnie – tylko od dobrej woli sklepu zależy przyznanie klientowi prawa do zwrotu  pełnowartościowego towaru. Bez podawania przyczyn można oddać sprzedawcy jedynie produkt kupiony za pośrednictwem Internetu.

Dlatego pod tym względem sprzedaż elektroniczna z punktu widzenia konsumenta jest bardziej atrakcyjna od tradycyjnej. Jednak wiele osób, zwłaszcza kobiet, nie jest w stanie odmówić sobie przymierzania stert ubrań w sklepowych przymierzalniach.

Samolotem na zakupy?

Kupić taniej coś, za co inni musieli zapłacić znacznie więcej, to po prostu przyjemość. Z wyprzedaży korzystają więc osoby o różnym stopniu zamożności. Przybywa też zamożnych osób, które w poszukiwaniu okazji wybierają się na zakupy do innych krajów.

Wbrew pozorom wciąż spore różnice w cenach mogą zrekompensować z nawiązką  koszt biletu lotniczego, który – przy tak bogatej ofercie tanich przewoźników – często nie jest zbyt kosztowny. Na przykład w Wielkiej Brytanii od startu sezonu wyprzedaży normą są obniżki rzędu 70–80 proc. U nas, nawet jeśli się zdarzają, to dopiero na sam koniec, kiedy towar jest już bardzo przebrany.

Dlatego zakupy w innym kraju mogą okazać się realną okazją na prawdziwe oszczędności. Wiele osób kupowane w ten sposób ubrania czy elektronikę później sprzedaje w sieci.

Na klientów nic nie działa bardziej zachęcająco do wydawania pieniędzy niż obniżki cen. Dlatego w styczniu oraz w lipcu, kiedy w sklepach wyprzedawane są posezonowe kolekcje, nie brakuje osób poszukujących okazji do tańszych zakupów.

Do kupowania na wyprzedażach przyznaje się co najmniej 75 proc. ankietowanych, zaś mniej więcej co drugi rusza do sklepu zaraz po rozpoczęciu obniżek pod koniec grudnia.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca