Reklama

Japoński postój Dreamlinera

Producent samolotów z Seattle będzie musiał walczyć o odzyskanie zaufania przewoźników

Aktualizacja: 17.01.2013 02:58 Publikacja: 17.01.2013 02:57

Linie Ana i Air Japan miały najwięcej problemów z dreamlinerami

Linie Ana i Air Japan miały najwięcej problemów z dreamlinerami

Foto: AFP, Yoshikazu Tsuno Yoshikazu Tsuno

Po przymusowym lądowaniu dreamlinera w Japonii i przymusowym uziemieniu wszystkich maszyn 787 w tym kraju,  Boeing Inc. znalazł się w poważnych kłopotach. Akcje spółki spadły o 3-4 proc. Tymczasem przewoźnicy już zamówili kilkaset egzemplarzy samolotów reklamowanych jako najnowocześniejsze na świecie.

Dym w kabinie

Obaj najwięksi japońscy przewoźnicy, All Nippon Airways i Air Japan, zdecydowali się na uziemienie wszystkich swoich 17 boeingów 787, po stwierdzeniu usterki w kolejnym samolocie.  W środę podczas wewnętrznego lotu z Yamaguchi do Tokio przyrządy wskazały na awarię baterii zasilających aparaturę pokładową. W kabinie pilotów pojawił się dym. Pasażerowie i załoga opuścili pokład po trapach ratunkowych.   Awaryjne lądowanie maszyny w Takamatsu to ostatni z serii kilku poważniejszych incydentów związanych z dreamlinerami, które odnotowano w ciągu ostatnich kilkunastu dni. Kłopoty nie ominęły także testowanych przez PLL LOT nowych maszyn.

Jeszcze przed decyzją ANA i Air Japan dreamlinery znalazły się pod lupą amerykańskich władz regulacyjnych. Federalna Agencja Lotnictwa (FAA) zarządziła kilka dni temu generalny przegląd wszystkich systemów bezpieczeństwa, procedur montażu i materiałów użytych w dreamlinerach lądujących na amerykańskich lotniskach. Do materiałów o incydentach dołączono także dane o lądowaniu w Takamatsu. Choć przegląd procedur ma bezprecedensowy charakter, FAA nie zaleciła jednak wyłączenia tych maszyn z eksploatacji do czasu zakończenia przeglądów.

Liczy się reputacja

Akcje Boeinga traciły w środę w połowie sesji na Wall Street ok. 3,5 proc. – To jedno z najbardziej spektakularnych uziemień, jakie widziałem – uważa Robert Stallard, analityk RBC Capital Markets. – To co się zaczęło jako seria relatywnie błahych i odosobnionych incydentów, teraz zaczęło ważyć na reputacji Boeinga. Biorąc pod uwagę zainteresowanie mediów modelem 787 stanowi to poważne wyzwanie dla producenta.

– To dla Boeinga poważny ból głowy – przyznaje Richard Aboulafia, analityk rynku lotniczego w Teal Group. Producent z Seattle opóźnił pierwsze dostawy dreamlinerów o trzy lata, czym bardzo rozczarował przewoźników liczących na duże oszczędności wynikające z eksploatacji ekonomicznego samolotu nowej generacji.  Teraz posiada już zamówienia na ponad 800 takich maszyn i chce produkować aż 10 nowych modeli 787 miesięcznie.

Reklama
Reklama

Warszawa–Chicago

Mimo kłopotów japońskich maszyn zaplanowany na wczoraj pierwszy dalekodystansowy rejs dreamlinera PLL LOT z Warszawy do Chicago odbył się zgodnie z planem. Jak wyjaśnił „Rz" Marek Kłuciński, rzecznik PLL LOT, sprawdzono wszystkie systemy, nawet te, których kontroli nie zalecała instrukcja producenta. Kłuciński przypomina, że pierwszy egzemplarz dreamlinera, który trafił do LOT-u ma numer fabryczny: 61.

– Już na etapie produkcyjnym w samolotach polskiego przewoźnika zostały wykonane określone modyfikacje, które niwelują problemy techniczne, które dotykają innych przewoźników eksploatujących wcześniejsze modele samolotu Boeing 787 – powiedział rzecznik LOT. Jego zdaniem w Dreamlinerze LOT, ktory przyleciał do Warszawy 16 listopada 2012 r., stwierdzono tylko jedną poważniejszą usterkę. Dotyczyła ona zasilania elektrycznego w układzie hamulcowym.

Inni przewoźnicy eksploatujący dreamlinery, m.in. United Airlines, Qatar Airways, Ethiopian Airways czy Air India zapewnili, że ich maszyny są bezpieczne i na razie nie zamierzają ich uziemiać.

Coraz dłuższa lista usterek

5 grudnia 2012 r.

? Federalna Agencja Lotnictwa (FAA) zarządza przegląd wszystkich boeingów 787 po doniesieniach o powtarzających się wyciekach paliwa.

7 stycznia 2013 r.

Reklama
Reklama

? Pożar na pokładzie maszyny Japan Airlines (JAL) w Bostonie. W samolocie nie było pasażerów.

8 stycznia 2013 r.

? Odwołany lot kolejnej maszyny 787 JAL z powodu wycieku paliwa wykrytego tuż przed startem.

9 stycznia 2013 r.

? Inne japońskie linie ANA odwołują rejs dreamlinera z powodu problemów z układem hamulcowym.

11 stycznia 2013 r.

Reklama
Reklama

? Pęka szyba w kokpicie dreamlinera linii ANA podczas wewnętrznego rejsu w Japonii.

? Opóźnienie lotu innego dreamlinera ANA z powodu wycieku oleju.

? FAA zarządza gruntowny przegląd wszystkich dreamlinerów w następstwie serii incydentów i usterek.

13 stycznia 2013 r.

? Kolejny wyciek paliwa w samolocie Japan Airlines.

Reklama
Reklama

16 stycznia 2013 r.

? Awaryjne lądowanie dreamlinera linii ANA w Japonii, po pojawieniu się dymu w kokpicie. Wszystkie japońskie maszyny 787 zostają uziemione.

Po przymusowym lądowaniu dreamlinera w Japonii i przymusowym uziemieniu wszystkich maszyn 787 w tym kraju,  Boeing Inc. znalazł się w poważnych kłopotach. Akcje spółki spadły o 3-4 proc. Tymczasem przewoźnicy już zamówili kilkaset egzemplarzy samolotów reklamowanych jako najnowocześniejsze na świecie.

Dym w kabinie

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Reklama
Biznes
Ogromna awaria internetu. Nie działa wiele popularnych aplikacji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Materiał Promocyjny
Black Friday 2025 już niedługo. Co warto kupić?
Biznes
Trump daje szansę Putinowi, wydatki socjalne windują dług, Wlk. Brytania i OZE
Biznes
Imperium zbudowane przez Zygmunta Solorza bliskie ważnego rozstrzygnięcia
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
System kaucyjny w pytaniach i odpowiedziach. Wyjaśniamy, jak to działa
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama