Badanie układu elektrycznego Dreamlinera

Eksperci z USA i Japonii przystąpili do badania samolotu B787 ANA, który lądował awaryjnie. Ich uwaga skupia się na systemie elektrycznym. Przy okazji pojawił się problem komponentów, jedna trzecia pochodzi z Japonii

Publikacja: 18.01.2013 15:57

Badanie układu elektrycznego Dreamlinera

Foto: AFP

Ekipa ekspertów amerykańskich przybyła  w piątek do Japonii, aby z miejscowymi specjalistami zbadać przyczyny powtarzających się awarii sytemu elektrycznego B787.- Ekipa amerykańskiego biura bezpieczeństwa transportu NSTB z inspektor Loreną Ward przybyła na lotnisko w Takamatsu, aby wziąć udział w śledztwie - ogłosił rzecznik japońskiego urzędu bezpieczeństwa transportu lotniczego, Mamoru Takahashi - Eksperci obu stron spotkali się rano dla omówienia punktów, które zostaną objęte inspekcją - dodał.

Postępowanie skupia się obecnie na systemie elektrycznym samolotu. - W czwartek wyjęliśmy baterie, dziś będą badane wspólnie z Amerykanami  samolot i jego elementy składowe - powiedział Takahashi.

Władze japońskie opublikowały zdjęcie  otwartej baterii wydobytej z samolotu, która została wyraźnie uszkodzona: jest zniekształcona, poczerniała i straciła dużo  palnego elektrolitu.

- Nie mogę jeszcze niczego powiedzieć - stwierdziła L.Ward przedstawicielom japońskich mediów.

Japońscy specjaliści sądzą, że problem nie wynika koniecznie z tego akumulatora, ale z tego, że mógł   się przegrzać z powodu za dużego obciążenia, albo  anormalnego zachowania się materiałów okalających go. - Z cała pewnością coś miało  wpływ, może za  dużo prądu poszło do baterii albo za duże napięcie - wyjaśnił jeden z japońskich inspektorów, Hideyo Kosugi.

Może być bardzo dużo przyczyn tego wadliwego funkcjonowania, a postępowanie wyjaśniające może potrwać wiele tygodni,  bo cały system jest bardzo skomplikowany.

Byłby to poważny cios dla japońskich linii, które zaczęły  intensywnie eksploatować B87.  Teraz nie miały innego wyjścia,  jak anulować wszystkie loty - ANA odwołała 52 w sobotę i niedziele, co dotyczy 7100 podróżnych - bo nie maja dość amolotów zastępczych JAL uprzedziła, że wpłynie to na jej wyniki finansowe.

Baterie zainstalowane w dreamlinerach  sa produkcji japońskiej firmy GS Yuasa, jednego z wielu kooperantów Boeinga przy produkcji tego samolotu. Yuasa broni jakości swych wyrobów i uprzedziła, że wyjaśnianie przyczyn awarii może potrwać wiele tygodni.

Jedna trzecia japońskich komponentów

Dreamliner o nowoczesnej i skomplikowanej technologii składa sie z w jednej trzeciej z elementów wyprodukowanych w Japonii.

Do głównych  dostawców należą Mitsubishi Heavy Industries (skrzydła), Kawasaki HI ( przód kadłuba, szyb głównego podwozia), Fuji HI (środkowy  keson skrzydła, wing box), Toray (włókno kompozytowe), Panasonic (pokładowy system rozrywki), Bridgestone (opony), Jamco (toalety, kuchnia, wykładzina wnętrza pokładu), GS Yuasa (baterie litowo-jonowe), Nabtesco (wyposażenie do dystrybucji energii elektrycznej), IHI (wał silnika, turbiny niskociśnieniowe),  Daido Steel (materiał do produkcji wału silnika), Sumitomo Precision Products  (wymiennik ciepła pomocniczego układu zasilania, wymiennik ciepła silników), Toho Titanium  i Osaka Titanium Technologies (tytan), Sumitomo Chemical (tworzywo sztuczne polietersulfon), Shin Maywa Industries (dźwigar skrzydła), Tanagawa Seiki (komponenty kabiny pilotów).

Boeing zbytnim optymistą

Niezależny ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, Hans Weber jest zdania, że Boeing

zbyt optymistycznie podszedł do korzyści ze strategii światowego outsourcingu przy produkcji B787.  - Koncern przyznał, że nie docenił poziomu  nadzoru nad zarządzaniem i wsparciem inżynieryjnym, jaki był  niezbędny dla zapewnienia dostawcom sprawnie funkcjonującego łańcucha dostaw. Gdyby Boeing wykonał lepiej pracę w tej sprawie, to nie miałby obecnych problemów technicznych - powiedział Weber.

Boeing zerwał z dotychczasową  praktyką produkowania większości elementów  u siebie i zlecił produkcję wielu podzespołów  dostawcom. Elementy do montowania w Everett i w Charleston pochodzą więc ze 135 ośrodków produkcji i od 50 dostawców.

Wadliwe baterie produkuje japońska GS Yuasa, a francuska Thales zmontowała je dla Boeinga. Żaden inny samolot na świecie nie składa się z tylu elementów pochodzących od różnych producentów. Samolot składa się w 70 proc.. z elementów z outsourcingu - szacuje analityk z agencji S&P, Richard Tortorello.

Połowę samolotu stanowią  kompozyty, głównie  w kadłubie i skrzydłach  powstające w Japonii, Włoszech, Korei, USA  i w innych krajach. Ta strategia przyczyniła się do dużych opóźnień w produkcji. Nie ma jednak żadnych wskazówek, by takie podejście koncernu było przyczyną problemów, jakie  pojawiły się dwa tygodnie temu u japońskich użytkowników samolotu - zastrzega.

Ekipa ekspertów amerykańskich przybyła  w piątek do Japonii, aby z miejscowymi specjalistami zbadać przyczyny powtarzających się awarii sytemu elektrycznego B787.- Ekipa amerykańskiego biura bezpieczeństwa transportu NSTB z inspektor Loreną Ward przybyła na lotnisko w Takamatsu, aby wziąć udział w śledztwie - ogłosił rzecznik japońskiego urzędu bezpieczeństwa transportu lotniczego, Mamoru Takahashi - Eksperci obu stron spotkali się rano dla omówienia punktów, które zostaną objęte inspekcją - dodał.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca