Marszałek Struzik ma apetyt na SKM

Likwidację Szybkiej Kolei Miejskiej i połączenie jej z Kolejami Mazowieckimi zapowiada samorząd wojewódzki. Zdaniem marszałka Mazowsza Adama Struzika usprawni to przewozy kolejowe w stolicy.

Publikacja: 14.11.2007 04:53

Marszałek Struzik ma apetyt na SKM

Foto: Rzeczpospolita

W listopadzie rząd zgodził się na przejęcie przez samorząd wszystkich udziałów w spółce Koleje Mazowieckie. Do tej pory 5 proc. posiadały w niej jeszcze PKP Przewozy Regionalne. – Czas skończyć z dwuwładzą w firmie. Chcemy odpowiadać za mazowieckie koleje sami – mówi Struzik. Do końca roku Mazowsze odkupi udziały za 1,2 mln zł. Za kolejne 175 mln zł samorządowcy staną się właścicielem dzierżawionego dziś od PKP taboru.

Ma to być pierwszy krok przejęcia przez Urząd Marszałkowski lokalnych przewozów kolejowych na Mazowszu. Drugi to odkupienie od stolicy SKM.– Warszawa ma tramwaje, metro i autobusy, kolej może zostawić nam. Nie ma sensu przepychać się na torach, dlatego zaproponuję władzom Warszawy, by sprzedały nam SKM – mówi Struzik.

Pomysł połączenia firm cieszy prezes Kolei Mazowieckich Halinę Sekitę: – Pozwoli to na budowę zintegrowanego systemu. Warszawa powinna mieć szybką kolej aglomeracyjną o wysokim standardzie. Możemy to zagwarantować.Innego zdania jest szef Zarządu Transportu Miejskiego.

– Będę odradzał pani prezydent mechaniczną likwidację SKM – mówi dyrektor ZTM Leszek Ruta. – Do przewozu pasażerów po mieście potrzeba całkiem innego taboru niż na trasy podmiejskie. Pociągi muszą mieć m.in. więcej drzwi i miejsc stojących. Zamiast likwidować SKM, trzeba się zająć ujednoliceniem cen biletów i rozkładów jazdy obu spółek – proponuje.

Władze miasta i województwa dyskutują, a tymczasem pasażerowie pociągów przeżywają gehennę. W poniedziałek rozpoczęła się przebudowa torów na Dworcu Wschodnim. Roboty zdezorganizowały ruch na linii średnicowej. Ponad 30 pociągów zniknęło z rozkładu jazdy, kilkadziesiąt jeździ zmienioną trasą. Dantejskie sceny rozgrywają się w wagonach i w niewielkim pawilonie Dworca Zachodniego, który na czas remontu stał się głównym punktem przesiadkowym dla pasażerów Kolei Mazowieckich. Zupełnie nieprzygotowany obsłużyć musi tysiące pasażerów. Kupno biletu w jednej z dwóch kas zajmuje kilkadziesiąt minut.

Reklama
Reklama

– Do tego ścisku dochodzą niegrzeczni i niekompetentni konduktorzy i kontrolerzy – denerwuje się Mariusz Kubala, który do stolicy dojeżdża co dzień pociągami.

Rozkład jazdy pociągów Kolei Mazowieckich www.mazowieckie.com.pl

Biznes
Polskie start-upy bez pieniędzy, odbudowa Ukrainy i współpraca Paryża z Londynem
Biznes
Pepco więcej sprzedaje i rusza ze skupem akcji
Biznes
102 przypadki konfiskaty prywatnych majątków w Rosji. Miliardy dolarów na wojnę
Biznes
Największy atak na Ukrainę, InPost z kolejnym przejęciem, Polska celem hakerów
Biznes
Czy grozi nam cybernetyczna kapitulacja? Wojna w internecie się nasila
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama