Rynek AGD rozwijał się w ubiegłym roku w tempie nienotowanym w przeszłości. Według firmy badawczej GfK Polonia jego wartość wzrosła aż o 16 proc. Warto jednak podkreślić, że przyczyniła się do tego bardzo dobra pierwsza połowa roku. W kolejnych miesiącach dynamika była zdecydowanie wolniejsza. W pierwszym kwartale wartość rynku zwiększyła się w porównaniu z podobnym okresem 2006 r. o 25 proc., ale w ostatnim już tylko o 8 proc.

Głównym powodem spowolnienia był zastój widoczny pod koniec roku na rynku nieruchomości. Zmiany na rynku mieszkaniowym są dla producentów AGD coraz ważniejsze, ponieważ ostatnio bardzo szybko (o ok. 35 proc. w 2007 r.) rośnie sprzedaż sprzętu do zabudowy meblowej, wykorzystywanego dziś najczęściej przy urządzaniu nowych mieszkań. Tego rodzaju urządzenia stanowią już prawie jedną czwartą rynku – w ubiegłym roku Polacy wydali na nie ok. 900 mln zł. Najszybciej się zwiększa sprzedaż zmywarek (o ok. 35 proc.), najwolniej, o 10 proc., pralek. Liderem rynku pozostaje Whirlpool, którego udziały sięgają już prawie 15 proc. – Szczególnie cieszy nas, że sprzedaż produktów marki Polar wzrosła w ubiegłym roku o ok. 60 proc. Będziemy zdecydowanie promować tę markę, przeznaczoną dla mniej zamożnych klientów, także w tym roku – mówi „Rz” Andrzej Tuleja, dyrektor marketingu Whirl-pool Polska. Dodaje, że do końca roku firma wymieni ok. 70 proc. produktów w ofercie.

Na kolejnych miejscach pod względem udziałów rynkowych są Electrolux i BSH – obydwa koncerny zwiększyły swoje udziały. – Korzystamy na tym, że Polacy coraz chętniej wybierają droższy, lepszej jakości i lepiej zaprojektowany sprzęt – uważa Konrad Pokutycki, dyrektor finansowy BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego. Znacząco straciły za to włoski Indesit i Amica. Udziały polskiej firmy, w przeszłości lidera rynku, zmniejszają się już od dłuższego czasu. Najnowsze dane potwierdzają, że nie udało się zatrzymać niedobrego dla spółki trendu. Szukając nowych źródeł przychodów, kilka tygodni temu firma z Wronek zaczęła sprzedawać pod swoją marką tzw. drobny sprzęt. Wczoraj, mimo ponawianych prób, nie udało nam się uzyskać komentarza Amiki.

Wojciech Koneckidyrektor generalny CECED Polska

W branży dużego AGD wprowadzono w 2007 roku wiele nowoczesnych i innowacyjnych produktów. Warto podkreślić większy niż zazwyczaj wzrost sprzedaży dużych, dwudrzwiowych lodówek, zmywarek, suszarek oraz całego sprzętu do zabudowy meblowej. Powodów ożywienia na rynku należy szukać w lepszych danych makroekonomicznych, tzn. wzroście konsumpcji wewnętrznej, dobrych warunkach kredytowania oraz znaczących, pozytywnych zmianach na rynku mieszkaniowym. Do wzrostu sprzedaży przyczynił się także spadek średniej ceny porównywalnych produktów. Prognozujemy, że w bieżącym roku wzrost rynku AGD wyniesie ok. 10 proc.