– Do 2010 roku chcemy się stać czołowym producentem napojów w Europie Środkowo-Wschodniej – zapowiedział podczas wczorajszej konferencji Janis Samaras, dotychczasowy prezes czeskiej Kofoli, a obecnie dyrektor generalny nowej spółki Kofola-Hoop, której akcje notowane będą na warszawskiej giełdzie. Od osiągnięcia celu firmę dzieli niewielki krok. Już teraz jest w pierwszej trójce producentów napojów niegazowanych w Polsce, Czechach i na Słowacji.
W najbliższym czasie Kofola-Hoop nie wyklucza wejścia na nowe rynki. Pod uwagę bierze także przejęcia w Polsce, Czechach i w Rosji. Najbardziej zaawansowane rozmowy prowadzi w Polsce. – Negocjujemy z dwiema spółkami. Z jedną z nich mamy już zawartą umowę na wyłączność – wyjaśnia Marek Jutkiewicz, wiceprezes Hoopa, który po rejestracji fuzji zostanie przewodniczącym rady nadzorczej Kofoli i Hoopa.
W 2007 roku przychody polskiej i czeskiej spółki wyniosły w sumie nieco ponad 1,4 mld zł. Prognozy na najbliższe trzy lata zarząd przedstawi do końca maja 2008 r. Z wstępnych szacunków wynika, że sprzedaż obu spółek może się w tym roku zwiększyć o około jedną piątą.
– Nie zależy nam wyłącznie na szybkim wzroście przychodów. Chcemy także zwiększać marże i poprawiać rentowność – zapowiada Marek Jutkiewicz. Jednym ze sposobów jest ograniczenie działalności na Węgrzech. Firmy zdecydowały się na rozwiązanie tamtejszej spółki dystrybucyjnej, która w 2007 r. przyniosła 15 mln zł strat. Sprzedażą napojów Kofoli i Hoopa zajmie się w tym kraju zewnętrzny dystrybutor. Korzyści przyniesie także sama fuzja. Zarząd szacuje, że dzięki efektowi skali i synergii zyska ok. 20 mln złotych w ciągu roku.
Do formalnego zatwierdzenia fuzji brakuje już tylko rejestracji w sądzie, do której dojdzie maksymalnie w ciągu dwóch miesięcy. W ostatni wtorek walne zgromadzenie akcjonariuszy Hoopa podjęło uchwały niezbędne do połączenia firm. W jego ramach właściciele Kofoli przekażą spółce Hoop 100 procent akcji spółki Kofola SPV, w której ulokowali aktywa całego Kofola Holding. W zamian za to otrzymają ok. 13 mln akcji polskiej spółki, stanowiących 49,99 proc. kapitału zakładowego połączonych firm.