Koszyk „Rz”: ceny spadają

Za 20 produktów spożywczych zapłacimy mniej niż przed trzema miesiącami. Największy, ponad 3,5-proc., spadek cen widać w sklepach dyskontowych

Publikacja: 30.03.2009 03:31

Koszyk „Rz”: ceny spadają

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Firma badawcza Nielsen po raz drugi przygotowała dla „Rz” porównanie cen koszyka 20 produktów spożywczych w różnego typu sklepach. Poprzednie zestawienie opublikowaliśmy w grudniu.

Zgodnie z przypuszczeniami utrzymuje się cenowy dystans sieci dużych sklepów, gdzie za zakupy zapłacimy nawet 20 – 30 proc. mniej niż w mniejszych, osiedlowych placówkach.

– Różnice będą się pogłębiały, klienci są bardziej świadomi i szukają niższych cen, zwłaszcza w obecnej sytuacji gospodarczej. Dotyczy to wszystkich grup społecznych, nie tylko osób najmniej zarabiających. Także ci dobrze sytuowani szukają okazji to tańszych zakupów – mówi Marek Klajda, dyrektor działu badań konsumenckich w Europie Środkowo-Wschodniej w Nielsen.

Ciągle najtaniej jest w sieciach dyskontowych, jak Biedronka, Lidl, Aldi czy Netto, i ich przewaga cenowa nad pozostałymi sektorami rośnie. W porównaniu z grudniowymi danymi koszyk 20 produktów staniał o 3,55 proc. i zapłacimy za niego niemal 30 proc. mniej niż w najdroższych średniej wielkości sklepach spożywczych.

– Nie jesteśmy w stanie zaproponować takich cen jak duże firmy. Nasza siła w rozmowach z dostawcami jest znacznie mniejsza, nie możemy liczyć na takie rabaty jak Tesco czy Biedronka – mówi prezes jednej z niewielkich sieci sklepów.

Dlatego choć w sieciach ceny spadają, w sklepach tak średniej wielkości, jak i najmniejszych ceny wzrosły. Za te same 20 produktów w dyskontach zapłacimy 80,2 zł, podczas gdy w średnim sklepie ponad 103 zł. Nic więc dziwnego, że choć hiper- lub supermarketów i dyskontów przybywa, mniejszych sklepów ubywa. Tylko w 2008 r. zniknęło ich z rynku ok. 7 tys.

– Trend znikania małych sklepów z rynku jest stały. Warto zauważyć, że wiele z nich prowadzą rodziny. I nawet jeśli nie zarabiają na tej działalności, to mając w perspektywie utratę pracy, i tak z niej nie rezygnują – mówi Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry. Jej zdaniem małe sklepy mają ciągle silną pozycję z racji przyzwyczajeń klientów, którzy wiele podstawowych produktów dalej tam kupują.

Jednak szykując się na spowolnienie gospodarcze i większą presję na oszczędzanie, sieci już zmieniają politykę i gdy w ubiegłym roku rozwijały ofertę towarów delikatesowych z wyższej półki, teraz zdecydowanie obniżyły loty.

– Sieci reagują na rosnący popyt na tańsze produkty i zwiększają na nie zamówienia – mówi Paweł Nowakowski, prezes giełdowej spółki Makarony Polskie. Obecnie firma sprzedaje o kilkanaście procent więcej produktów pod markami sieci dyskontowych niż przed rokiem. – Zainteresowanie tańszymi produktami widoczne jest także w sklepach tradycyjnych – dodaje Nowakowski.

Inni producenci przyznają, że sieci coraz bardziej naciskają na obniżki cen, które są oczywiście korzystne dla klientów, ale dla dostawców to coraz większy kłopot. Pisaliśmy już w „Rz”, że problemem chce się zająć Ministerstwo Rolnictwa, które także otrzymuje sygnały o nasilającej się presji cenowej, zwłaszcza ze strony dużych sieci.

– Naciski ze strony sieci na obniżanie cen są coraz większe. Jednak ze względu na rosnące koszty coraz trudniej nam spełniać ich warunki – mówi Wojciech Zdrojowy, prezes spółdzielni piekarskiej Fawor. Na początku marca jego firma przestała dostarczać pieczywo do Tesco. Współpraca z tą siecią stała się dla Fawora nieopłacalna. Wojciech Zdrojowy wyjaśnia, że presji cenowej nie widać w małych sklepach: – Zdają sobie sprawę, że ich siła przebicia i możliwości negocjacji są niewielkie.

Firma badawcza Nielsen po raz drugi przygotowała dla „Rz” porównanie cen koszyka 20 produktów spożywczych w różnego typu sklepach. Poprzednie zestawienie opublikowaliśmy w grudniu.

Zgodnie z przypuszczeniami utrzymuje się cenowy dystans sieci dużych sklepów, gdzie za zakupy zapłacimy nawet 20 – 30 proc. mniej niż w mniejszych, osiedlowych placówkach.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca