Ekspansja zagraniczna kluczem do dalszego rozwoju Polski

Przedsiębiorcy skupieni w Radzie Polskich Przedsiębiorców Globalnych postulują stworzenie dogodnych warunków do rozwoju i akumulacji kapitału w kraju, a następnie do ekspansji zagranicznej, bo będzie ona prowadzić do bogacenia się Polski.

Publikacja: 11.06.2025 15:28

Krzysztof Domarecki, założyciel Grupy Selena na I Forum Ekspansji Międzynarodowej

Krzysztof Domarecki, założyciel Grupy Selena

Krzysztof Domarecki, założyciel Grupy Selena na I Forum Ekspansji Międzynarodowej

Foto: Artur Osiecki

To jeden z głównych wniosków z Forum Ekspansji Międzynarodowej. Pierwszą edycję tego wydarzenia zorganizowała Rada Polskich Przedsiębiorców Globalnych (RPPG). - Warto naprawdę zastanowić się nad zmianą modelu rozwoju gospodarczego naszego kraju, aby uniknąć pułapki średniego wzrostu, choć i tak nasz rynek wewnętrzny jest relatywnie duży. Musimy przejść od przyciągania kapitału zagranicznego i bezpośrednich inwestycji płynących nad Wisłę do angażowania kapitału polskiego w ekspansję globalną – mówił Krzysztof Mazur, prezes Rady Polskich Przedsiębiorców Globalnych.

Kierunek zagranica

- Z naszych analiz wynika, że średnie roczne wynagrodzenie netto rośnie wraz z liczbą firm globalnych w danym kraju. Firmy te ściągają kapitał ze świata, lokują go w swoim kraju i takie przedsiębiorstwo dalej prężnie się rozwija. Chodzi zarówno o kapitał z eksportu towarów, jak i usług. Jeżeli chcemy w Polsce więcej zarabiać jako pracownicy to musimy posiadać więcej firm globalnych. Musimy rozwijać spółki zagraniczne. Ważna jest współpraca i wymiana informacji pomiędzy takimi przedsiębiorstwami – mówił Ryszard Florek, prezes FAKRO i przewodniczący Rady Polskich Przedsiębiorców Globalnych. - Oczywiście najpierw trzeba osiągnąć sukces w kraju i odpowiednią skalę rozwoju. Dlatego w Polsce potrzebny jest dobry system ochrony konkurencji, najlepiej wzorowany na austriackim. Przy interpretacji prawa powinien być brany interes gospodarczy kraju. Rzecznik MŚP powinien zostać przekształcony w rzecznika interesu gospodarczego kraju, a jeśli nie, to przynajmniej w rzecznika wszystkich przedsiębiorców. Co do współpracy z administracją publiczną to wzrost zarobków jej pracowników oraz polityków powinien być uzależniony od wzrostu PKB – dodał Ryszard Florek przedstawiając tym samym postulaty przedsiębiorców skupionych w RPPG.

Wielka niepewność geopolityczna

O zagrożeniach i szansach dla polskiego biznesu w kontekście globalnym mówił dr Jacek Bartosiak ze Strategy&Future. - Trwa teraz rewolucja nie tylko w kontekście militarnym, ale i gospodarczym. To co się dzieje na Ukrainie jest kluczowe. Należy wykorzystać nasze sąsiedztwo tym bardziej, że Ukraińcy są bardziej zaawansowani technologicznie. Chodzi o zaangażowanie kapitału prywatnego, a nie spółek Skarbu Państwa. Politycy nie powinni przeszkadzać – mówił Bartosiak. - Tymczasem trwają wielkie transfery pieniędzy do koncernów w USA i Europie Zachodniej na de facto przestarzałą broń. To mainstreem tzw. segment A. Nie da się tego zmienić, ale biznes prywatny powinien być segmentem B i zająć się naprawdę nowoczesnymi technologiami zbrojeniowymi, w tym dual use – dodał.

Czytaj więcej

Jest plan na wzrost eksportu

Wielką niepewność dotyczącą przyszłości reguł wymiany handlowej podkreślał Krzysztof Domarecki, założyciel Grupy Selena – Nie wiemy absolutnie jakie reguły handlu będą obowiązywały za 6 miesięcy od dziś w relacjach UE z: USA, Chinami, blokiem Mercosur, Wielką Brytanią oraz Ukrainą i Rosją, do handlu z którą kiedyś po wojnie też dojdzie. Niepewność jest ogromna i to utrudnia nasz handel ze światem. Do tego nie ma nawet pewności na wewnętrznym rynku UE. Jego problemy to ETS i ETS 2, wysokie ceny energii, opóźnienia w realizacji KPO – wyliczał Domarecki. Przypomniał jednocześnie, że przewaga konkurencyjna w zakresie produktu była i jest podstawowym czynnikiem decydującym o sukcesie rynkowym. Sam produkt to jednocześnie za mało, ale bez konkurencyjnego produktu nie ma konkurencyjnego biznesu. Przedstawiciel Seleny wskazał też na produktywność – wydajność, efektywność operacyjna jako kluczowy czynnik generujący olbrzymie nadwyżki w handlu międzynarodowym. To czynnik sukcesu Chin i ich przewagi nad USA i Europą. W tym zakresie mamy dużo w Polsce do zrobienia, choć i u nas są produktywne branże jak: okna i drzwi, meble, drób, mleko i produkty mleczarskie, jachty morskie. Domarecki wyraził jednocześnie przekonanie, że rosnące taryfy celne mają ograniczony potencjał zmiany struktury bilansu handlu światowego oraz że Chiny, Japonia i Korea Płd. jeszcze długą będą górować pod tym względem.

Czytaj więcej

Firmy z Chin rozpychają się na globalnym rynku chemicznym

- Jednym z kluczowych czynników sukcesu firm globalnych jest ich zdolność do budowy silnej obecności na poszczególnych rynkach lokalnych. Lokalność to ścieżka do rynku. To podstawa, na której można później zarabiać. Ważna jest też szybkość działania. Trzeba być szybszym w obszarach: zakupów, sprzedaży, serwisu, komunikacji z rynkiem grając przeciwko większym firmom. Zwinność i szybkość działania może stać się czynnikiem przewagi lub porażki, szczególnie w turbulentnych czasach – mówił Domarecki. Wskazał tez na trzy poziomy ekspansji międzynarodowej. Pierwszy to eksport z kraju macierzystego. Drugi to przedstawicielstwa, własne spółki handlowe lub produkcyjne w poszczególnych krajach. Poziom trzeci to fuzje i przejęcia firm za granicą (ang. M&A). - W okresie turbulencji trzeba więcej wydawać na eksport. Szukać nowych rynków, zwiększać obsadę eksport menedżerów – radził założyciel Grupy Selena.

Cła, taryfy, wojny handlowe

Podczas wydarzenia rozmawiano też o tym jak polski biznes może odnaleźć się w konfrontacji na linii USA-Chiny-UE. - Sytuacja międzynarodowa jeszcze długo się nie uspokoi. Jesteśmy w okresie wielkich napięć. Polski biznes musi nauczyć się działać w warunkach permanentnego kryzysu, do którego przyzwyczajony jest np. biznes turecki. Jesteśmy na początku wojen gospodarczych, a wojny celne to tylko jeden z ich elementów – mówił dr Jakub Jakóbowski z Ośrodka Studiów Wschodnich (OSW).

Ekspert OSW wskazał, że to co przebija z działań administracji amerykańskiej to wielka chęć dużej zmiany. - USA nie mogę dalej żyć na kredyt, gdyż zdolność produkcyjna Chin jest wielokrotnie większa. USA chcą się pozbyć ogromnego napływu towarów i odbudować swój przemysł i produkcję. Obecnie Chiny w sektorze wytwórczym mają największą nadwyżkę w historii świata zbliżającą się do 1 proc. globalnego PKB. Chiny od lata likwidują swą zależność od świata i jednocześnie starają się go uzależniać od swych towarów. Chiński sektor przemysłowy dopiero się rozpędza – mówił Jakub Jakóbowski.

Czytaj więcej

Czy Wielka Brytania ma szansę dołączyć do unii celnej UE?

Co ta sytuacja oznacza dla UE? – Stany Zjednoczone grożą 50 proc. cłami od 9 lipca. Unia jest pomiędzy chińskim młotem a amerykańskim kowadłem. Dlatego trzeba walczyć o rynki i myśleć ofensywnie, choć wyzwań jest naprawdę wiele i są różne. To nie tylko cła, ale wojny w łańcuchach dostaw, odcinanie technologii a także wojny walutowe. Czy UE i Polska mogą się bronić? - Tak m.in. pytając firmy z Chin o subsydia w kontekście Foreign Subsidy Regulation, bo wtedy wycofują się one z przetargów. UE może też nałożyć cła i środki wyrównawcze. Należy też „wyciskać” technologie z Chin i zmniejszać zależność (tzw. derisking) od Państwa Środka – wyliczał Jakóbowski.

To jeden z głównych wniosków z Forum Ekspansji Międzynarodowej. Pierwszą edycję tego wydarzenia zorganizowała Rada Polskich Przedsiębiorców Globalnych (RPPG). - Warto naprawdę zastanowić się nad zmianą modelu rozwoju gospodarczego naszego kraju, aby uniknąć pułapki średniego wzrostu, choć i tak nasz rynek wewnętrzny jest relatywnie duży. Musimy przejść od przyciągania kapitału zagranicznego i bezpośrednich inwestycji płynących nad Wisłę do angażowania kapitału polskiego w ekspansję globalną – mówił Krzysztof Mazur, prezes Rady Polskich Przedsiębiorców Globalnych.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Eksport
Azjatycki boom turystyczny szansą dla polskich firm
Eksport
Jak dobrze zaplanować wizytę biznesową w Chinach?
Eksport
Polsko–Japońskie Forum Eksportowe 2025 szansą na mocniejsze więzy gospodarcze
Eksport
PAIH z nową strategią i nowym biurem regionalnym w Bydgoszczy
Eksport
Jest plan na wzrost eksportu