Które fabryki zamknie Opel

Elementem ratowania niemieckiego koncernu są także zwolnienia pracowników. Jeśli o przyszłości fabryk Opla w Polsce nie będzie decydowała polityka, zakłady w dalszym ciągu powinny działać

Publikacja: 01.06.2009 04:02

Które fabryki zamknie Opel

Foto: AFP

Dziś ostatecznie kanadyjsko-austriacko-rosyjskie konsorcjum Magna/Sbierbank ma podpisać z General Motors list intencyjny o przejęciu Opla – oświadczył prezes Magny Siegfried Wolf. Ten jeden z największych na świecie producentów części motoryzacyjnych razem z rosyjskim państwowym bankiem Sbierbank będzie miał większość (55 proc.) udziałów w Oplu. Zgodnie z zawartym w sobotę nad ranem porozumieniem Sbierbankowi przypadnie 35 proc. Taki sam udział uzyska koncern powstały po upadłości obecnego GM, a 10 proc. otrzymają pracownicy Opla.

Konsorcjum liczy, że uzyska 4,5 mld euro kredytów. Nowa firma, która natychmiast otrzyma 1,5 mld euro gwarancji kredytowych od niemieckiego rządu, zostanie wyłączona z GM, którego bankructwo najprawdopodobniej zostanie dzisiaj ogłoszone. Magna dołoży do nowej firmy 500 – 700 mln euro.

Siegfried Wolf, jeden z dwóch prezesów Magny, nie ukrywał, że berlińskie porozumienie to dopiero początek prawdziwych negocjacji, które potrwają jeszcze minimum pięć tygodni.

- To wspaniała szansa dla Rosji, aby dostać jeden z najbardziejzaawansowanych technologicznie koncernów motoryzacyjnych Europy za cenę tak niską, że nie ma precedensu - stwierdził German Gref, prezes Sbierbanku.

– Dalsze negocjacje też nie będą łatwe. U nas i tak 2,5 tys. ludzi straci pracę – mówi „Rz” Klaus Franz, szef związków w Oplu.

Z pierwszych dostępnych informacji wynika, że Magna planuje likwidację 11 tys. z ok. 50 tys. miejsc pracy w Europie, w tym 2500 – 2600 w Niemczech.

Niemiecki minister finansów Peer Steinbrueck oczekuje również wsparcia w gwarancjach na 4,5 mld euro od krajów oraz poszczególnych landów, w których Opel i brytyjski Vauxhall (ta marka najprawdopodobniej zniknie) mają swoje fabryki.

Takich możliwości polski rząd na razie nie brał pod uwagę. Wiceminister gospodarki Grażyna Henclewska po poświęconej Oplowi naradzie w Brukseli powiedziała, że jej zdaniem fabryki Opla w Polsce są w dobrej kondycji finansowej.

– Dziś jeszcze trudno przewidzieć, co będzie z polskimi fabrykami. Jeśli zdecyduje jakość produkowanych w nich samochodów, to powinny działać nadal. Ale jeśli ma wygrać polityka, może być różnie – mówi Wojciech Drzewiecki, analityk rynku motoryzacyjnego.

– Niemiecki rząd może próbować ocalić jak największą liczbę miejsc pracy u siebie. – dodaje.

GM ma w Polsce dwie własne fabryki. Pierwsza w Gliwicach uważana jest przez władze GM Europe za jedną z najlepszych pod względem jakości i wydajności. W Gliwicach przygotowywane jest wprowadzenie do produkcji nowej astry IV. Polska wygrała w konkurencji o ten model z trzema innymi fabrykami. – Pracuje tam 2600 osób – mówi Wojciech Osoś z GM Poland. W tym roku gliwickiej fabryce kończy się okres zwolnienia podatkowego. Druga fabryka GM to zbudowana w 1997 r. wspólnie z japońskim koncernem Isuzu GM Powertrain produkująca silniki Diesla w Tychach. Ten zakład zatrudnia 500 pracowników, a negocjacyjne przecieki wskazują, że to on właśnie obok belgijskiego zakładu w Antwerpii i jednej z fabryk Vauxhalla w Wielkiej Brytanii miałby być zamknięty. Koncepcja nowych właścicieli Opla opiera się na otwarciu dla tej firmy rynku rosyjskiego. Dlatego partnerem Sbierbanku jest firma GAZ produkująca przestarzałe wołgi. Zadłużony w Sbierbanku GAZ (należący do oligarchy Olega Deripaski) ma zaledwie 0,2-proc. udział w rosyjskim rynku samochodowym, a udział Opla sięga 3,6 proc. – To nie GAZ uratuje Opla, ale na odwrót – piszą niemieckie media. Magna i Sbierbank zamierzają w najbliższych latach doprowadzić do tego, że co piąty sprzedawany na rosyjskim rynku samochód będzie miał znaczek Opla.

[ramka][b]Moskwicz na bazie Opla[/b]

Rosjanie już produkowali ople, tyle że nielegalnie, kiedy tuż po II wojnie światowej wywieźli z Niemiec do Rosji kompletne linie produkcyjne opla kadetta i jego bardziej luksusowej wersji – opla olympii. Na tej bazie rozpoczęli produkcję swoich średniej wielkości samochodów – marki Moskwicz.

[/ramka]

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku