Niepunktualna Poczta

Od dziś Poczta Polska działa jako jednoosobowa spółka akcyjna. Ma to poprawić jej pozycję. Ale problem z terminowym doręczaniem listów nie znika

Publikacja: 01.09.2009 05:21

Niepunktualna Poczta

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Zdaniem Andrzeja Polakowskiego, dotychczasowego dyrektora generalnego, a od dziś prezesa firmy, dzięki komercjalizacji Poczta będzie miała większe szanse na rozwój m.in. ze względu na łatwiejszy proces decyzyjny i możliwości pozyskiwania kapitału inwestycyjnego. To ma jej umożliwić lepsze przygotowanie się na pełne otwarcie rynku usług pocztowych w 2013 r.

Spółka będzie m.in. zastawiać i sprzedawać nieruchomości. Wcześniej nie mogła tego robić, bo w przypadku firmy państwowej nieruchomości nie mogą podlegać zastawowi. Tylko w tym roku zarząd zamierza pozyskać ze sprzedaży budynków ok. 80 mln zł. Ogółem z tego tytułu ma wpłynąć do kasy przedsiębiorstwa w najbliższych latach ok. 350 mln zł.

Pieniądze firma planuje przeznaczyć m.in. na budowę i wyposażenie kilku nowoczesnych, w pełni zautomatyzowanych centrów sortowania przesyłek.

Poczta ma 8,2 tys. placówek, z czego 4,7 tys. to urzędy, a reszta agencje, gdzie usługi realizowane są np. w wiejskim sklepie. Zarząd planuje likwidację części urzędów, a w ich miejsce stworzenie filii lub kolejnych agencji. Głównym celem do 2012 r. jest zmniejszenie kosztów, m.in. poprzez zwolnienia. Poczta zatrudnia ok. 100 tys. osób i podczas gdy brakuje jej listonoszy, ma olbrzymie przerosty w administracji.

Według Karola Krzywickiego, dyrektora Departamentu Rynku Pocztowego Urzędu Komunikacji Elektronicznej, komercjalizacja Poczty to tylko jedno z narzędzi do poprawy sytuacji firmy na rynku. – Znacznie ważniejsze jest konsekwentne realizowanie planu naprawczego – mówi Krzywicki. Jego zdaniem bardzo istotne jest, by restrukturyzacja nie odbijała się negatywnie na obsłudze klientów, dostępie do usług i ich cenie.

UKE opublikował wczoraj najnowsze badanie terminowości przesyłek wysłanych za pośrednictwem Poczty. Zaledwie co drugi list priorytetowy (50,44 proc.) trafia do adresata dzień po wysłaniu. Według badań samej Poczty jest to prawie 89 proc.

Zdaniem UKE Poczta nie osiąga większości celów dotyczących terminowości doręczania przesyłek, które nakłada na nią rozporządzenie ministra infrastruktury. – To wynik wieloletnich zaniedbań, jeśli chodzi o rozwój infrastruktury, np. brak połączeń logistycznych, a także braku doręczycieli – ocenia Krzywicki.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki[mail=a.stabryla@rp.pl]a.stabryla@rp.pl[/mail][/i]

Zdaniem Andrzeja Polakowskiego, dotychczasowego dyrektora generalnego, a od dziś prezesa firmy, dzięki komercjalizacji Poczta będzie miała większe szanse na rozwój m.in. ze względu na łatwiejszy proces decyzyjny i możliwości pozyskiwania kapitału inwestycyjnego. To ma jej umożliwić lepsze przygotowanie się na pełne otwarcie rynku usług pocztowych w 2013 r.

Spółka będzie m.in. zastawiać i sprzedawać nieruchomości. Wcześniej nie mogła tego robić, bo w przypadku firmy państwowej nieruchomości nie mogą podlegać zastawowi. Tylko w tym roku zarząd zamierza pozyskać ze sprzedaży budynków ok. 80 mln zł. Ogółem z tego tytułu ma wpłynąć do kasy przedsiębiorstwa w najbliższych latach ok. 350 mln zł.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca