W kioskach westy zastąpiły marlboro

Ruch promuje produkty tylko jednej firmy. Na witrynach kiosków marki West i Dawidoff zastąpiły Pall Mall i L&M

Publikacja: 04.09.2009 04:15

W kioskach westy zastąpiły marlboro

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Zgodnie z obowiązującą od lipca umową na witrynach 7,6 tys. kiosków Ruchu widać tylko marki Imperial Tobacco, a zupełnie zniknęły z niej inne popularne brandy. – Sami jesteśmy zaskoczeni decyzją, część klientów sądzi, że innych marek nie sprzedajemy, dlatego rezygnuje z zakupów i już widzimy spadek sprzedaży – mówi jeden ze sprzedawców.

Ruch nie informował o umowie w oddzielnym komunikacie, ale w sprawozdaniu zarządu z 31 sierpnia podał, że z powodu spadku sprzedaży papierosów i wysokich kosztów utrzymywania zapasów zdecydowano o ograniczeniu asortymentu oraz jego ekspozycji. Dotąd było to od 126 do 133 marek, za co spółka pobierała dodatkowe opłaty od producentów. Powierzchnię przeznaczoną dla papierosów na witrynach zmniejszono o połowę. Zniknęły jednak zupełnie wyroby zdecydowanego lidera, koncernu Philip Morris oraz innych, jak British American Tabacco czy Altadis.

– W witrynach promowane są marki Imperiala, gdyż zaproponował najlepsze warunki współpracy. Wartości takich umów nie podajemy, ponieważ nie ma takiego obowiązku. Ta obowiązuje od lipca, została zawarta na rok – mówi Oktawian Jaworek, dyrektor ds. relacji inwestorskich Ruchu. Grażyna Sokołowska, dyrektor ds. korporacyjnych w Imperial Tobacco powiedziała „Rz”, że firma nie może ujawniać żadnych warunków tej umowy.

– Decyzja Ruchu była dla nas zaskoczeniem. Po raz pierwszy mamy bowiem do czynienia z sytuacją, gdy duża i renomowana sieć zdecydowała się w tak jednoznaczny sposób dać preferencje jednemu z konkurentów ze szkodą dla pozostałych – mówi Hubert Zawadzki, rzecznik Philip Morris Polska.

Ruch spodziewa się, że szacowane przychody z tytułu umowy z Imperialem powinny zrównoważyć dochody uzyskiwane za ekspozycję towarów od innych producentów. Ma też dodatkowe miejsce na promocję innych towarów, jednak trudno ocenić, czy tak się stanie. Firma odnotowuje słabe wyniki. W

I półroczu przychody spadły o ponad 5 proc. w porównaniu z ub.r., do 1,96 mld zł, strata zaś netto powiększyła się z 6,22 do niemal 29 mln zł.

Zdaniem analityków i konkurentów spółka i tak borykająca się z problemami przez taką umową jeszcze bardziej straci. Kolejne zarządy zapowiadają, że wobec kurczenia się rynku dystrybucji prasy konieczne jest rozwijanie oferty produktów dodatkowych. Sprzedaż papierosów i tak spada – w pierwszym kwartale o 16 proc., a takie posunięcie jeszcze pogorszy wyniki. Dodatkowo Ruch wypowiedział też umowę na sprzedaż doładowań firmy Polkomtel, więc jego wyniki będą jeszcze gorsze.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku