Kosztem państwowego giganta rosną prywatne koleje

W I półroczu masa towarów wożonych koleją spadła o ponad 34 proc. Najbardziej odczuło to PKP Cargo przez spory spadek udziału w rynku

Publikacja: 04.09.2009 17:41

Kosztem państwowego giganta rosną prywatne koleje

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Udział w rynku narodowego prywatnego przewoźnika spadł do 66,2 proc. — obliczył Rynek Kolejowy. LHS, inny przewoźnik z grupy PKP obsługuje już tylko 2,4 proc. rynku.

Praca przewozowa, która wpływa na finanse przewoźników, PKP Cargo w I półroczu 2008 r. wyniosła 18,7 mld tonokilometrów (masa ładunku przewieziona przez jeden kilometr). W pierwszym półroczu tego roku już tylko — 12,2 mld tonokilometrów. Na początku tego roku, jak podaje Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo, spadek przewozów wynosił 40 proc. w stosunku do stycznia 2008 r. Wyniki spółka zaczęła poprawiać dopiero od maja.

Dużo lepiej radzą sobie prywatni przewoźnicy obecni na polskich torach. Co prawda masa przewożonych przez nich towarów spadła o ponad 9 proc. ale wykonywana praca przewozowa wzrosła o 6,4 proc.

- Spadki występują u wszystkich dużych przewoźników, co jest naturalną konsekwencją załamania gospodarki światowej, ograniczenia produkcji i wymiany handlowej - mówi Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

- U nas ten spadek umożliwił rozpoczęcie restrukturyzacji kosztowej w PKP Cargo. Słabość PKP Cargo nadal wykorzystują operatorzy niezależni, kolejny raz zwiększając udział w rynku, nie przynosząc na niego jednak ładunków spoza kolei.

Kosztem państwowego giganta rosną prywatne koleje.

Największym prywatnym przewoźnikiem jest CTL Logistics. Wykonywana przez spółkę praca przewozowa wzrosła w ciągu pierwszych sześciu miesięcy o 21 proc. w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku.

— W pierwszym półroczy nasz udział w rynku niezależnych przewoźników wyniósł 30 proc. — mówi Krzysztof Sędzikowski, prezes CTL Logistics. — Jesteśmy zadowoleni z wyniku. Kryzys gospodarczy przekłada się na mniejszą produkcję, a co za tym idzie – na mniejszy popyt na usługi transportowe. Nie obserwujemy na razie żadnego znaczącego ożywienia w branży – podsumowuje Sędzikowski.

Udział w rynku narodowego prywatnego przewoźnika spadł do 66,2 proc. — obliczył Rynek Kolejowy. LHS, inny przewoźnik z grupy PKP obsługuje już tylko 2,4 proc. rynku.

Praca przewozowa, która wpływa na finanse przewoźników, PKP Cargo w I półroczu 2008 r. wyniosła 18,7 mld tonokilometrów (masa ładunku przewieziona przez jeden kilometr). W pierwszym półroczu tego roku już tylko — 12,2 mld tonokilometrów. Na początku tego roku, jak podaje Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo, spadek przewozów wynosił 40 proc. w stosunku do stycznia 2008 r. Wyniki spółka zaczęła poprawiać dopiero od maja.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca