Pod marką własną kupujemy najczęściej mleko

Konsumujemy coraz więcej żywności z logo marketów; coraz częściej sięgamy także po produkty chemiczne. Tylko 7 proc. klientów nie potrafi wymienić żadnej marki własnej

Publikacja: 16.09.2009 12:00

Pod marką własną kupujemy najczęściej mleko

Foto: www.real.pl

[b] [link=http://www.rp.pl/artykul/17,364007_Takie_same_chusteczki_z_roznymi_nazwami_.html]Te same chusteczki z różnymi nazwami[/link][/b] - rozmowa z Andrzejem Falkowskim, kierownikiem Katedry Psychologii Marketingu Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej

Jak wynika z najnowszego badania firmy Market Side, Polacy bardzo szybko się przekonali do kupowania towarów tańszych nawet o ponad 30 proc. od markowych odpowiedników.

– Zdecydowana większość sieci hipermarketów odnotowała zauważalny wzrost liczby kupujących produkty oznaczone znakiem tych sieci. Częściowo wynika to ze zwiększenia się liczby sklepów, ale większe znaczenie mają bardziej agresywna promocja i zmiana nawyków zakupowych – mówi Maciej Bartmiński, prezes Market Side.

Z badań wynika, że już tylko 7 proc. ankietowanych nie jest w stanie wskazać żadnej marki oferowanej przez sieci handlowe. – Blisko połowa ankietowanych zna za to przynajmniej cztery. Dotąd nie były w Polsce zbyt popularne, jednak z powodu spowolnienia gospodarczego coraz bardziej się do nich przekonujemy – dodaje.

Najpopularniejsze są marki własne sieci Carrefour – kupuje je 26 proc. klientów, w przypadku Tesco liczba wskazań wyniosła 22 proc., a dla Reala 20 proc. W przypadku Carrefoura i Reala ponad 40 proc. ich klientów deklaruje kupowanie marek własnych, a w Auchan jest to 24 proc.

Carrefour oznacza swoje produkty „jedynką”, w marketach Real można kupić towary „Real Quality” lub „TiP”, a marką Tesco jest „Korzystny zakup” i „Value”.

– W Polsce nasze marki zadebiutowały w pierwszej połowie 2003 r. W tym roku planujemy wprowadzić ok. 100 nowych produktów, tak spożywczych, jak i chemicznych, i a także wymienić te, które przestały być dla klientów atrakcyjne – mówi Maria Cieślikowska, rzecznik sieci Carrefour.

Inne firmy też systematycznie rozwijają ofertę tego typu produktów. – Pod czterema markami własnymi sprzedajemy 3 tys. rodzajów towarów. Obecnie najwięcej nowości pojawia się w Real Quality, która ma już 550 pozycji asortymentowych, a do końca roku planowane jest zwiększenie do ponad 700 pozycji – mówi Katarzyna Petrykowska z sieci Real.

Wśród produktów spożywczych sprzedawanych w hipermarketach pod markami własnymi najpopularniejsze jest mleko, które regularnie kupuje 24 proc. ankietowanych, jednak to tylko 1 pkt proc. więcej niż pod koniec 2007 r., kiedy przeprowadzono pierwszą edycję badania. O ponad 10 pkt proc. wzrosła za to liczba wskazań dla produktów sypkich, jak mąka, cukier czy kasza, serów żółtych czy masła i margaryny.

Znacznie większy wzrost zainteresowania można zaobserwować w przypadku produktów chemicznych. Proszki i płyny do prania odnotowały wzrost wskazań o 20 pkt proc., w przypadku środków do czyszczenia i płynów do mycia naczyń zmiana wyniosła 13 pkt. proc.

Są jednak towary, których Polacy pod markami własnymi kupować nie chcą – to produkty dla dzieci, choć ich oferta również systematycznie rośnie. Stopniowo klienci zaczynają zmieniać podejście. Hipermarkety wprowadzają pod markami własnymi także odzież czy sprzęt elektroniczny.

[ramka]Polska w ogonie Europy

Sieci, zwłaszcza hipermarketów i dyskontów, od lat wprowadzają nowe produkty pod własnymi markami, jednak dopiero teraz zaczynają one podbijać rynek. Jak wynika z danych firmy doradczej Nielsen, w 2008 r. marki własne odpowiadały w przypadku produktów spożywczych za 9,1 proc. wartości sprzedaży, a chemicznych jedynie 8,6 proc. i w ciągu roku zyskały bardzo nieznacznie. To w porównaniu z innymi, nawet znacznie bogatszymi, krajami w dalszym ciągu bardzo mało. W Niemczech, Belgii czy Wielkiej Brytanii takie towary odpowiadają za ponad 40 proc. wartości sprzedaży, a najpopularniejsze są w Szwajcarii, gdzie ich udziały rynkowe przekraczają 50 proc. Mniejszymi niż Polacy zwolennikami marek własnych są jedynie Włosi. [/ramka]

[b] [link=http://www.rp.pl/artykul/17,364007_Takie_same_chusteczki_z_roznymi_nazwami_.html]Te same chusteczki z różnymi nazwami[/link][/b] - rozmowa z Andrzejem Falkowskim, kierownikiem Katedry Psychologii Marketingu Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej

Jak wynika z najnowszego badania firmy Market Side, Polacy bardzo szybko się przekonali do kupowania towarów tańszych nawet o ponad 30 proc. od markowych odpowiedników.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca