Biedronka skupi się na polskim rynku

Sieć odkłada giełdowy debiut oraz inwestycje na Ukrainie i w Rumunii, ale w przyszłym roku chce rozpocząć w Polsce nowy rodzaj działalności

Publikacja: 24.11.2009 02:28

Biedronka skupi się na polskim rynku

Foto: Fotorzepa, Miachał Walczak miachał WALCZAK

– Zespół, który się tym zajmuje, powinien zakończyć prace na początku przyszłego roku. W tej chwili nie mam jeszcze informacji, którymi mógłbym się podzielić – mówi Pedro Pereira da Silva, dyrektor generalny Jeronimo Martins Dystrybucja, właściciel sieci Biedronka.

Na rynku pojawiają się spekulacje, że może chodzić o działalność hurtową, gdzie portugalska grupa ma już pewne doświadczenie. Jeronimo Martins w latach 90. kupiło od Mariusza Świtalskiego oprócz Biedronki spółkę Eurocash, która po kilku latach została jednak sprzedana, a dzisiaj to jeden z potentatów na rynku hurtowym.

– Rozważamy kilka możliwości. Mamy w Polsce świetny zespół i bardzo dobrych partnerów biznesowych, z którymi pracujemy już ponad dekadę. Znamy dobrze, a nawet bardzo dobrze, polskiego klienta. Dlatego jestem przekonany, że niezależnie od tego, którą możliwość wybierzemy, będziemy mieć szansę na wykorzystanie naszego potencjału – dodaje Pedro Pereira da Silva.

Biedronka ma już w Polsce ponad 1,4 tys. sklepów dyskontowych, a jej przychody po trzech kwartałach wyniosły 11,7 mld zł. Spółka zapowiedziała już otwieranie po ok. 150 sklepów rocznie, a inwestycje w naszym kraju w latach 2010 – 2012 mają wynieść 900 mln euro.

Menedżerowie sieci nie obawiają się, że zabraknie na nie miejsca. W Polsce nadal handel nowoczesny – czyli obok dyskontów także hiper- i supermarkety – kontroluje ok. 40 proc. rynku, co jest najniższym wskaźnikiem w Europie.

Biedronka odkłada natomiast plany inwestycji w innych krajach, wśród których wymieniana była Ukraina i Rumunia. Środki na ekspansję miały pochodzić m.in. z rozważanego debiutu Biedronki na warszawskiej giełdzie. Jednak w związku z obecną koniunkturą plan zostaje zawieszony. Inwestycje, które będą realizowane, zostaną więc sfinansowane ze środków własnych oraz ewentualnie kredytami, raczej krótko- lub średnioterminowymi. W grę nie wchodzi emisja akcji.

Biedronka spodziewa się nadal dobrych wyników, zwłaszcza że są już w nich ujmowane sklepy sieci Plus przejęte w ub.r.

Biznes
Konflikt Indii z Pakistanem. Rozmowy Chin i USA. Obniżka stóp procentowych
Biznes
Impact’25 i Obama. Co wydarzy się w Poznaniu?
Biznes
Paraliż lotnisk i internetu w Rosji. 60 tysięcy pasażerów utknęło
Biznes
Na stole 17. pakiet sankcji wobec Rosji. Cios we flotę cieni i sojuszników Kremla
Biznes
UE bez rosyjskiej energii. Zapaść w motoryzacji. Weto ws. składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku