Znów mocny szturm na promocje. Sklepy ostro walczą o klientów

Liczba gazetek i akcji rabatowych znowu rośnie w dwucyfrowym tempie. Potwierdza to, że koniunktura na rynku nadal jest kiepska i trzeba mocno inwestować w dotarcie do klienta.

Publikacja: 08.05.2025 10:49

Znów mocny szturm na promocje. Sklepy ostro walczą o klientów

Foto: Adobe Stock

Liczba opublikowanych gazetek z promocjami w pierwszym kwartale 2025 r. wzrosła rok do roku o 16,6 proc., podczas gdy przed rokiem spadała o 8,1 proc. – wynika z analizy UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy Blix, którą „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

- Widoczny jest powrót do klasycznych form promocji – po wcześniejszym ograniczeniu kosztów, spowodowanym m.in. inflacją, sieci handlowe mogły pozwolić sobie na intensywniejsze kampanie, w tym również dystrybucję gazetek i e-gazetek – ocenia dr Krzysztof Łuczak z Grupy Blix. - Jednocześnie rosnąca konkurencja na rynku detalicznym sprawia, że firmy coraz częściej sięgają po sprawdzone narzędzia marketingowe. Gazetki promocyjne są tanim, skutecznym i szybkim sposobem na przyciągnięcie klienta – dodaje.

Czytaj więcej

Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają

Dlaczego sklepy inwestują obecnie w promocje?

Eksperci zauważają, że przy stabilizacji inflacji, jeśli klienci są bardziej skłonni do zakupów, to sieci chętniej inwestują w promocje, aby zachęcić ich do odwiedzin w sklepie. Autorzy opracowania zauważają, że coraz więcej mniejszych, lokalnych sklepów, zaczęło aktywnie korzystać z kampanii gazetkowych jako elementu walki o klienta na swoim rynku.

- Wyniki sprzedaży detalicznej w marcu ilustrują powtarzający się od lat trend – zwiększenie wydatków przez konsumentów w stosunku do stycznia i lutego. To zrozumiałe – konsumenci najwięcej wydają u schyłku roku, dlatego na początku nowego roku konsumpcja zawsze jest niższa, chociaż tym razem, w lutym, wskaźnik sprzedaży rozczarował, pokazując spadek na poziomie 0,5 proc. względem analogicznego okresu przed rokiem – mówi Tomasz Gutkowski, szef sprzedaży i rozwoju w Univio. - Warto odnotować fakt poprawiającej się w tym okresie kondycji także e-handlu. Według najnowszych danych GUS e-sprzedaż stanowi na koniec marca 9 proc. sprzedaży detalicznej – dodaje.

Zgodnie z Baselinker Index obroty e-commerce w marcu były wyższe rok do roku o 12 proc., a sprzedaż na rynkach zagranicznych polskich sklepów internetowych wzrosła o 16 proc. - Wyniki te stanowią dobry prognostyk dla sprzedaży w drugim kwartale, dlatego tej wiosny należy się spodziewać nie tylko kolejnych ciepłych dni, ale także gorącego okresu dla sprzedawców – ocenia Tomasz Gutkowski. 

Zgodnie z analizą największy wzrost rok do roku, jeśli chodzi o liczbę gazetek, zanotowały sieci typu cash&carry, z wynikiem 36 proc. Dla sieci osiedlowych typu convenience wzrost wyniósł 28,4 proc., dla sieci marketów budowlanych DIY – 24,4 proc., a dla hipermarketów – 23,4 proc. Z kolei dyskonty wydały jedynie o 7,1 proc. więcej gazetek promocyjnych (mogły sobie na to pozwolić, ponieważ ich kanał promocyjny jest już mocno nasycony i stabilny). 

- Hipermarkety też rosną, ale są w fazie przedefiniowania swojej roli, nie działają tak dynamicznie jak liderzy. Główna różnica polega na tym, że sieci z największym wzrostem miały większą przestrzeń do ekspansji i bardziej pilną potrzebę komunikacyjną – mówi Karina Gręda z Hiper-Com Poland. 

Czytaj więcej

Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat

Jakie sklepy zanotowały największe spadki liczby gazetek promocyjnych?

Z kolei największe spadki liczby gazetek zanotowano wśród sklepów RTV-AGD, gdzie liczba promocji obniżyła się rok do roku o 30,4 proc., zaś w przypadku drogerii/aptek spadek wyniósł 16,9 proc. rok do roku. - W przypadku sklepów RTV-AGD spadek liczby tradycyjnych gazetek promocyjnych (-30,4 proc. rok do roku) wynika przede wszystkim z przesunięcia działań marketingowych do kanałów cyfrowych. Klasyczne, papierowe gazetki tracą na znaczeniu na rzecz wersji digitalowych, które pozwalają na częste aktualizacje cen, dynamiczne zarządzanie ofertą oraz stosowanie promocji jednodniowych – co jest trudne lub wręcz niemożliwe w przypadku drukowanych materiałów. Taki model promocji jest znacznie bardziej elastyczny i lepiej dopasowany do oczekiwań współczesnych konsumentów, którzy coraz częściej szukają ofert online i podejmują decyzje zakupowe na podstawie aktualnych informacji dostępnych w sieci – ocenia dr Krzysztof Łuczak. 

- Jeśli chodzi o drogerie i apteki, spadek może być związany z przeniesieniem komunikacji do kanałów cyfrowych. Konsumenci chętnie przeglądają gazetki cyfrowe na telefonach czy komputerach, a następnie dokonują zakupów zarówno online, jak i w sklepach stacjonarnych. To duża szansa dla tego segmentu, by poprzez nowoczesne kanały dotarcia zwiększyć sprzedaż i zaangażowanie klientów. W segmencie aptecznym natomiast obowiązują ścisłe regulacje dotyczące reklamy, co ogranicza możliwości promocyjne w klasycznym rozumieniu – dodaje. Liczba promocji w gazetkach wzrosła w I kwartale o 11,7 proc. (rok wcześniej wzrost wyniósł 1,5 proc.). 

Liczba opublikowanych gazetek z promocjami w pierwszym kwartale 2025 r. wzrosła rok do roku o 16,6 proc., podczas gdy przed rokiem spadała o 8,1 proc. – wynika z analizy UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy Blix, którą „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

- Widoczny jest powrót do klasycznych form promocji – po wcześniejszym ograniczeniu kosztów, spowodowanym m.in. inflacją, sieci handlowe mogły pozwolić sobie na intensywniejsze kampanie, w tym również dystrybucję gazetek i e-gazetek – ocenia dr Krzysztof Łuczak z Grupy Blix. - Jednocześnie rosnąca konkurencja na rynku detalicznym sprawia, że firmy coraz częściej sięgają po sprawdzone narzędzia marketingowe. Gazetki promocyjne są tanim, skutecznym i szybkim sposobem na przyciągnięcie klienta – dodaje.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Subskrybuj
gazeta
Handel
Lepszy handel w Europie niż w USA
Handel
Amerykańsko-chińskie rozmowy handlowe zaczną się w Szwajcarii
Handel
Chiński eksport do USA kwitnie. Firmy ukrywają pochodzenie produktów
Handel
Przesyłki z Chin i Hongkongu droższe. Bruksela i Paryż śladem USA
Handel
Puściej pod choinką w Boże Narodzenie 2025. Cios w Świnkę Peppę i Teletubisie
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku