Znów mocny szturm na promocje. Sklepy ostro walczą o klientów

Liczba gazetek i akcji rabatowych znowu rośnie w dwucyfrowym tempie. Potwierdza to, że koniunktura na rynku nadal jest kiepska i trzeba mocno inwestować w dotarcie do klienta.

Publikacja: 08.05.2025 10:49

Znów mocny szturm na promocje. Sklepy ostro walczą o klientów

Foto: Adobe Stock

Liczba opublikowanych gazetek z promocjami w pierwszym kwartale 2025 r. wzrosła rok do roku o 16,6 proc., podczas gdy przed rokiem spadała o 8,1 proc. – wynika z analizy UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy Blix, którą „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

- Widoczny jest powrót do klasycznych form promocji – po wcześniejszym ograniczeniu kosztów, spowodowanym m.in. inflacją, sieci handlowe mogły pozwolić sobie na intensywniejsze kampanie, w tym również dystrybucję gazetek i e-gazetek – ocenia dr Krzysztof Łuczak z Grupy Blix. - Jednocześnie rosnąca konkurencja na rynku detalicznym sprawia, że firmy coraz częściej sięgają po sprawdzone narzędzia marketingowe. Gazetki promocyjne są tanim, skutecznym i szybkim sposobem na przyciągnięcie klienta – dodaje.

Czytaj więcej

Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają

Dlaczego sklepy inwestują obecnie w promocje?

Eksperci zauważają, że przy stabilizacji inflacji, jeśli klienci są bardziej skłonni do zakupów, to sieci chętniej inwestują w promocje, aby zachęcić ich do odwiedzin w sklepie. Autorzy opracowania zauważają, że coraz więcej mniejszych, lokalnych sklepów, zaczęło aktywnie korzystać z kampanii gazetkowych jako elementu walki o klienta na swoim rynku.

- Wyniki sprzedaży detalicznej w marcu ilustrują powtarzający się od lat trend – zwiększenie wydatków przez konsumentów w stosunku do stycznia i lutego. To zrozumiałe – konsumenci najwięcej wydają u schyłku roku, dlatego na początku nowego roku konsumpcja zawsze jest niższa, chociaż tym razem, w lutym, wskaźnik sprzedaży rozczarował, pokazując spadek na poziomie 0,5 proc. względem analogicznego okresu przed rokiem – mówi Tomasz Gutkowski, szef sprzedaży i rozwoju w Univio. - Warto odnotować fakt poprawiającej się w tym okresie kondycji także e-handlu. Według najnowszych danych GUS e-sprzedaż stanowi na koniec marca 9 proc. sprzedaży detalicznej – dodaje.

Zgodnie z Baselinker Index obroty e-commerce w marcu były wyższe rok do roku o 12 proc., a sprzedaż na rynkach zagranicznych polskich sklepów internetowych wzrosła o 16 proc. - Wyniki te stanowią dobry prognostyk dla sprzedaży w drugim kwartale, dlatego tej wiosny należy się spodziewać nie tylko kolejnych ciepłych dni, ale także gorącego okresu dla sprzedawców – ocenia Tomasz Gutkowski. 

Zgodnie z analizą największy wzrost rok do roku, jeśli chodzi o liczbę gazetek, zanotowały sieci typu cash&carry, z wynikiem 36 proc. Dla sieci osiedlowych typu convenience wzrost wyniósł 28,4 proc., dla sieci marketów budowlanych DIY – 24,4 proc., a dla hipermarketów – 23,4 proc. Z kolei dyskonty wydały jedynie o 7,1 proc. więcej gazetek promocyjnych (mogły sobie na to pozwolić, ponieważ ich kanał promocyjny jest już mocno nasycony i stabilny). 

- Hipermarkety też rosną, ale są w fazie przedefiniowania swojej roli, nie działają tak dynamicznie jak liderzy. Główna różnica polega na tym, że sieci z największym wzrostem miały większą przestrzeń do ekspansji i bardziej pilną potrzebę komunikacyjną – mówi Karina Gręda z Hiper-Com Poland. 

Czytaj więcej

Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat

Jakie sklepy zanotowały największe spadki liczby gazetek promocyjnych?

Z kolei największe spadki liczby gazetek zanotowano wśród sklepów RTV-AGD, gdzie liczba promocji obniżyła się rok do roku o 30,4 proc., zaś w przypadku drogerii/aptek spadek wyniósł 16,9 proc. rok do roku. - W przypadku sklepów RTV-AGD spadek liczby tradycyjnych gazetek promocyjnych (-30,4 proc. rok do roku) wynika przede wszystkim z przesunięcia działań marketingowych do kanałów cyfrowych. Klasyczne, papierowe gazetki tracą na znaczeniu na rzecz wersji digitalowych, które pozwalają na częste aktualizacje cen, dynamiczne zarządzanie ofertą oraz stosowanie promocji jednodniowych – co jest trudne lub wręcz niemożliwe w przypadku drukowanych materiałów. Taki model promocji jest znacznie bardziej elastyczny i lepiej dopasowany do oczekiwań współczesnych konsumentów, którzy coraz częściej szukają ofert online i podejmują decyzje zakupowe na podstawie aktualnych informacji dostępnych w sieci – ocenia dr Krzysztof Łuczak. 

- Jeśli chodzi o drogerie i apteki, spadek może być związany z przeniesieniem komunikacji do kanałów cyfrowych. Konsumenci chętnie przeglądają gazetki cyfrowe na telefonach czy komputerach, a następnie dokonują zakupów zarówno online, jak i w sklepach stacjonarnych. To duża szansa dla tego segmentu, by poprzez nowoczesne kanały dotarcia zwiększyć sprzedaż i zaangażowanie klientów. W segmencie aptecznym natomiast obowiązują ścisłe regulacje dotyczące reklamy, co ogranicza możliwości promocyjne w klasycznym rozumieniu – dodaje. Liczba promocji w gazetkach wzrosła w I kwartale o 11,7 proc. (rok wcześniej wzrost wyniósł 1,5 proc.). 

Liczba opublikowanych gazetek z promocjami w pierwszym kwartale 2025 r. wzrosła rok do roku o 16,6 proc., podczas gdy przed rokiem spadała o 8,1 proc. – wynika z analizy UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy Blix, którą „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

- Widoczny jest powrót do klasycznych form promocji – po wcześniejszym ograniczeniu kosztów, spowodowanym m.in. inflacją, sieci handlowe mogły pozwolić sobie na intensywniejsze kampanie, w tym również dystrybucję gazetek i e-gazetek – ocenia dr Krzysztof Łuczak z Grupy Blix. - Jednocześnie rosnąca konkurencja na rynku detalicznym sprawia, że firmy coraz częściej sięgają po sprawdzone narzędzia marketingowe. Gazetki promocyjne są tanim, skutecznym i szybkim sposobem na przyciągnięcie klienta – dodaje.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Czarne chmury nad świętem zakupów Amazona. Kolejni sprzedawcy rezygnują z udziału
Handel
Polacy chętnie oddadzą prywatność w zamian za promocje
Handel
USA i Wielka Brytania zawarły umowę handlową. Ważna kwestia wciąż nierozwiązana
Handel
Prezes Renault ma uratować mocno zadłużony koncern luksusowy
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Handel
Kiedy wypada niedziela handlowa w czerwcu? Jest jeden termin