Nowy masowiec odbierze w końcu czerwca ze stoczni New Times Shipyard w Chinach Polska Żegluga Morska (PŻM). Nazywa się MS Jawor i będzie drugim z czterech największych masowców, jakie kiedykolwiek pływały w PŻM. W poniedziałek w Szanghaju, podczas inauguracji misji gospodarczej polskiego sektora morskiego na Expo zapowiedziano także, że polsko-chińska spółka Chipolbrok złoży chińskiej firmie China Ocean Shipping Company (COSCO) propozycję do stałego zawijania jej statków w Gdańsku. COSCO jest jednym z najważniejszych morskich przewoźników kontenerowych na świecie.

Liczymy, że pogłębiony port w Gdańsku będzie atrakcyjny dla tego przedsiębiorstwa, zważywszy na stawki, jakie oferuje Hamburg czy Rotterdam - powiedział dyrektor zarządzający Chipolbrok Janusz Janiszewski. Jak zaznaczyła przebywająca w Szanghaju wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko, Polska czeka na chińskie inwestycje wokół polskich portów. - Mamy w tej perspektywie finansowej 700 mln euro na wsparcie polskich portów w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Liczymy, że te pieniądze podniosą rangę Morza Bałtyckiego - powiedziała Wypych-Namiotko.

W ramach morskiej misji gospodarczej zaplanowano także rozmowy o nowych inwestycjach w branży. Na Expo przyjechali bowiem przedstawiciele największych polskich firm związanych z przemysłem stoczniowym i transportem morskim. PŻM liczy także na kolejne statki. - Jesteśmy zadowoleni z dotychczasowej współpracy. Chiny to obecnie drugi po Korei konstruktor statków, a chińskie stocznie zapewniają terminowość dostaw i wysoką jakość - podkreśla dyrektor naczelny PŻM Paweł Szynkaruk.

Prócz czterech masowców z New Times Shipyard (po 80 tys. ton każdy), PŻM zakontraktowała jeszcze czternaście statków w stoczni Xingang oraz osiem 30-tysięcznych masowców w stoczni Natong Mingde Industry. Te ostatnie to tzw. jeziorowce, mogące pływać po wielkich jeziorach na granicy Stanów Zjednoczonych i Kanady, wokół których znajduje się wiele zakładów przemysłowych. W marcu PŻM przejęła pierwszy statek z tej serii - MS Miedwie, a w maju MS Drawsko. Kolejne dwa statki są dopiero wyposażane.

Polska morska misja gospodarcza na Expo potrwa do piątku. Przedstawiciele branży wezmą również udział w targach Transport and Logistics. Wyjadą także do stoczni i portów, m.in. do strefy ekonomicznej w Ningbo i terminalu morskiego w Szanghaju.