BHP-owiec na kontrakcie

Specjaliści z zewnątrz coraz częściej dbają o rozwój sprzedaży, BHP, firmowe auta oraz public relations polskich przedsiębiorstw

Publikacja: 23.06.2010 02:54

Firmy powierzają agencjom zatrudnienia całe działy, a nawet fabryki

Firmy powierzają agencjom zatrudnienia całe działy, a nawet fabryki

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

Większość firm woli już oddać ochronę, usługi porządkowe, obsługę IT czy windykację należności specjalistom z zewnątrz. Teraz dbają oni także o BHP, rozwój sprzedaży, firmowe samochody oraz PR. Spółki nie tylko zamawiają obsługę PR na zewnątrz, ale też coraz częściej pracownik agencji jest ich rzecznikiem.

– Liczy się ograniczenie kosztów i oszczędność czasu. W korporacjach, gdzie są rozbudowane pakiety benefitów, może to obniżyć koszty nawet o połowę – mówi Joanna Delbar, wiceprezes Związku Firm PR, która przez siedem lat była kontraktowym rzecznikiem łódzkiej Manufaktury.

[srodtytul]Specjalista może więcej[/srodtytul]

Wśród kolejnych funkcji, które firmy zaczynają wydzielać na zewnątrz, są zakupy i całe działy produkcyjne fabryk. W outsourcingu personalnym specjalizują się agencje zatrudnienia, które do niedawna ograniczały się do dostarczania pracowników tymczasowych na żądanie. Teraz coraz częściej oferują swym klientom outsourcing procesów, działów, a nawet całych załóg w zakładach produkcyjnych firm.

Szefowie firm outsourcingowych przyznają, że dla ich klientów istotnym argumentem jest obniżka kosztów, ale nie mniej ważna jest dobra jakość.

– W Polsce mamy coraz więcej doświadczonych dostawców usług. Partner, który gwarantuje jakość usługi i bierze za nią pełną odpowiedzialność, to główny czynnik, który przekonuje firmy do outsourcingu – ocenia Łukasz Gajewski, prezes Fundacji Instytut Outsourcingu i szef Target BPO specjalizującej się w outsourcingu sprzedaży i procesów księgowo-finansowych.

Przedstawiciele branży BPO podkreślają, że wyspecjalizowana w danych usługach firma może sobie pozwolić na inwestycje nieopłacalne dla jej klientów. – My się skupiamy tylko na BHP, więc dbamy o jakość naszych kadr, o ich kwalifikacje i szkolenia – podkreśla Michał Sekunda, dyrektor handlowy firmy SEKA, krajowego potentata na rynku outsourcingu BHP i ochrony ppoż. Ponad 180 wysoko wykwalifikowanych inspektorów spółki obsługuje już ponad 600 firm w całej Polsce. Coraz więcej pracodawców, zamiast na własną rękę zatrudniać inspektora BHP, decyduje się na fachowca z zewnątrz. Chętnie robią tak zwłaszcza firmy o zasięgu ogólnopolskim, które zawierając kontrakt z sieciowym dostawcą, mają zapewnioną wysokiej jakości obsługę w całym kraju.

[srodtytul]Liczy się czas[/srodtytul]

Szeroki zasięg działania jest też atutem dużych firm specjalizujących się w outsourcingu sprzedaży, które zapewniają zespół profesjonalnych handlowców wraz z dostępem do odpowiednio dobranej bazy sklepów. Rynek tych usług zapoczątkowały globalne koncerny FMCG, które już przed dziesięciu laty zaczęły wydzielać swoje działy sprzedaży poza firmę. Ostatnio do zewnętrznych handlowców przekonują się też rodzimi producenci, a polski rynek outsourcingu sprzedaży jest już wart około miliarda złotych rocznie.

– Chcąc wejść i utrzymać się z produktem na półkach, trzeba inwestować w nowe rynki zbytu. Zbudowanie dobrego działu sprzedaży jest kosztowne i wymaga czasu. Wiele firm dochodzi więc do wniosku, że bardziej opłaca się zlecić dystrybucję specjalistom. Sprzedaż spokojnie można oddać na zewnątrz, jeśli zapewnimy sobie nad nią kontrolę – wyjaśnia Łukasz Gajewski, prezes Target BPO. Firma zatrudnia ponad 700 przedstawicieli handlowych, którzy regularnie docierają do 70 tys. sklepów detalicznych w Polsce. IFO szacuje, że w outsourcingu sprzedaży pracuje już 14 tys. przedstawicieli handlowych, którzy najczęściej obsługują firmy z sektora FMCG, finansów, farmacji i telekomunikacji.

Rośnie też grupa klientów outsourcingu firmowych aut, czyli usług CFM, z których korzysta już ponad 13 tys. firm w Polsce. Co prawda w minionym kryzysowym roku wzrost tego rynku zwolnił, ale i tak przekroczył 5 proc.

[ramka][b]Maciej Sekunda - prezes SEKA SA[/b]

Rynek outsourcingu BHP będzie się rozwijał, choć nie będzie już to tak prosty rozwój jak w ostatnich latach, gdyż następuje postęp w zakresie warunków pracy. Przyczynia się do tego postęp technologiczny, który sprawia, że coraz mniej mamy trudnej, szkodliwej produkcji. Zmiany rynkowe będą wymagały coraz większych kwalifikacji od służb BHP. Liczę, że wraz ze wzrostem znaczenia kwalifikacji na rynku usług BHP zwiększy się rola specjalistycznych firm, które nie tylko mają środki na kształcenie kadr, ale też są w stanie zapewnić swym klientom zastępstwo w razie urlopu czy choroby inspektora. Tego nie zapewni zakładowa służba BHP ani osoby fizyczne, które zdobyły kwalifikacje i są skłonne wykonywać usługi BHP nawet o 50 proc. taniej niż wyspecjalizowane firmy.[/ramka]

[ramka][b]prof. Stanisław Szukalski - kierownik Studium Podyplomowego BPO, Uniwersytet Łódzki[/b]

Prosty outsourcing, czyli zlecanie ochrony, transportu czy księgowości zewnętrznym firmom, rozwija się u nas od lat. Jednak ten prawdziwy, gdy firma powierza zewnętrznemu dostawcy całą biznesową obsługę procesów, np. sprzedaż wraz z badaniem klientów i rynku, to na razie jeszcze nowe zjawisko. Zaawansowany outsourcing wymaga dostawców o wysokich kompetencjach, wykwalifikowanej kadry i bardzo precyzyjnych umów, a także partnerstwa stron i odpowiedniego zarządzania relacjami z dostawcą usług. To duża szansa dla polskich firm, które działają na tym rynku. Część zaczynała od prostych usług, ale wiele zdobyło już doświadczenia we współpracy z zagranicznymi koncernami. Rosnąca w Polsce liczba firm outsourcingowych działających na światowym poziomie i oferujących wysoki poziom usług powinna sprzyjać rozwojowi szeroko rozumianych usług BPO. [/ramka]

[b]Kinga Kurpiel - starszy konsultant PwC Advisory[/b]

Firmy outsourcingowe już nie tylko świadczą usługi księgowe czy finansowe. Coraz większe znaczenie i udział w puli usług mają procesy bardziej zaawansowane, takie jak doradztwo, konsulting i audyt finansowy. Obserwując potrzeby rynku, firmy outsourcingowe wychodzą do klienta z ofertą usług w zakresie doradztwa inwestycyjnego, wprowadzania międzynarodowych standardów rachunkowości, obsługi finansowej promocji, przygotowania biznesplanu, analizy biznesowej, raportowania finansowego i analizy ryzyka. Rozwijają się usługi prawne, outsourcing online, logistyka, zarządzanie relacjami z klientem, rekrutacja, nauczanie cyfrowe, szkolenia z obsługi produktu i usługi wspierania przedsiębiorstwa.

Za najbardziej obiecujący obszar dla outsourcingu uważa się, wraz z uwolnieniem rynku energii w Polsce, energetykę, a następnie administrację publiczną.

Większość firm woli już oddać ochronę, usługi porządkowe, obsługę IT czy windykację należności specjalistom z zewnątrz. Teraz dbają oni także o BHP, rozwój sprzedaży, firmowe samochody oraz PR. Spółki nie tylko zamawiają obsługę PR na zewnątrz, ale też coraz częściej pracownik agencji jest ich rzecznikiem.

– Liczy się ograniczenie kosztów i oszczędność czasu. W korporacjach, gdzie są rozbudowane pakiety benefitów, może to obniżyć koszty nawet o połowę – mówi Joanna Delbar, wiceprezes Związku Firm PR, która przez siedem lat była kontraktowym rzecznikiem łódzkiej Manufaktury.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca