[ramka][b]Maciej Sekunda - prezes SEKA SA[/b]
Rynek outsourcingu BHP będzie się rozwijał, choć nie będzie już to tak prosty rozwój jak w ostatnich latach, gdyż następuje postęp w zakresie warunków pracy. Przyczynia się do tego postęp technologiczny, który sprawia, że coraz mniej mamy trudnej, szkodliwej produkcji. Zmiany rynkowe będą wymagały coraz większych kwalifikacji od służb BHP. Liczę, że wraz ze wzrostem znaczenia kwalifikacji na rynku usług BHP zwiększy się rola specjalistycznych firm, które nie tylko mają środki na kształcenie kadr, ale też są w stanie zapewnić swym klientom zastępstwo w razie urlopu czy choroby inspektora. Tego nie zapewni zakładowa służba BHP ani osoby fizyczne, które zdobyły kwalifikacje i są skłonne wykonywać usługi BHP nawet o 50 proc. taniej niż wyspecjalizowane firmy.[/ramka]
[ramka][b]prof. Stanisław Szukalski - kierownik Studium Podyplomowego BPO, Uniwersytet Łódzki[/b]
Prosty outsourcing, czyli zlecanie ochrony, transportu czy księgowości zewnętrznym firmom, rozwija się u nas od lat. Jednak ten prawdziwy, gdy firma powierza zewnętrznemu dostawcy całą biznesową obsługę procesów, np. sprzedaż wraz z badaniem klientów i rynku, to na razie jeszcze nowe zjawisko. Zaawansowany outsourcing wymaga dostawców o wysokich kompetencjach, wykwalifikowanej kadry i bardzo precyzyjnych umów, a także partnerstwa stron i odpowiedniego zarządzania relacjami z dostawcą usług. To duża szansa dla polskich firm, które działają na tym rynku. Część zaczynała od prostych usług, ale wiele zdobyło już doświadczenia we współpracy z zagranicznymi koncernami. Rosnąca w Polsce liczba firm outsourcingowych działających na światowym poziomie i oferujących wysoki poziom usług powinna sprzyjać rozwojowi szeroko rozumianych usług BPO. [/ramka]
[b]Kinga Kurpiel - starszy konsultant PwC Advisory[/b]
Firmy outsourcingowe już nie tylko świadczą usługi księgowe czy finansowe. Coraz większe znaczenie i udział w puli usług mają procesy bardziej zaawansowane, takie jak doradztwo, konsulting i audyt finansowy. Obserwując potrzeby rynku, firmy outsourcingowe wychodzą do klienta z ofertą usług w zakresie doradztwa inwestycyjnego, wprowadzania międzynarodowych standardów rachunkowości, obsługi finansowej promocji, przygotowania biznesplanu, analizy biznesowej, raportowania finansowego i analizy ryzyka. Rozwijają się usługi prawne, outsourcing online, logistyka, zarządzanie relacjami z klientem, rekrutacja, nauczanie cyfrowe, szkolenia z obsługi produktu i usługi wspierania przedsiębiorstwa.