Fiat został podzielony

Od ostatniej soboty włoski koncern przemysłowy Fiat SpA został podzielony na dwie części - samochodową i „resztę”, w tym producentów traktorów CNH i ciężarówek Iveco - czyli Fiat Industrial SpA

Aktualizacja: 02.01.2011 10:55 Publikacja: 02.01.2011 10:44

Fiat został podzielony

Foto: Bloomberg

Pierwsze notowania akcji podzielonych firm odbędą się w poniedziałek, 3 stycznia na giełdzie w Mediolanie. Każdy akcjonariusz Fiata, który nim pozostanie otrzyma również po jednej akcji Fiata Industrial. Zaś CNH będzie oddzielnie notowana również w Stanach Zjednoczonych.

[srodtytul]Ryzykowna, ale z perspektywami[/srodtytul]

Część samochodowa - Fiat, do której należą także polskie fabryki samochodów i silników jest uważana za bardziej ryzykowną dla inwestorów, w każdym razie na początku mniej dochodową i bardziej rozrzutną - wystarczy przypomnieć,że trwa właśnie program inwestycyjny Fabbrica Italia przewidujący w krótkim czasie zainwestowanie we włoskie fabryki aut 20 mld euro.

Na razie nie wiadomo jakie będą losy, także obecnego w Polsce producenta komponentów motoryzacyjnych - Magneti Marelli. Została w motoryzacyjnej części koncernu, ale może zostać sprzedana. Zdaniem analityków cały program zmian u Fiata przeprowadzany obecnie przez Sergio Marchionne ma sens i wskazuje na to, że część samochodowa ma duże szanse wypracowania przyzwoitych zysków. Zdaniem szefa Fiata nie miało sensu w sposób sztuczny utrzymywać razem dwóch firm, które niewiele mają ze sobą wspólnego. Marchionne nie ukrywa jednocześnie, że właśnie w pojedynkę będzie im łatwiej znaleźć partnerów do współpracy. — Fiat ma ogromne możliwości rozwoju w następnych latach - uważa Davide Manenti, zarządzający wartym 60 mln euro funduszem Nuovi Investimenti SIM SpA. Sam Manenti jednak nie ma w portfelu ani jednej akcji włoskiego giganta.

[srodtytul]Giełda polubiła Fiata[/srodtytul]

Przy tym Fiatowi wcale nie wiedzie się źle. Wprost przeciwnie,jego akcje zyskały 50 proc od stycznia 2010 i były dla inwestorów najbardziej atrakcyjne spośród wszystkich notowanych na giełdach koncernów motoryzacyjnych - informuje FactSet. Tyle, że znacząca część wzrostu wynika ze spekulacji co do tego, jakie będą następne ruchy Marchionne. Szef Fiata nie ukrywa, że jest otwarty na propozycje wejścia na giełdę producenta aut luksusowych Ferrari oraz sprzedaży Magneti Marelli. Na razie obydwie firmy są częściami Fiata.

30 grudnia 2010, czyli ostatniego dnia, kiedy Fiat SPA działał jako całość akcje Fiata jego akcje wyceniano na 15,43 euro, w czym udział Ferrari wynosił 1,7 euro, więcej niż wart jest Chrysler w którym Fiat ma 20 procentowy udział, a chce w przyszłym roku zwiększyć go do 35 proc.

[srodtytul]Chętni na majątek[/srodtytul]

Na majątek Fiata jest dzisiaj wielu chętnych. Najgłośniej mówi o tym Volkswagen, który chętnie przejął by Alfa Romeo, tym bardziej że zachęcił do przyjścia Lucę de Meo, byłego szefa Alfy i Fiata Auto i jednego z najbliższych współpracowników Marchionne. Nie jest tajemnicą również zainteresowanie Daimlera Iveco, czy Agco Corp kupnem CNH.

[srodtytul]Walka o dochody[/srodtytul]

Podział Fiata SpA na dwie części nie zmienia jednak faktu, że pozostaje on jednym z mniejszych koncernów w Europie, gdzie plasuje się dopiero na 6. miejscu. Z dochodowością też jest nie najlepiej, bo poza Polską i Brazylią zyski nie są imponujące, a największa część - włoska od lat przynosi straty. Fiat przy tym z nie znanych powodów nie potrafił umocnić się w Chinach, gdzie rynek rośnie w niespotykanym tempie i potrafili na tym skorzystać wszyscy jego rywale. Inwestycje w Indiach także nie będą szybko dochodowe.

Dobre wiadomości przychodzą jednak ze Stanów Zjednoczonych, gdzie Chrysler najgorsze ma zdecydowanie za sobą. Najtrudniej jest w samych Włoszech, gdzie w ramach programu Fabbrica Italia kosztem inwestycji 20 mld euro do roku 2014 ma zostać podwojona produkcja aut z obecnych 950 tysięcy. Wprawdzie Marchionne zdołał ostatecznie podpisać porozumienie ze związkami zawodowymi i nowa panda od jesieni ma być produkowana w Pomigliano d'Arco pod Neapolem, to jednak po wstępnej zgodzie związkowcy z Mirafiori pod Turynem zmienili zdanie i chcą głosowania nad programem restrukturyzacji jeszcze przed końcem stycznia. W Mirafiori ma być produkowany wspólnie z Chryslerem Jeep oraz nowe modele alfy.

Pierwsze notowania akcji podzielonych firm odbędą się w poniedziałek, 3 stycznia na giełdzie w Mediolanie. Każdy akcjonariusz Fiata, który nim pozostanie otrzyma również po jednej akcji Fiata Industrial. Zaś CNH będzie oddzielnie notowana również w Stanach Zjednoczonych.

[srodtytul]Ryzykowna, ale z perspektywami[/srodtytul]

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił