Sprzedaż motocykli ciągle w dołku

Miniony rok nie rozpieszczał importerów motocykli. Japońskie marki przeżywają głęboki kryzys. W 2011 roku poprawią się wyniki producentów europejskich

Publikacja: 03.01.2011 19:32

Sprzedaż motocykli ciągle w dołku

Foto: Bloomberg

W okresie od stycznia do końca listopada (ostatnie dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego) ich sprzedaż wyniosła 8,5 tys. sztuk i zmalała w porównaniu z poprzednim rokiem o 2,6 proc. Ucierpiały zwłaszcza marki japońskie – liczba ich nabywców zmalała nawet o jedną czwartą. Mniej było także chętnych na motocykle używane. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów w ciągu 11 miesięcy ich liczba stopniała z 39,5 do 37,2 tys. sztuk, tj. prawie o 6 proc.

Najbardziej straciły marki japońskie. Sprzedaż nowych motocykli Yamaha zmalała do nieco ponad 1 tys. sztuk z 1,4 tys. rok wcześniej. To największy spadek, o 26,2 proc. Równie mocno zmalała sprzedaż Hondy – o 22,8 proc., do 779 sztuk, a Kawasaki o 20,3 proc., do 310 sztuk.

Z japońskich marek udało się zwiększyć sprzedaż jedynie Suzuki. Producent sprzedał w Polsce od stycznia do grudnia 2010 roku 743 motocykle – o 5 proc. więcej niż przed rokiem. Ale ten wynik to w dużym stopniu efekt słabego roku 2009.

– Weszliśmy w niego praktycznie bez zapasów, podczas gdy konkurencja miała pełne magazyny. A my, sprzedając motocykle z bieżącej produkcji, musieliśmy podnosić ceny nawet o blisko 30 proc. – tłumaczy Paweł Iwanicki, dyrektor działu Motocykli w Suzuki Motor Poland.

Japońskie motocykle tracą klientów z powodu bardzo mocnego jena. Droga waluta sprawia, że koszty importerów szybko rosną. A motocykle drożeją. Japońskie marki tracą rynek z powodu wysokich cen już od dwóch lat. Tylko w 2009 roku ich ceny w Polsce wzrosły średnio o 16 proc., w roku 2010 o 5 – 7 proc. Ale na tym się nie skończy, bo kolejne podwyżki – podobne do ubiegłorocznych – będą wprowadzone w przypadku modeli z rocznika 2011.

– Japońscy producenci zostali bardzo mocno osłabieni kryzysem, a cięcia kosztów dotknęły m.in. budżetów na reklamę i marketing. W tej sytuacji wygrywać będą takie marki, jak BMW czy Triumph – twierdzi Piotr Surowiec, ekspert branży i wydawca miesięcznika motocyklowego "MotoRmania".

BMW sprzedało w całym ubiegłym roku 570 motocykli. To o 35 proc. więcej niż rok wcześniej. Firma korzysta z kłopotów, jakich mocny jen przysparza markom japońskim. Ale Niemcy pracują na taki wzrost sprzedaży od dłuższego czasu.

- W ciągu ostatnich dwóch lat zwiększyliśmy ofertę, co pozwoliło zdobyć nowe grupy klientów – mówi Karol Godyń z Działu Motocykli BMW Polska.

W 2010 roku lokomotywami sprzedaży były modele R 1200 GS oraz jego większy brat R 1200 GS Adventure, należące do kategorii motocykli turystycznych – Enduro. Ich cena zaczyna się od 54,1 tys. i dochodzi do ok. 70 tys. (Adventure z dodatkowym wyposażeniem). Importer znalazł chętnych na 230 takich maszyn, co stanowi 40 proc. całości jego ubiegłorocznej sprzedaży.

W 2011 roku marki europejskie będą na polskim rynku coraz bardziej widoczne. Firma InterCars, jeden z największych importerów części i akcesoriów, właśnie została przedstawicielem Ducati. Ta legendarna włoska marka, istniejąca od 1926 roku, kojarzona jest z motocyklami sportowymi. InterCars jest także importerem Triumpha.

– Liczymy, że w 2011 roku uda nam się przynajmniej utrzymać dotychczasowy poziom sprzedaży – mówi Krzysztof Król, szef Działu Motocykli w InterCars.

Liderem na polskim rynku – dzięki niższym cenom – jest polska marka Romet z 25-procentowym udziałem w rynku. Za 11 miesięcy 2010 roku zwiększyła sprzedaż o 2,5 proc. Średnia cena motocykli Rometu wynosi ok. 5 tys. zł .

Mocniej niż na motocyklach kryzys odbija się za to na rynku akcesoriów. Ubrania czy elementy do tuningu jednośladów sprzedawały się w 2010 roku znacznie gorzej niż rok wcześniej.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca