Polsko — Rosyjska wojna transportowa

Moskwa i Warszawa nie mogą dojść od porozumienia w sprawie liczby zezwoleń na transport towarów do Rosji. Polscy przewoźnicy tracą ok. 30 mln euro miesięcznie

Publikacja: 17.01.2011 15:33

Polsko — Rosyjska wojna transportowa

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Rosja twierdzi, że jeżeli przystanie na nasze warunki jej przewoźnicy stracą ok. 150 mln euro w całym 2011 roku.

Liczba zezwoleń Rosja — Polska (w tym tranzyt) i Rosja — kraje trzecie (np. Niemcy czy Francja) jest ustalana co roku. Teoretycznie pula na rok bieżący powinna być juź znana. Nie jest. W związku z tym przewoźnicy obu krajów mogą korzystać tylko z zezwoleń wydawanych przez Międzynarodowe Forum Transportowe. Tych oba kraje mają po 67 sztuk.

— To ułamek potrzeb — mówi Tadeusz Wilk, dyrektor departamentu transportu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Liczba zezwoleń na 2010 rok została ustalona dopiero w drugiej połowie marca zeszłego roku. — Wówczas dostaliśmy 125 tys. zezwoleń dwustronnych i tranzytowych i 25 tys. zezwoleń na dowóz towarów do Rosji z krajów innych niż Polka. Rosja mogła tranzytem przez nasz kraj przejechać 145 tys. razy. Kolejne tys. zezwoleń dotyczyło dowozu ładunków do Polski z krajów innych niż Rosja — wyjaśnia Tadeusz Wilk.

Spór toczy się właśnie o możliwość dostarczania towarów do Rosji z krajów Europejskich, głownie z Niemiec czy Francji. — Nasi przewoźnicy mają tam dobrą wypracowaną renomę. O wyborze przewoźnika decyduje spedytor, Rosjanie chcą kwestie dostawcy regulować administracyjnie — wyjaśnia Wilk. W tym roku liczbę zezwoleń, na dowożenie towarów do Rosji chcemy zwiększyć ok 2,5 krotnie.

W rozmowy zaangażowali się wiceministrowie odpowiedzialni za transport obu krajów. Mimo dwóch spotkań porozumienia nie udało się osiągnąć. Tym samym z Europy do Rosji nie mogą jeździć przewoźnicy ani nasi, ani naszych wschodnich sąsiadów. Jak wyliczyło ZMPD polska branża transportowa traci na braku porozumienia ok. 30 mln euro miesięcznie.

Rosyjski portal Ramblar. ru napisał, że „Polska zamyka rosyjskim przewoźnikom okno na Europę”. Jak podał, Polska chce im odebrać w 2011 roku ponad 50 tys., rejsów, co przekłada się na ok. 150 mln Euro. Kolejne posiedzenie przedstawicieli obu rządów zaplanowana na 26-27 stycznia.

Rosja twierdzi, że jeżeli przystanie na nasze warunki jej przewoźnicy stracą ok. 150 mln euro w całym 2011 roku.

Liczba zezwoleń Rosja — Polska (w tym tranzyt) i Rosja — kraje trzecie (np. Niemcy czy Francja) jest ustalana co roku. Teoretycznie pula na rok bieżący powinna być juź znana. Nie jest. W związku z tym przewoźnicy obu krajów mogą korzystać tylko z zezwoleń wydawanych przez Międzynarodowe Forum Transportowe. Tych oba kraje mają po 67 sztuk.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca