Koniec nowych inwestycji drogowych

Rząd przyjął program budowy dróg na lata 2011 – 2015. Inwestycje muszą zostać okrojone

Publikacja: 26.01.2011 04:11

Autostrada A4

Autostrada A4

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Zgodnie z przyjętym wczoraj dokumentem w latach 2010 – 2013 (tak plan określa terminy rozpoczęcia inwestycji) na nowe drogi rząd planuje wydać 87,5 mld zł. W zeszłym roku zapłacił faktury warte ok. 19,9 mld zł. W toku, jak podaje Lech Witecki, generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad, są prace warte ok. 60 mld zł. To daje rezerwę zaledwie 7,6 mld zł na nowe inwestycje. Pula miała być mniejsza o 1,2 mld euro (ok. 4,8 mld zł), które zabrano z projektów kolejowych. Ale nawet z tymi pieniędzmi znaczna część trwających obecnie przetargów będzie musiała zostać unieważniona – w toku są postępowania na wybór firm, które miały wybudować ponad 680 km dróg o łącznej wartości 26 mld zł. Zgodnie z założeniami rządu w latach 2011 – 2013 ze środków unijnych mamy wydać na drogi ponad 31 mld zł. Na razie wydaliśmy ok. 11 mld zł.

– Zmiana z punktu widzenia rynku jest niekorzystna. Nie wiadomo, czy w nowej perspektywie unijnej od 2014 roku znajdą się dotacje na kontynuację rozpoczętych prac – mówi Zbigniew Kotlarek, były szef GDDKiA. – Perturbacje czekają też firmy budowlane, które rozbudowały swoje możliwości realizacyjne, a teraz czeka je ograniczenie zleceń.

Do końca 2013 roku ma powstać sieć autostrad o łącznej długości 810,4 km, z tego 168,3 km w ramach koncesji wybudują firmy prywatne. Łączna długość dróg ekspresowych ma wynieść 782,5 km, powstanie też sześć obwodnic miast o łącznej długości 203 km.

Żadna z planowanych dróg nie będzie w ciągu najbliższych trzech lat oddana w całości. – Nie powstanie cała autostrada A4 czy A1, wątpliwe jest, by powstała w całości trasa A2 z Łodzi do Warszawy. Nie będzie żadnej kompletnej drogi ekspresowej – wylicza Zbigniew Kotlarek.

Jak wynika z przyjętego przez rząd programu budowy dróg, dopiero do 2015 roku ma zostać zakończona budowa całej autostrady A1, trasy A2 od zachodniej granicy do Warszawy, A4, A18 i A8. Trasa A2 z Warszawy do wschodniej granicy ma zostać dociągnięta w latach 2016 – 2020. Do 2015 roku gotowych ma być w całości osiem dróg ekspresowych, m.in. S3 biegnąca od Szczecina wzdłuż zachodniej granicy, S17 z Warszawy do Lublina czy S7 z Gdańska przez Warszawę do Krakowa i dalej do południowej granicy.

Rada Ministrów chce budować nowe drogi w trzech systemach: tradycyjnym – przez państwo, we współpracy z partnerem prywatnym i przez spółki specjalnego przeznaczenia powoływane przez ministra infrastruktury. Przyjęty wczoraj program nie oznacza końca zmian w polityce budowy polskich dróg. Dokument ma zostać w przyszłym roku zaktualizowany – ma zostać określona lista zadań i środków na nie do 2015 roku.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

Zgodnie z przyjętym wczoraj dokumentem w latach 2010 – 2013 (tak plan określa terminy rozpoczęcia inwestycji) na nowe drogi rząd planuje wydać 87,5 mld zł. W zeszłym roku zapłacił faktury warte ok. 19,9 mld zł. W toku, jak podaje Lech Witecki, generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad, są prace warte ok. 60 mld zł. To daje rezerwę zaledwie 7,6 mld zł na nowe inwestycje. Pula miała być mniejsza o 1,2 mld euro (ok. 4,8 mld zł), które zabrano z projektów kolejowych. Ale nawet z tymi pieniędzmi znaczna część trwających obecnie przetargów będzie musiała zostać unieważniona – w toku są postępowania na wybór firm, które miały wybudować ponad 680 km dróg o łącznej wartości 26 mld zł. Zgodnie z założeniami rządu w latach 2011 – 2013 ze środków unijnych mamy wydać na drogi ponad 31 mld zł. Na razie wydaliśmy ok. 11 mld zł.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?