Głównym motorem ożywienia na rynku była dobra sprzedaż samochodów lekkich, która zwiększyła się 28,8 proc. i jeszcze lepsza koniunktura w segmencie pojazdów ciężarowych, gdzie wzrost przekroczył 32 proc. Sprzedaż pozostałych pojazdów zanotowała skok o 21,2 proc.

Ubiegłoroczny rynek leasingu samochodowego napędzała tzw. kratka. Masowa sprzedaż niektórych popularnych modeli aut z homologacją ciężarową spowodowana zapowiedzią zawieszenia na dwa lata możliwości odliczenia podatku VAT od ceny nowego auta wzrosła tak bardzo, że część firm nadal czeka na zamówione i zapłacone do 31 grudnia pojazdy. Ogółem w całym 2010 r. zarejestrowano 97266 samochodów z kratką. To o 112 proc. więcej niż rok wcześniej. Ponad 40 tys. pojazdów zostało sfinansowanych przez leasingodawców, a łączna wartość należności leasingowych wynosiła 55,35 mld zł.

Zdaniem analityków Związku Polskiego Leasingu (ZPL), bardzo dobre wyniki branży leasingowej w II półroczu 2010 r. zapowiadają dobrą koniunkturę gospodarczą w br. Ponadto Polska nadal ma duży potencjał leasingu pojazdów. Nasz rynek jest w stanie wchłonąć ok 0,5 mln pojazdów, gdy tymczasem obecnie ta ilość zawiera się w przedziale 80 – 120 tys.

Według raportu Fleet Contact 2011, tegoroczny leasing samochodów lekkich będzie mniejszy ze względu na wysoką sprzedaż samochodów z kratką w końcówce ubiegłego roku. ZPL przewiduje, że w tym segmencie rynku, do którego zalicza się również pojazdy dostawcze do 3,5 t, spadek sięgnie ok. 5 proc. Natomiast znaczny wzrost, bo na poziomie ok. 29 proc., powinien zanotować segment pojazdów ciężarowych, który jest wciąż głównym motorem rozwoju leasingu. ZPL prognozuje, że w 2011 roku branży leasingowa w Polsce wzrośnie o ok. 13 proc.