Rosyjskie Centrum Światowego Handlu Bronią przedstawiło „Analizę wydatków na obronę na świecie w latach 2002-2009 i perspektywy do 2013 r". W ciągu ośmiu lat Chiny awansowały z siódmego na drugie miejsce. Rosja z 11 na siódme.

Wg. danych za 2009 r absolutnym liderem wydatków budżetowych na zbrojenia jest USA (574 mld dol.), przed Chinami (70,5 mld dol.), Wielką Brytanią (59,1 mld dol.), Francją (54,5), Japonią (49,7), Niemcami (47,5), Rosją (37,9), Arabią Saudyjską (32,6), Włochami (30,5) i Indiami (29,2).

Także wśród eksporterów broni dominacja Stanów Zjednoczonych jest przytłaczająca. W latach 2002-2009 cały światowy eksport broni wyniósł 291,5 mld dol. Z tego Amerykanie sprzedali światu środków do zabijania za 107 mld dol. i mają 35 proc. rynku. Najwięcej Amerykanie sprzedali na Bliski Wschód (43 proc.) i rejonu Azji i Oceanii.

Druga jest Rosja (15 proc. rynku i 43,8 mld dol.) a trzecia Francja (30 mld dol.). Na 17 miejscu jest Polska z 1,45 mld dol. w ciągu ośmiu lat. W 2009 r polskie zakłady wyeksportowały broni za  347,8 mln dol..

Najwięcej rosyjskiej broni kupiły Chiny (32 proc.), Indie (22,5 proc.), Algieria (10 proc.), Wenezuela i Iran.

Rosyjscy analitycy przedstawili też prognozę rozwoju rynku eksportu broni w latach 2010-2013 na podstawie zawartych kontraktów.

I tak USA mają w cztery lata sprzedać broń za 110,9 mld dol.; Rosja  - 34,1 mld dol. (najwięcej zamówień jest z Indii i Wietnamu).

Na trzecim miejscu (25,4 mld dol.) jest „nieznany handlarz" - tym mianem określono wszystkie niejawne przetargi na broń.

Kolejne miejsca zajmują Niemcy, Francja, Włochy, Wielka Brytania i Izrael.

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Ogłoszenie wyników konkursu już jutro, oglądaj ralację z Gali wręczenia nagród na rp.pl

Dowiedz się więcej