Reklama

Bój o jaja Faberge

Rosyjski oligarcha, właściciel kolekcji wielkanocnych jaj jubilera Faberge, sądzi się o prawo do marki

Publikacja: 21.06.2011 17:23

Bój o jaja Faberge

Foto: Bloomberg

Wiktor Wekselberg (TNK-BP, Renova) sądzi się ze swoim byłym podwładnym o prawo do marki Faberge. W 2004 r Wekselberg (majątek wyceniany na ponad 6 mld dol.) kupił od rodziny wydawców magazynu Forbes kolekcję jajek wielkanocnych, brosz, tabakierek (w sumie 190 przedmiotów) carskiego jubilera i dekoratora Petera Carla Faberge. Zapłacił za nią ponad 100 mln dol.

W 2006 r Brian Gilbertsone dyrektor zarządzający należącego wtedy m.in. do Wekselberga koncernu aluminiowego Suel, zaproponował oligarsze wykup marki Faberge od koncernu Unilever. Na potrzeby transakcji została utworzona specjalna spółka Projekt Egg Ltd (PEL), później nazwana Faberge Ltd. Spółka, bez wiedzy Wekselberga, znalazła się w firmie Pallinghurst, kierowanej przez Gilbertsona.

Jak piszą "Wiedmosti" Wekselberg (a dokladnie jego koncern Renova) zażądał przekazania praw do marki do panamskiej spółki Wekselberga Lamesa.

Jednak Gilbertsone odmówił, więc Wekselberg pozwał go o naruszenie umowy.

Jubilerski klan Faberge działał przy carskim dworze w St. Petersburgu od 1842 r. Po rewolucji 1917 r marka znacznie straciła na wartości i Carl Faberge sprzedał w 1951 r prawa do niej amerykańskiemu biznesmenowi za 25 tys. dol.

Reklama
Reklama

W 1989 r Unilever kupił kosmetyczną firmę Faberge za 1,55 mld dol.

Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama