Reklama
Rozwiń
Reklama

Anglicy chcą rosyjskiej ropy

Tony Hayward, były prezes koncernu BP, negocjuje kupno dwóch firm naftowych w Rosji

Publikacja: 19.07.2011 16:39

Anglicy chcą rosyjskiej ropy

Foto: Bloomberg

Chodzi o nie byle jakie firmy, ale o wschodzącą gwiazdę rosyjskiego przemysłu naftowego - Basznieft (ma licencję na największe złoża Rosji -Triebsa i Titowa) oligarchy Władimira Jewtuszenkowa oraz Russnieft, należącą do Jewtuszenkowa i rodziny Guceriewów (po 49 proc.)

Hayward musiał opuścić BP po katastrofie w Zatoce Meksykańskiej (pożar platformy i wielki wyciek ropy). Wspólnie z Natem Rotschildem założył firmę inwestycyjną Vallares. W czerwcu dostała ona od inwestorów 1,35 mld funtów na zakup aktywów paliwowych w różnych krajach.

Teraz, jak dowiedział się Sky News, Vallares negocjuje z koncernem Jewtuszenkowa - AFK Sistiema, zakup ok. 78 proc. Basznieft i 49 proc. Russnieft. Sistiema chce oba aktywa połączyć w jeden pakiet. Transakcja miałby kosztować Haywarda i Rotschilda 8-12,9 mld dol.

Jednak jak podaje "Kommersant", jest też drugi pretendent na obie rosyjskie firmy. To indyjski koncern paliwowy ONGC, który ma rozmawiać o ich zakupie już od roku.

Pomysł o wejściu do Rosji mógł wyjść od Rotschilda. Ten 39-letni inwestor to jeden z najbogatszych Brytyjczyków (2 mld funtów), który zasiada m.in. w radzie nadzorczej firm oligarchy Olega Deripaski.

Reklama
Reklama

Gdyby Vallares kupił rosyjskie aktywa, to zyskałby wydaną na 25 lat licencję na trzecie największe złoże ropy na świecie. Zasoby Triebsa i Titowa w  Zachodniej Syberii według rożnych ocen wynoszą od 140-200 mln t ropy, czyli od 25 proc. do 40 proc. całego rocznego wydobycia Rosji. Dodatkowym atutem jest położenie - 163 km od magistrali rurociągowej.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama