Udogodnienia dla klientów kupujących w sieci

Zaostrza się walka firm kurierskich o klienta kupującego w Internecie. Na doręczaniu paczek z towarami z sieci można zarobić nawet 2 mld zł rocznie

Publikacja: 22.08.2011 16:11

Udogodnienia dla klientów kupujących w sieci

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Firma DPD wprowadziła właśnie nową usługę dla klientów odbierających paczki. Zostaną powiadomieni SMS o przesyłce i sami zdecydują, czy chcą odebrać ją tego dnia, czy wysyłając zwrotnego SMS przełożą termin dostawy o dzień, dwa lub trzy (wpisując w treści sms odpowiednio 1,2 lub 3).

- E-commerce idzie naprzód w niesamowitym tempie. To z jednej strony wynik dynamicznego rozwoju technologii, ale też potrzeby cywilizacji, ponieważ klienci mają coraz mniej czasu. Nowoczesne rozwiązania zorientowane na indywidualnego odbiorcę są więc koniecznością - Maciej Głowacki, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu DPD Polska.

W ub.r. DPD Polska doręczyła 34 mln paczek. Aż 30 procent z nich to przesyłki z towarami kupionymi w Internecie. Jak mówi dyrektor Głowacki firma w najbliższym czasie planuje wprowadzić kolejne rozwiązania ułatwiające życie klientom kupującym w sieci Internet.

Szybko rozwijający się rynek e-commerce sprawił, że także firma InPost, która w całym kraju ulokowała już 400 Paczkomatów InPost, czyli maszyn do samodzielnego nadawania lub odbierania przesyłek z towarami z Internetu postanowiła przyspieszyć decyzję o wprowadzeniu na rynek kolejnych urządzeń. W tym roku w polskich miastach stanie kolejnych 200 maszyn InPostu, a na koniec przyszłego roku ma ich być w całym kraju tysiąc, wobec 800 początkowo planowanych. - Około 15 proc. klientów rynku e-commerce jest skłonnych samemu odebrać paczkę z automatu i nie czekają aż przyniesie im przesyłkę kurier - to zdecydowanie nasz target. Te 15 proc. klientów rocznie odbiera ok. 20 mln przesyłek, jest to i tak pięć razy mniej niż w Wielkiej Brytanii, więc pokazuje to potencjał rynku - mówi Rafał Brzoska, prezes firmy Integer.pl, do której należy InPost. Jak dodaje 20 miesięcy wolumeny paczek, które dostarcza jego firma do paczkomatów rosną i są miesiące, że jest to wzrost dwucyfrowy.

Zdaniem Brzoski, to co wyróżnia ofertę InPostu od ofert firm kurierskich to cena i szybkość. - Nikt na rynku nie dostarcza paczki za 5,40 zł a w dodatku 98 proc. przesyłek jest doręczona do paczkomatów następnego dnia. Tymczasem statystyki światowych firm kurierskich to poniżej 80 proc. przesyłek doręczonych tak szybko - mówi Brzoska.

Według szacunków prezesa Brzoski, rynek paczek typu Business to customer, to ok. 120-150 mln przesyłek rocznie, włącznie z paczkami zwykłymi doręczanymi przez listonoszy Poczty Polskiej. Średnia cena dostarczenia paczki to ok. 10 zł. Wartość rynku szacuje się więc na 1,5- 2 mld zł.

Poczta Polska też walczy o klientów sklepów internetowych. W ubiegłym miesiącu firma poinformowała o możliwości odbiorcu e-przesyłek w kolejnych 156 punktach pocztowych. - Aktualnie w ponad 1,5 tysiąca placówkach poczty w całym kraju można odbierać e-przesyłkę - mówi Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty Polskiej.

UPS, jedna z największych firm kurierskich na świecie, w Polsce w ciągu ostatnich dwóch lat zanotowała 50 procentowy wzrost liczby paczek z towarami z Internetu. - E-handel wyznacza obecne standardy i przyszłe trendy dla naszej branży a pod względem wzrostu wartości rynku e-commerce, Polska już od kilku lat jest liderem w Europie Środkowej - mówi Grzegorz Urban, dyrektor marketingu UPS Polska. Przywołuje dane z raportu firmy Gemius „E-commerce w Polsce w oczach internautów", z których wynika, że prognozowany wzrost jego wartości tego rynku w 2011 roku ma wynieść 17 proc. Urban dodaje, że firmy kurierskie w tym biznesie pełnią nie tylko rolę doręczycieli paczek z towarami, ale zajmują się także obsługą zamówień dla e-sklepów, outsourcingiem powierzchni magazynowych, zarządzaniem logistyką magazynową. - To szeroki wachlarz wymagań e-biznesu, którym firmy logistyczne powinny sprostać - mówi Urban.

Dyrektor Głowacki podkreśla, że na właśnie wprowadzonej usłudze ,,iSMS" skorzystają wszystkie zainteresowane strony biznesu e-commerce. - Dla klienta indywidualnego to prosty i wygodny sposób na zdefiniowanie dogodnego dla niego czasu odbioru przesyłki przy minimum wysiłku – w końcu telefon komórkowy to dziś nieodłączne narzędzie komunikacji. Dla sklepu internetowego oznacza to większą skuteczność dostaw towarów już przy pierwszej próbie doręczenia przez kuriera, a tym samym większe obroty w biznesie.  Natomiast dla firmy kurierskiej oznacza to bardziej efektywne wykorzystanie zasobów, ponieważ kurierowi łatwiej będzie zastać klienta w domu – mówi Maciej Głowacki.

Firma DPD wprowadziła właśnie nową usługę dla klientów odbierających paczki. Zostaną powiadomieni SMS o przesyłce i sami zdecydują, czy chcą odebrać ją tego dnia, czy wysyłając zwrotnego SMS przełożą termin dostawy o dzień, dwa lub trzy (wpisując w treści sms odpowiednio 1,2 lub 3).

- E-commerce idzie naprzód w niesamowitym tempie. To z jednej strony wynik dynamicznego rozwoju technologii, ale też potrzeby cywilizacji, ponieważ klienci mają coraz mniej czasu. Nowoczesne rozwiązania zorientowane na indywidualnego odbiorcę są więc koniecznością - Maciej Głowacki, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu DPD Polska.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Biznes
UE bez rosyjskiej energii. Zapaść w motoryzacji. Weto ws. składki zdrowotnej
Biznes
Słabnąca sprzedaż aut uderza w polski przemysł motoryzacyjny
Biznes
Sprzedajemy nie tylko gaz
Biznes
Nowe sankcje USA na Rosję. Przejęcie Santandera. Unia kusi naukowców z USA
Biznes
USA daleko do 5 proc. PKB na obronność
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku