Niemcy nadal udziałowcem w EADS

Niemcy będą nadal udziałowcem grupy EADS, firmy matki Airbusa, ponieważ FDP zrezygnowała ze sprzeciwiania się, aby skarb państwa kupił część udziałów od Daimlera

Publikacja: 10.11.2011 13:40

Zmiana stanowiska partnera koalicyjnego w rządzie Angeli Merkel umożliwi państwowemu bankowi KfW odkupienie połowy z 15 proc. udziałów w EADS będących własnością Daimlera, który zachowa po 2013 r. 7,5 proc.

- Nie było jeszcze negocjacji w sprawie ceny, a do zawarcia umowy nie dojdzie przed lipcem 2012 r. z powodu holenderskiej ustawy o przejęciach. Najpewniej zostanie zrealizowana przez KfW — podały anonimowo różne źródła znające sprawę. Daimler, EADS i KfW odmówiły skomentowania tego.

EADS jest zarządzana na podstawie paktu udziałowców dającego strategiczną kontrolę nad nią Daimlerowi i francuskiej grupie Lagardere. Możliwość wycofania się Daimlera wzbudziła wątpliwości co do przyszłości tego paktu z klauzulami gwarantującymi ochronę interesów bezpieczeństwa narodowego.

FDP jest przeciwna wszelkiemu interweniowaniu skarbu państwa w działalność gospodarczą, odstąpiła od wymogu rynkowego rozwiązania i znalezienia prywatnego nabywcy udziałów Daimlera w zamian za obietnice zmniejszenia udziałów państwa w innych firmach.

Rząd niemiecki zobowiązał się do sprzedania pozostałych udziałów w Deutsche Post i Deutsche Telekom, choć harmonogram tej sprzedaży nie jest ustalony. Obecnie bank KfW ma 30,5 proc. w niemieckiej poczcie i 17 proc. w operatorze łączności, w którym rząd ma bezpośrednio dalsze 15 proc.

Komisja budżetowa parlamentu miała do czwartku podjąć ostateczną decyzję o budżecie na 2012 r., w którym musiałaby uwzględnić wszelkie kupno przez KfW udziałów od Daimlera.

Władze niemieckie szukały krajowych inwestorów chcąc zachować wpływy w firmie matce Airbusa. Francji i Niemcom zależy na uniknięciu renegocjacji politycznie drażliwego paktu przed wyborami we Francji na wiosnę 2012 r. i w Niemczech w 2013 r. Zdaniem dyplomatów, wszelkie większe zmiany struktury własności w EADS musiałyby zostać przedyskutowane przez Angelę Merkel i Nicolasa Sarkozy, który interweniował w 2007 r., by zmienić strukturę zarządzania i usunąć powód sporu, który pogorszył stosunki dwustronne.

Daimler ma 15 proc. udziałów w kapitale EADS i 22,5 proc. praw głosu, od dawna szuka chętnego na ich część, bo chce poświęcić się zasadniczej działalności, produkcji pojazdów i zmniejszyć obciążenie w bilansie wynikające z gorszych wyników EADS.

Rząd Francji ma 15 proc., ale pakt udziałowców zmniejszył jego rolę w bieżącym zarządzaniu tą grupą. Lagardere ma 7,5 proc. i w kierownictwie EADS reprezentuje całą Francję.

Zmiana stanowiska partnera koalicyjnego w rządzie Angeli Merkel umożliwi państwowemu bankowi KfW odkupienie połowy z 15 proc. udziałów w EADS będących własnością Daimlera, który zachowa po 2013 r. 7,5 proc.

- Nie było jeszcze negocjacji w sprawie ceny, a do zawarcia umowy nie dojdzie przed lipcem 2012 r. z powodu holenderskiej ustawy o przejęciach. Najpewniej zostanie zrealizowana przez KfW — podały anonimowo różne źródła znające sprawę. Daimler, EADS i KfW odmówiły skomentowania tego.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?