Z dorocznego zestawienia przygotowywanego przez firmę CB Richard Ellis wynika, że 71 proc. spośród przeanalizowanych 200 wiodących grup handlowych planuje otwarcie co najmniej pięciu sklepów w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki do końca 2012 r. 20 proc. firm ma zamiar otworzyć przed końcem przyszłego roku 40 i więcej sklepów — w poprzedniej edycji takie plany miało 18 proc.
Najpopularniejszym kierunkiem ekspansji po raz pierwszy znalazły się Włochy, które wskazało 47 proc. firm. Niemcy, które rok temu zajęły pierwszą pozycję z wynikiem 41 proc. teraz są drugie, a chce się tam rozwijać 37 proc. handlowych grup.
Polska spadła z miejsca drugiego aż na dziesiąte, a nasz rynek wskazało 26 proc. firm – rok temu 33 proc. - Spadek pozycji Polski jest związany z brakiem dostępnej nowoczesnej powierzchni handlowej. Dokładnie tak jak przewidywaliśmy rok temu - plany deweloperów centrów handlowych nadal są ograniczone i znacznie wpłynęły na zmianę planów ekspansji sieci handlowych na niektórych rynkach – mówi Magda Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE. - Obecnie jest w budowie ponad milion metrów kwadratowych nowoczesnych centrów handlowych różnych formatów i mamy nadzieję, że to znacznie polepszy naszą sytuację i dostępność powierzchni zarówno dla nowych jak i istniejących na polskim rynku sieci handlowych – dodaje.
W ostatnich latach sieci handlowe skupiały swoją uwagę na Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji i Hiszpanii, ale teraz wielu z nich poszukuje nowych możliwości. Mimo że nie zanosi się na znaczny wzrost wydatków włoskich konsumentów, możliwość skierowania działalności na rynek, na którym międzynarodowe marki są wciąż słabo reprezentowane, i który dość intensywnie rozwija się w dziedzinie sprzedaży detalicznej, stanowi atrakcyjną okazję dla wielu firm. Względnie silna gospodarka Niemiec wciąż przyciąga nowych detalistów, zaś Rosja wspięła się z szóstego miejsca w rankingu na trzecie dzięki swojej silnej gospodarce i perspektywie zwiększających się wydatków konsumenckich. Piotr Mazurkiewicz