Optymizm w internecie

Prawie 90 proc. e-skle­pów spo­dzie­wa się w tym ro­ku lep­szych wy­ni­ków niż w ubiegłym. Już 70 proc. polskich in­ter­nau­tów przy­naj­mniej raz zro­bi­ło za­ku­py w sie­ci. Ry­nek war­t już po­nad 17 mld zł ro­śnie w tem­pie kil­ku­na­stu pro­cent rocz­nie

Publikacja: 13.02.2012 04:16

Optymizm w internecie

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Z raportu firmy Gemius i serwisu Okazje.info, do którego dotarła „Rz", wynika, że internetowi handlowcy są w doskonałych nastrojach. W tym roku aż 87 proc. z nich spodziewa się wzrostu przychodów, w tym 38 proc. – zdecydowanego skoku. Już 2011 r. wypadł dla nich bardzo dobrze – wzrost przychodów w 2011 r. odnotowało 74 proc. e-sklepów, w przypadku 13 proc. nie zmieniły się, a spadły w jedynie  13 proc. firm.

– E-sklepy nie boją się kryzysu. Najlepiej oceniają swoją sytuację średnie firmy, które istnieją na rynku kilka lat. Realnie patrzą na rynek i rozwijają swój biznes, dywersyfikując kanały sprzedaży, optymalizując koszty i stawiając na przemyślane działania marketingowe – mówi Milena Bakalarz z serwisu Okazje.info.

Firmy potwierdzają, że rynek faktycznie ma duży potencjał. – W 2011 r. osiągnęliśmy dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Natomiast na 2012 r. prognozujemy utrzymanie trendu rozwoju i wzrost sprzedaży o 10 proc. – mówi Sabina Krupa, wiceprezes Neo24. pl.

– W tym roku chcemy utrzymać dwucyfrową dynamikę wzrostu sprzedaży w naszym sklepie internetowym – mówi Justyna Zajączkowska, rzeczniczka Alma Market. Sklep internetowy tej sieci delikatesowej w 2011 r. odnotował wzrost sprzedaży o ponad 50 proc.

W Polsce działa już ok. 11 tys. e-sklepów, a ich liczba wciąż rośnie. Z prognoz firmy Euromonitor Interantional wynika, że ich obroty tylko w 2011 r. wyniosły 7,5 mld zł i były ok. 16 proc. wyższe niż rok wcześniej. Firma spodziewa się, że w tym roku kilkunastoprocentowy wzrost zostanie utrzymany, obroty zaś wzrosną we wszystkich kategoriach towarów. Taki trend ma się utrzymać także przez co najmniej kilka najbliższych lat. Dynamicznie rozwija się też drugi segment rynku, czyli serwisy aukcyjne. Za pośrednictwem jego zdecydowanego lidera Allegro sprzedano w ubiegłym roku towary i usługi za 8,6 mld zł, czyli 16,2 proc. więcej niż w 2010 r.

Jednak mimo dużej konkurencji, na rynku wciąż pojawiają się nowi gracze – w sieci zaczynają sprzedawać zarówno wielkie firmy handlu tradycyjnego, jak i małe, często dopiero rozpoczynające działalność.

– Na to, że polski rynek e-handlu się umacnia i ma wielki potencjał, wskazują ruchy znanych firm handlu tradycyjnego, które uruchamiają sprzedaż internetową. W sieci sprzedaje już Praktiker, Tchibo i coraz więcej marek odzieżowych, m.in. Orsay, Troll i TopSecret – mówi Milena Bakalarz. – Dla sklepów internetowych to zarówno ogromna szansa, jak i zagrożenie – markety przyciągną do Internetu klientów, którzy dotąd nie kupowali online, ale będą też mocną konkurencją – dodaje.

Widać również pierwsze oznaki koncentracji na rynku. Co prawda połączenie e-sklepów Empik i Smyk zablokował na razie urząd antymonopolowy, a Allegro czeka na decyzję w sprawie zakupu 90 proc. akcji Agito.pl, analitycy są jednak zgodni, że można spodziewać się kolejnych transakcji. Rynek czeka bowiem na start działalności w naszym kraju amerykańskiego Amazona, największego sprzedawcy internetowego na świecie. Może to jeszcze zaostrzyć konkurencję o klientów, których do sieci wciąż przyciągają niższe niż w zwykłych sklepach ceny.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Z raportu firmy Gemius i serwisu Okazje.info, do którego dotarła „Rz", wynika, że internetowi handlowcy są w doskonałych nastrojach. W tym roku aż 87 proc. z nich spodziewa się wzrostu przychodów, w tym 38 proc. – zdecydowanego skoku. Już 2011 r. wypadł dla nich bardzo dobrze – wzrost przychodów w 2011 r. odnotowało 74 proc. e-sklepów, w przypadku 13 proc. nie zmieniły się, a spadły w jedynie  13 proc. firm.

– E-sklepy nie boją się kryzysu. Najlepiej oceniają swoją sytuację średnie firmy, które istnieją na rynku kilka lat. Realnie patrzą na rynek i rozwijają swój biznes, dywersyfikując kanały sprzedaży, optymalizując koszty i stawiając na przemyślane działania marketingowe – mówi Milena Bakalarz z serwisu Okazje.info.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca