Reklama
Rozwiń
Reklama

Magna może zainwestować w żerańską FSO

Firma stara się o unijne granty na inwestycję w FSO. Mogłaby tam produkować nowego nissana micrę. W grę wchodzi też produkcja modeli innych marek

Publikacja: 05.04.2012 03:00

Magna może zainwestować w żerańską FSO

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Magna International, jeden z największych producentów komponentów motoryzacyjnych, chce rozpocząć produkcję aut w żerańskiej Fabryce Samochodów Osobowych.

Według informacji „Rz", przynajmniej na początku może być to najnowszy, „europejski" model nissana micry. To auto, już sprzedawane w Europie, jest na razie importowane z Indii. Do produkcji w FSO mogłoby jednak wejść nie wcześniej niż w II półroczu 2013 r. Trevor Mann, wiceprezes Nissan Motor, podczas rozmowy z „Rz" na początku marca w trakcie Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie nie ukrywał, że jego firma poszukuje europejskich fabryk do produkcji, bo ich obecnie brakuje. Sugerował jednak, że wykorzystane zostaną zakłady siostrzanego Renaulta.

– Ulokowanie w FSO jednego modelu mogłoby pociągnąć za sobą dodanie za pewien czas kolejnego – uważa Andrzej Halarewicz z firmy analitycznej Jato Dynamics. Jest też możliwe, że Magna mogłaby wprowadzić do produkcji model zupełnie innej marki. Koncern montuje obecnie auta dla Peugeota, BMW i Astona Martina.

FSO nie chce komentować kwestii związanych z potencjalną inwestycją. Informacji odmówiło także Ministerstwo Gospodarki. Resort zaznacza jednak, że przywiązuje dużą wagę do inwestycji motoryzacyjnych. – Bardzo nam zależy na rozwoju tego sektora – mówi „Rz" Ilona Antoniszyn-Klik, wiceminister gospodarki.

Sfinalizowanie umowy może napotkać trudności. – Magna już kilkakrotnie podchodziła do inwestycji w Polsce, ale w zamian stawiała wygórowane żądania finansowe – twierdzi jeden z przedstawicieli państwowej administracji.

Reklama
Reklama

Teraz kanadyjski inwestor także złożył wniosek o wsparcie inwestycji na Żeraniu z funduszy unijnych, ale nie został jeszcze rozpatrzony. Najpewniej będzie się także starać o rządowy grant.

FSO – choć urządzenia potrzebne do produkcji chevroletów zostały wywiezione na Ukrainę – mogłaby wystartować z nowym modelem stosunkowo szybko. W zakładzie została część wyposażenia tłoczni, urządzenia w spawalni, lakiernia i elementy linii montażowej. – W ubiegłym tygodniu puszczaliśmy je w ruch, by sprawdzić, czy wszystko działa – mówi Krystyna Danilczyk, rzeczniczka FSO.

Gdyby Magna, FSO i rząd się porozumiały, umowę można byłoby podpisać nawet w III kwartale. A wtedy produkcja mogłaby ruszyć w połowie przyszłego roku.

Dotąd Nissan znany był z tego, że jest firmą najlepiej zarządzającą mocami produkcyjnymi w Europie i produkuje najwięcej aut na zatrudnionego pracownika. Zdaniem brytyjskiego analityka Phila Kelly japońska firma stopniowo będzie przesuwać produkcję aut tanich z krajów drogich (Wielka Brytania, Japonia) do tańszych, w tym do Europy Wschodniej, gdzie nie ma żadnego zakładu.

Dla FSO nowy inwestor byłby reaktywacją zatrzymanego w lutym ubiegłego roku zakładu. Dziś pracuje w nim zaledwie ok. 100 osób.

Pół wieku FSO

W żerańskiej Fabryce Samochodów Osobowych powstałej w 1951 roku

Reklama
Reklama

produkowano do tej pory samochody: Warszawa, Syrena, Polski Fiat, Polonez, modele Daewoo Matiza i Lanosa, Tico, Espero, Nubiry Tacumy i Leganzy (niektóre w ilościach śladowych) oraz Chevroleta Aveo. Fabryka miała dwóch inwestorów – Daewoo oraz AvtoZAZ.

Magna International, jeden z największych producentów komponentów motoryzacyjnych, chce rozpocząć produkcję aut w żerańskiej Fabryce Samochodów Osobowych.

Według informacji „Rz", przynajmniej na początku może być to najnowszy, „europejski" model nissana micry. To auto, już sprzedawane w Europie, jest na razie importowane z Indii. Do produkcji w FSO mogłoby jednak wejść nie wcześniej niż w II półroczu 2013 r. Trevor Mann, wiceprezes Nissan Motor, podczas rozmowy z „Rz" na początku marca w trakcie Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie nie ukrywał, że jego firma poszukuje europejskich fabryk do produkcji, bo ich obecnie brakuje. Sugerował jednak, że wykorzystane zostaną zakłady siostrzanego Renaulta.

Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama