Magna może zainwestować w żerańską FSO

Firma stara się o unijne granty na inwestycję w FSO. Mogłaby tam produkować nowego nissana micrę. W grę wchodzi też produkcja modeli innych marek

Publikacja: 05.04.2012 03:00

Magna może zainwestować w żerańską FSO

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Magna International, jeden z największych producentów komponentów motoryzacyjnych, chce rozpocząć produkcję aut w żerańskiej Fabryce Samochodów Osobowych.

Według informacji „Rz", przynajmniej na początku może być to najnowszy, „europejski" model nissana micry. To auto, już sprzedawane w Europie, jest na razie importowane z Indii. Do produkcji w FSO mogłoby jednak wejść nie wcześniej niż w II półroczu 2013 r. Trevor Mann, wiceprezes Nissan Motor, podczas rozmowy z „Rz" na początku marca w trakcie Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie nie ukrywał, że jego firma poszukuje europejskich fabryk do produkcji, bo ich obecnie brakuje. Sugerował jednak, że wykorzystane zostaną zakłady siostrzanego Renaulta.

– Ulokowanie w FSO jednego modelu mogłoby pociągnąć za sobą dodanie za pewien czas kolejnego – uważa Andrzej Halarewicz z firmy analitycznej Jato Dynamics. Jest też możliwe, że Magna mogłaby wprowadzić do produkcji model zupełnie innej marki. Koncern montuje obecnie auta dla Peugeota, BMW i Astona Martina.

FSO nie chce komentować kwestii związanych z potencjalną inwestycją. Informacji odmówiło także Ministerstwo Gospodarki. Resort zaznacza jednak, że przywiązuje dużą wagę do inwestycji motoryzacyjnych. – Bardzo nam zależy na rozwoju tego sektora – mówi „Rz" Ilona Antoniszyn-Klik, wiceminister gospodarki.

Sfinalizowanie umowy może napotkać trudności. – Magna już kilkakrotnie podchodziła do inwestycji w Polsce, ale w zamian stawiała wygórowane żądania finansowe – twierdzi jeden z przedstawicieli państwowej administracji.

Teraz kanadyjski inwestor także złożył wniosek o wsparcie inwestycji na Żeraniu z funduszy unijnych, ale nie został jeszcze rozpatrzony. Najpewniej będzie się także starać o rządowy grant.

FSO – choć urządzenia potrzebne do produkcji chevroletów zostały wywiezione na Ukrainę – mogłaby wystartować z nowym modelem stosunkowo szybko. W zakładzie została część wyposażenia tłoczni, urządzenia w spawalni, lakiernia i elementy linii montażowej. – W ubiegłym tygodniu puszczaliśmy je w ruch, by sprawdzić, czy wszystko działa – mówi Krystyna Danilczyk, rzeczniczka FSO.

Gdyby Magna, FSO i rząd się porozumiały, umowę można byłoby podpisać nawet w III kwartale. A wtedy produkcja mogłaby ruszyć w połowie przyszłego roku.

Dotąd Nissan znany był z tego, że jest firmą najlepiej zarządzającą mocami produkcyjnymi w Europie i produkuje najwięcej aut na zatrudnionego pracownika. Zdaniem brytyjskiego analityka Phila Kelly japońska firma stopniowo będzie przesuwać produkcję aut tanich z krajów drogich (Wielka Brytania, Japonia) do tańszych, w tym do Europy Wschodniej, gdzie nie ma żadnego zakładu.

Dla FSO nowy inwestor byłby reaktywacją zatrzymanego w lutym ubiegłego roku zakładu. Dziś pracuje w nim zaledwie ok. 100 osób.

Pół wieku FSO

W żerańskiej Fabryce Samochodów Osobowych powstałej w 1951 roku

produkowano do tej pory samochody: Warszawa, Syrena, Polski Fiat, Polonez, modele Daewoo Matiza i Lanosa, Tico, Espero, Nubiry Tacumy i Leganzy (niektóre w ilościach śladowych) oraz Chevroleta Aveo. Fabryka miała dwóch inwestorów – Daewoo oraz AvtoZAZ.

Magna International, jeden z największych producentów komponentów motoryzacyjnych, chce rozpocząć produkcję aut w żerańskiej Fabryce Samochodów Osobowych.

Według informacji „Rz", przynajmniej na początku może być to najnowszy, „europejski" model nissana micry. To auto, już sprzedawane w Europie, jest na razie importowane z Indii. Do produkcji w FSO mogłoby jednak wejść nie wcześniej niż w II półroczu 2013 r. Trevor Mann, wiceprezes Nissan Motor, podczas rozmowy z „Rz" na początku marca w trakcie Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie nie ukrywał, że jego firma poszukuje europejskich fabryk do produkcji, bo ich obecnie brakuje. Sugerował jednak, że wykorzystane zostaną zakłady siostrzanego Renaulta.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni