Na tanie zakupy do Europy

Najdroższe francuskie marki podnoszą ceny w europejskich sklepach. Powód: ich oferta w chińskich sklepach jest zbyt droga. Rynkowa bzdura? Nie, zwykła handlowa polityka,gdzie liczą się zyski

Publikacja: 03.05.2012 15:34

Na tanie zakupy do Europy

Foto: Bloomberg

Zazwyczaj wyroby pochodzące z grupy LVMH Moet Chandon Hennessy Louis Vuitton w Chinach kosztują przynajmniej o połowę więcej niż w Europie. A z kolei dla Europejczyków z Unii Europejskiej są tak drogie,że popyt jest minimalny więc sprzedaż i tak spada. To dlatego Vuitton podniósł w I kwartale europejskie ceny o ok 3 proc. I zastanawia się nad podwyżkami w kolejnych miesiącach.

Ponieważ chińskie sklepy LVMH, ze względu na wysokie ceny stały się raczej salonami wystawowymi, chińscy konsumenci w czasie wycieczek do Europy rzucają się na wielkie zakupy i wydają grube tysiące euro. Bo to, co dla Europejczyków jest horrendalnie drogie, dla przyjeżdżających z Kraju Środka - śmiesznie tanie. Żeby było jeszcze śmieszniej wiele przedmiotów z luksusowych kolekcji zostało wyprodukowane w Chinach.

Jak na razie Lockit - najmodniejsza torebka z jesienno-zimowej kolekcji Vuittona kosztuje od 2270 do ponad 6 tys. euro,zależnie od wielkości i materiału z którego została wykonana. Najdroższe są te „misiowe". I każda Chinka przyjeżdżająca do Europy chciałaby ją mieć.

W tej sytuacji Luca de Solca z firmy analitycznej CA Cheuvreux nie widzi nic dziwnego w nowej polityce LVMH.

— Nie daje się już utrzymać gigantycznych różnic cen na światowych rynkach towarów luksusowych, tak jak to było przez ostatnie 20-25 lat- mówi. — Oczekujemy,że producenci luksusowych artykułów powoli będą starali się zmniejszyć różnice i najprawdopodobniej będzie to oznaczało podniesienie cen poza Azją- dodaje. Chiny są już i tak 3. co do wielkości rynkiem towarów luksusowych na świecie.Ale tempo wzrosty sprzedaży zaczęła tam spadać. W przychodach Chiny zapewniają 40 proc. zaś Europa daje 25 proc. Przy tym turyści z Azji wykupują od 35 do 65 proc towarów luksusowych na Starym Kontynencie - wyliczył Antoine Belge z HSBC.

Na początku tego roku różnica w sklepach Vuittona pomiędzy cenami paryskimi a pekińskimi wynosiła 47 proc. W Paryżu ma być coraz drożej aby zniechęcić Chińczyków do robienia zakupów w Europie. Już teraz w niektórych salonach najwyższych marek ogranicza się sprzedaż do np dwóch sztuk, bądź kiedy pojawia się azjatycka wycieczka nie uzupełnia się z magazynu braków na półkach,zaś sama sprzedaż przypomina słynne wyciąganie spod lady. Potem tylko wymarzone cacka pakowane są w papierowe torby w kultowym logo.

Rzeczywiście zwłaszcza dla Japończyków i Chińczyków ceny są „śmiesznie" niskie w sytuacji,kiedy jen jest bardzo silny, ale i juan wzmocnił się wobec euro o 13 proc. Zdaniem analityków, tak jak Vuitton tak samo inne najbardziej luksusowe marki zaczną podwyżki cen przynajmniej od 3 proc w tym roku.—Wtedy zrekompensują sobie wpływy z ok. 15 proc. zakupów ,jakie Chińczycy zrobią poza krajem- wylicza Julian Christophe, analityk Barclays Capital. Jego zdaniem to dopiero początek trendu,który się wzmocni w kolejnych latach.

Podobny rozkład przychodów, jak Vuitton ma Burberry - inna marka kultowa dla Azjatów. W przypadku brytyjskiego producenta tempo wzrostu w Chinach spadło o 20 proc, podczas gdy w Europie notuje się wyraźny wzrost, właśnie dzięki Azjatom . — Dzisiaj konsument kupujący marki z najwyższych półek robi swoje zakupy globalnie- tłumaczyła wiceprezes ds finansowych Burberry, Stacey Cartwright.

Przy tym Chińczycy kupują kultowe marki nie tylko w firmowych salonach,ale i na lotniskach.W marcu 2012 kupili oni o 79 proc. więcej,niż rok wcześniej, a udział ich zakupów sięgnął 21 proc w skali globalnej i są już największą grupą narodową w tej statystyce. Według danych szwajcarskiej firmy Global Blue najchętniej kupują akcesoria, ale i zegarki , biżuterię i odzież. I znów - motywacją do zakupów są niskie ceny. Przy tym statystyczny Chińczyk podróżujący po Europie ,bądź wyjeżdżający do Hongkongu czy Singapuru (tam też jest taniej, niż w Szanghaju i Pekinie) wydaje w czasie jednego wyjazdu 11 tys. euro, a zakupy są właśnie najczęstszym celem podróży. Zdaniem Global Blue wydatki Azjatów na luksusowe marki wzrosną w tym roku o kilkanaście procent,podczas gdy Europejczycy kupią o ok 5 proc mniej, niż przed rokiem, chociaż łącznie w 2012 wzrosną o ok 10 proc. i 9 proc. w 2013.

Naturalnie wydaje się,że najprościej byłoby więc obniżyć ceny w sklepach chińskich, ale z kolei miejscowe cła na towary luksusowe są tak wysokie,że sprzedaż byłaby nieopłacalna.Chyba,żeby władze w Pekinie obniżyły podatki, a na to się nie zanosi. Tyle,że w Chinach podatek na dobra luksusowe wynosi 17 proc. To nadal nie tłumaczy, 50 procentowej różnicy w cenach.

Zazwyczaj wyroby pochodzące z grupy LVMH Moet Chandon Hennessy Louis Vuitton w Chinach kosztują przynajmniej o połowę więcej niż w Europie. A z kolei dla Europejczyków z Unii Europejskiej są tak drogie,że popyt jest minimalny więc sprzedaż i tak spada. To dlatego Vuitton podniósł w I kwartale europejskie ceny o ok 3 proc. I zastanawia się nad podwyżkami w kolejnych miesiącach.

Ponieważ chińskie sklepy LVMH, ze względu na wysokie ceny stały się raczej salonami wystawowymi, chińscy konsumenci w czasie wycieczek do Europy rzucają się na wielkie zakupy i wydają grube tysiące euro. Bo to, co dla Europejczyków jest horrendalnie drogie, dla przyjeżdżających z Kraju Środka - śmiesznie tanie. Żeby było jeszcze śmieszniej wiele przedmiotów z luksusowych kolekcji zostało wyprodukowane w Chinach.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?