Airbus wkracza na teren Boeinga

Airbus ogłosił plan uruchomienia zakładu na terenie zastrzeżonym dotąd dla Boeinga – w USA – i spodziewa się różnych korzyści

Publikacja: 03.07.2012 14:20

Airbus wkracza na teren Boeinga

Foto: Bloomberg

Montownia wzniesiona kosztem 600 mln dolarów powstanie w Brookley Aeroplex w  portowym mieście Mobile (Alabama) nad Zatoką Meksykańską i będzie produkować samoloty z rodziny A320. Linia  montażowa przyczyni się do utworzenia 1000 nowych miejsc pracy dla wysoko kwalifikowanych specjalistów.

Budowa zakładu rozpocznie się latem 2013. Montaż samolotów ruszy w 2015, a dostawy pierwszych samolotów z Mobile nastąpią w 2016 r. Airbus przewiduje, że do 2018 r. w fabryce w USA montowanych będzie od 40 do 50 samolotów rocznie.

Airbus ocenia w swej 20-letniej prognozie, że popyt w USA na samoloty wąskokadłubowe wyniesie 4600 sztuk, a nowy zakład pozwoli mu zwiększyć ponad dwukrotnie udział na tym rynku. Obecnie na firmę z Tuluzy przypada 20 proc.

- Nadeszła pora na ekspansję Airbusa w Stanach -  powiedział w Mobile  prezes Airbusa, Fabrice Bregier. – Stany to największy na świecie rynek samolotów wąskokadłubowych, a ta linia montażowa zbliży nas do naszych klientów. Nowa linia montażu dołączy do grona naszych dotychczasowych zakładów w Hamburgu, Tuluzie i Tianjin.

Wiceprezes ds. obsługi klientów, John Leahy dodał, że decyzja o lokalizacji montowni w USA przyczyni się do wyrównania warunków w rywalizacji z Boeingiem, zwłaszcza w odczuciu klientów. - Będą teraz uważać nas za amerykańskiego producenta. Zakład pomoże nam dokładnie tak samo, jak podjęcie produkcji w USA przez BMW, Mercedesa i Toyotę pomogło w sprzedawaniu samochodów.

Lokalizacja montowni w USA uchroni ponadto Airbusa od części ryzyka kursowego – zamiany euro na dolary, bo część kosztów będzie pokrywana w walucie amerykańskiej, używanej powszechnie w sektorze lotnictwa. Dodatkową korzyścią dla dla pracodawcy będą niższe koszty pracownicze, bo przepisy w Alabamie utrudniają zakładanie związków zawodowych.

Decyzja Airbusa kończy okres 7 lat starań i rozmów kierownictwa EADS i władz Alabamy o zlokalizowaniu tak dużego zakładu przemysłowego w tym stanie. W 2005 r. EADS zaproponował budowę za 600 mln dolarów montowni większych A350, gdy wałczył o warty 35 mld dolarów kontrakt na dostawę samolotów-cystern dla lotnictwa wojskowego USA. Kontrakt przypadł wtedy Boeingowi i sprawa nieco przycichła.

W grudniu 2010 Airbus uzyskał przewagę nad Boeingiem ogłaszając, że wyposaży swe samoloty z rodziny A320 w nowe silniki, zużywające o 15 proc. mniej paliwa od poprzednich. Samoloty A320neo zyskały znacznie więcej zamówień niż  zapowiedziane później B737 MAX, także w nowej wersji.

Montownia wzniesiona kosztem 600 mln dolarów powstanie w Brookley Aeroplex w  portowym mieście Mobile (Alabama) nad Zatoką Meksykańską i będzie produkować samoloty z rodziny A320. Linia  montażowa przyczyni się do utworzenia 1000 nowych miejsc pracy dla wysoko kwalifikowanych specjalistów.

Budowa zakładu rozpocznie się latem 2013. Montaż samolotów ruszy w 2015, a dostawy pierwszych samolotów z Mobile nastąpią w 2016 r. Airbus przewiduje, że do 2018 r. w fabryce w USA montowanych będzie od 40 do 50 samolotów rocznie.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!