Reklama

Airbus wkracza na teren Boeinga

Airbus ogłosił plan uruchomienia zakładu na terenie zastrzeżonym dotąd dla Boeinga – w USA – i spodziewa się różnych korzyści

Publikacja: 03.07.2012 14:20

Airbus wkracza na teren Boeinga

Foto: Bloomberg

Montownia wzniesiona kosztem 600 mln dolarów powstanie w Brookley Aeroplex w  portowym mieście Mobile (Alabama) nad Zatoką Meksykańską i będzie produkować samoloty z rodziny A320. Linia  montażowa przyczyni się do utworzenia 1000 nowych miejsc pracy dla wysoko kwalifikowanych specjalistów.

Budowa zakładu rozpocznie się latem 2013. Montaż samolotów ruszy w 2015, a dostawy pierwszych samolotów z Mobile nastąpią w 2016 r. Airbus przewiduje, że do 2018 r. w fabryce w USA montowanych będzie od 40 do 50 samolotów rocznie.

Airbus ocenia w swej 20-letniej prognozie, że popyt w USA na samoloty wąskokadłubowe wyniesie 4600 sztuk, a nowy zakład pozwoli mu zwiększyć ponad dwukrotnie udział na tym rynku. Obecnie na firmę z Tuluzy przypada 20 proc.

- Nadeszła pora na ekspansję Airbusa w Stanach -  powiedział w Mobile  prezes Airbusa, Fabrice Bregier. – Stany to największy na świecie rynek samolotów wąskokadłubowych, a ta linia montażowa zbliży nas do naszych klientów. Nowa linia montażu dołączy do grona naszych dotychczasowych zakładów w Hamburgu, Tuluzie i Tianjin.

Wiceprezes ds. obsługi klientów, John Leahy dodał, że decyzja o lokalizacji montowni w USA przyczyni się do wyrównania warunków w rywalizacji z Boeingiem, zwłaszcza w odczuciu klientów. - Będą teraz uważać nas za amerykańskiego producenta. Zakład pomoże nam dokładnie tak samo, jak podjęcie produkcji w USA przez BMW, Mercedesa i Toyotę pomogło w sprzedawaniu samochodów.

Reklama
Reklama

Lokalizacja montowni w USA uchroni ponadto Airbusa od części ryzyka kursowego – zamiany euro na dolary, bo część kosztów będzie pokrywana w walucie amerykańskiej, używanej powszechnie w sektorze lotnictwa. Dodatkową korzyścią dla dla pracodawcy będą niższe koszty pracownicze, bo przepisy w Alabamie utrudniają zakładanie związków zawodowych.

Decyzja Airbusa kończy okres 7 lat starań i rozmów kierownictwa EADS i władz Alabamy o zlokalizowaniu tak dużego zakładu przemysłowego w tym stanie. W 2005 r. EADS zaproponował budowę za 600 mln dolarów montowni większych A350, gdy wałczył o warty 35 mld dolarów kontrakt na dostawę samolotów-cystern dla lotnictwa wojskowego USA. Kontrakt przypadł wtedy Boeingowi i sprawa nieco przycichła.

W grudniu 2010 Airbus uzyskał przewagę nad Boeingiem ogłaszając, że wyposaży swe samoloty z rodziny A320 w nowe silniki, zużywające o 15 proc. mniej paliwa od poprzednich. Samoloty A320neo zyskały znacznie więcej zamówień niż  zapowiedziane później B737 MAX, także w nowej wersji.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama