Peugeot Citroen zamyka fabrykę, zwolni 14 tys. osób

PSA Peugeot Citroen, drugi największy europejski producent aut zamknie jedną z francuskich fabryk, zwalniając kolejne 3 tysiące osób

Publikacja: 12.07.2012 11:39

Peugeot Citroen zamyka fabrykę, zwolni 14 tys. osób

Foto: Bloomberg

To pierwsza od 30 lat decyzja, w wyniku której zamknięty zostanie francuski zakład producenta. Spółka w ten sposób próbuje ratować wynik finansowy, który został mocno uszczuplony przez skutki kryzysu w branży.

Fabryka w pod paryskim Aulnay, która zatrudnia 3 tys. pracowników przestanie działać w 2014 r. Według Francois Roudier, rzecznika związków motoryzacyjnych we Francji ostatni raz zamknięto fabrykę motoryzacyjną  w 1982 r.

Zarówno PSA jak i Renault i Fiat odnotowały w tym roku największe spadki sprzedaży w Europie. Peugeot ponadto oczekuje, że rynek skurczy się w tym roku nie o 5 a o 8 proc.

Koncern podał w minionym tygodniu, że sprzedaż w pierwszej połowie roku spadła o 13 proc.

Prezes Peugeota Phillipe Varin ocenia sytuację jak bardzo poważną. - Zdaję sobie sprawę z powagi dzisiejszych komunikatów i tego jakie emocje i szok wywołają w firmie – twierdzi Varin.

Szef koncernu podkreślił, że reorganizacja jest nieunikniona z powodu skali kryzysu w Europie. Szczegółowe rozwiązania mają zostać przedstawione 25 lipca br. Związki zawodowe zapowiadają protesty.

O możliwości zamknięcia fabryki w Aulnay prezes Peugeota wspominał już pół roku temu. Wówczas jednak podjęcie takiej decyzji było nie do pomyślenia ze względu na trwającą wówczas kampanię  przed wyborami prezydenckimi.

Teraz  wiadomo, że branża motoryzacyjna w Europie nie ma żadnych szans  na uzyskanie pomocy finansowej, ani na dofinansowanie przez UE akcji złomowania  starych aut ponieważ kategorycznie sprzeciwiają się temu firmy niemieckie. Pozostaje więc redukcja mocy produkcyjnych.

Drastyczne spadki sprzedaży

Wcześniej koncern planował redukcję 6 tys. pracowników, więc kolejne 8 tys. to cios dla pracowników w wielu zakładach w całej Francji.

PSA Peugeot Citroen, którego sprzedaż w pierwszym kwartale br. spadła o 20 proc., chce w tym roku oszczędzić 1 mld euro. Prognozy koncernu na pierwsze półrocze mówią o stratach rzędu 700 mln euro.

Peugeot nie jest jedynym producentem z tej branży, który zdecydował się na tak drastyczne posunięcia. Dwa lata temu zakład w Termini Immerese na Sycylii zamknął Fiat, a teraz szef koncernu, Sergio Marchionne nie ukrywa, że jeśli sytuacja na rynku europejskim nie ulegnie poprawie w ciągu najbliższych 3 lat, będzie zmuszony zamknąć kolejną fabrykę we Włoszech. W ramach zmniejszania mocy produkcyjnych do wyłączenia fabryki w Bochum w roku 2017 przygotowuje się także Opel.

Kłopoty PSA polegają przede wszystkim na tym, że Citroen i Peugeot są szczególnie silne na rynkach południowej Europy oraz we Francji, czyli tam gdzie spadek sprzedaży jest największy. — PSA jest jakby wciśnięty na europejskim rynku pomiędzy Volkswagena a Hyundaia/Kię, których sprzedaż nieustannie rośnie - uważa Sascha Gommel, analityk rynku motoryzacyjnego w Commerzbanku. Przy tym Commerzbank zaleca inwestorom „trzymanie" akcji PSA. Ci z nich, którzy zastosowali się do tej rekomendacji zyskali  w czwartek prawie 5 proc, kiedy akcje drożały po tym, jak rynek dowiedział się o cięciach.

To pierwsza od 30 lat decyzja, w wyniku której zamknięty zostanie francuski zakład producenta. Spółka w ten sposób próbuje ratować wynik finansowy, który został mocno uszczuplony przez skutki kryzysu w branży.

Fabryka w pod paryskim Aulnay, która zatrudnia 3 tys. pracowników przestanie działać w 2014 r. Według Francois Roudier, rzecznika związków motoryzacyjnych we Francji ostatni raz zamknięto fabrykę motoryzacyjną  w 1982 r.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Biznes
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta: do KPRM trafiła ocena skutków regulacji
Biznes
Inpost przejmuje brytyjską spółkę. Meloni w Białym Domu oczarowuje Trumpa
Biznes
Jak deregulacja może pomóc firmom? Ich oczekiwania sprawdził PIE
Biznes
Rodzina Trumpa aktywnie inwestuje. Skok cen akcji
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Chiński inwestor kupił kultową włoską markę Bialetti