Reklama

Honda: czterokrotny skok zysku

Honda Motor przezwyciężyła skutki trzęsienia ziemi i tsunami, poprawiając zdecydowanie wyniki I kwartału (do 30 czerwca)

Publikacja: 31.07.2012 14:44

Honda: czterokrotny skok zysku

Foto: Bloomberg

Zysk netto skoczył do 131,7 mld jenów (1,7 mld dol.) z 31,8 mld rok temu, zysk operacyjny do 176 mld z 22,6 mld, a obroty wzrosły o 42,1 proc. do 2,44 bln. Poprawa wynikała głównie ze zdecydowanie lepszej działalności działu samochodowego, bo firma uporała się ze skutkami zniszczeń na wschodzie kraju.

Dobra sprzedaż nowych modeli i przywrócenie do normalnego stanu łańcucha dostaw po zakłóceniach wywołanych podwójnym kataklizmem pozwoliło zwiększyć znacząco zysk w Japonii i w Ameryce Płn. Ożywienie na azjatyckim rynku samochodów i jednośladów także wpłynęło na ostateczny wynik. Rynek europejski jest nadal słaby.

Firma utrzymała roczna prognozę wyników, nadal spodziewa się zysku netto 470 mld jenów i obrotów 10,3 bln. Sprzedaż na  świecie ma wzrosnąć o 38,4 proc. do 4,3 mln pojazdów, z czego ok. 40 proc. przypadnie na Amerykę Płn. Honda ogłosiła bilans kwartalny po zamknięciu sesji w Tokio. Jej akcje zyskały jednak 2,08 proc., bo spodziewano się poprawy.

W ostatnim roku (do 31 marca 2012) zysk netto Hondy zmalał o 60,4 proc. do 211,5 mld jenów, a obroty o 11,1 proc. do 7,95 bln. Producent modeli Civic i Accord oraz motocykli Super Cub najbardziej stracił z powodu podwójnego kataklizmu w Japonii i powodzi w Tajlandii, najwolniej też wracał do stanu sprzed 11 marca 2011. Jej obecny bilans jest lepszy od wyników Nissana, który zmniejszył zysk kwartalny o 15 proc. do 72,3 mld jenów i zwiększył obroty o 2,6 proc. do 2,14 bln na skutek silnego jena i słabej sprzedaży w Europie.

Największa firma wykazała dużą odporność; Toyota prześcignęła już General Motors w sprzedaży po 6 miesiącach, w całym roku planuje rekordową liczbę 9,58 mln sztuk, a według miejscowych mediów wkrótce ogłosi, że chce zbliżyć się do 10 mln.

Reklama
Reklama

Najmniejsza w tym gronie Mazda zmniejszyła stratę kwartalną do 6,46 mld jenów z 25,54 mld rok temu.

Wszystkie, niezależnie od wielkości, cierpią w eksporcie na stale rosnący kurs  jena, co zmniejsza ich konkurencyjność wobec Koreańczykow i zagranicznych rywali, zmniejsza też ich zyski zagranicą, gdy są przeliczane na jeny.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama