Mobilni dwudziestoletni – pokolenie Y i smartfony

Młodzi Polacy chcą być stale online, choć nie ufają w bezpieczeństwo danych w sieci – podaje najnowszy raport Cisco

Publikacja: 12.12.2012 10:05

Mobilni dwudziestoletni – pokolenie Y i smartfony

Foto: Fotorzepa

Pokolenie polskich 20-latków używa smartfonów podobnie jak reszta świata, a jest na bakier z komputerami stacjonarnymi. Ceni sobie aplikacje mobilne i w dużym stopniu zdradza objawy uzależnienia od ciągłego napływu informacji. To wnioski z raportu „Cisco Connected World Technology" na temat mobilnych zwyczajów tzw. generacji Y.

- Jako że „Pokolenie Y" wchodzi na rynek pracy, z punktu widzenia pracodawców  zrozumienie ich postaw pod względem zakresie mobilności i połączenia z siecią zyskuje na ważności – twierdzi Dariusz Fabiszewski, dyrektor generalny Cisco w Polsce. - Wnioski tegorocznej edycji raportu „Cisco Connected World Technology" wskazują, że w przyszłości siła robocza będzie bardziej sprawna, świadoma oraz  komunikatywna niż którekolwiek poprzednie pokolenie.

Ludzie, którzy wzięli udział w badaniu, to z jednej strony specjaliści branży IT, z drugiej osoby w wieku 18-30 lat, które nie pamiętają czasów sprzed epoki komputerów i Internetu, a telefony komórkowe są im dużo bliższe niż telefonia stacjonarna. Nic więc dziwnego, że dla 77 proc. z nich pierwszą czynnością po przebudzeniu jest sprawdzenie maili, SMS-ów i portali społecznościowych na smartfonach. W innych krajach robi tak aż 90 proc. respondentów. Również w ciągu dnia młodzi ludzie nie rozstają się ze swoim smartfonem – używają go w łazience, podczas posiłków z rodziną czy kierując samochodem. 37 proc. młodych Polaków przyznaje się do uzależnienia od ciągłego napływu informacji, podczas gdy na świecie odsetek ten wynosi średnio 60 proc.

Z tego powodu smartfony biorą na siebie coraz więcej funkcji – od monitorowania giełdy po sporządzanie listy zakupów. A do tego potrzebne są aplikacje, do których używania przyznaje się 44 proc. młodych Polaków. Wśród nich niemal 80 proc. stanowią osoby, które regularnie używają do 9 aplikacji (średnia światowa to 60 proc.), a 11 proc. korzysta na swoim smartfonie z 10-25 programów (20 proc. globalnie).

Szczególną atencją cieszą się u nas serwisy społecznościowe z Facebookiem na czele, na którym konto ma ponad 80 proc. osób z „Pokolenia Y", o kilka procent mniej niż na świecie. Jedna dziesiąta ankietowanych jest stale połączona z tym medium.

Tym, do czego młodzi Polacy jeszcze nie do końca się przekonali, są zakupy online. Aż 70 proc. z nich wątpi w to, by e-sklepy należycie chroniły powierzane im dane osobowe. Mimo to ostatecznie zwycięża pragmatyzm, bo niemal tyle samo osób powierza sklepom internetowym swój adres mailowy – po to, by otrzymywać oferty zniżek i wyprzedaży.

Ciekawych danych dostarcza też ankieta dotycząca korzystania ze służbowych smartfonów do prywatnych celów. Zabrania tego 40 proc. pracodawców, jednak aż 44 proc. ankietowanych stwierdziło, że nie zawsze przestrzega tych zakazów. Na świecie takich osób jest aż 80 proc. Czyżby Polacy byli aż tak uczciwi, czy też wolą trzymać swoje grzechy w tajemnicy?

Jeśliby kazać tym młodym ludziom wybrać tylko jedno urządzenie, aż 65 proc. z nich zdecydowałoby się – z praktycznego powodu – na laptop. 12 proc. wybrałoby tablet, 11 proc. – smartfon, a wybór tylko 9 proc. z nich padłby na komputer stacjonarny. Zmierzch ery pecetów to w zasadzie najbardziej rozpoznawalna rzeczywistość dla „Generacji Y".

Pokolenie polskich 20-latków używa smartfonów podobnie jak reszta świata, a jest na bakier z komputerami stacjonarnymi. Ceni sobie aplikacje mobilne i w dużym stopniu zdradza objawy uzależnienia od ciągłego napływu informacji. To wnioski z raportu „Cisco Connected World Technology" na temat mobilnych zwyczajów tzw. generacji Y.

- Jako że „Pokolenie Y" wchodzi na rynek pracy, z punktu widzenia pracodawców  zrozumienie ich postaw pod względem zakresie mobilności i połączenia z siecią zyskuje na ważności – twierdzi Dariusz Fabiszewski, dyrektor generalny Cisco w Polsce. - Wnioski tegorocznej edycji raportu „Cisco Connected World Technology" wskazują, że w przyszłości siła robocza będzie bardziej sprawna, świadoma oraz  komunikatywna niż którekolwiek poprzednie pokolenie.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca