Konsolidacja jest nieunikniona

O sytuacji w branży winiarskiej mówi Marcin Miller, konsultant Roland Berger

Publikacja: 27.12.2012 07:30

Rz: Ostatnie były udane dla branży winiarskiej, szczególnie dla dystrybutorów win gronowych. Czy w dłuższej można spodziewać się dalszego rozwoju tego?

Marcin Miller: Tak. Polacy wciąż spożywają niemal dziesięciokrotnie mniej wina spokojnego (klasyczne wino gronowe – red.) na osobę rocznie niż na Zachodzie. Ten dystans będzie się powoli zmniejszał. Właśnie na rzecz wina, na które  przypada obecnie jedynie ok. 7 proc. całego rynku alkoholi,  będą powoli tracić także najchętniej wybierane dziś przez konsumentów piwo oraz wódka.

Czy w 2013 r. kryzys może przejściowo zahamować rozwój rynku?

W przyszłym roku tempo wzrostu może minimalnie spowolnić, nie powinno jednak spaść poniżej 5 proc. Dzięki coraz szerszej dystrybucji, rosnącej popularności oraz niskiemu obecnie spożyciu na osobę, wino będzie nadal jedną z najszybciej rosnących kategorii wśród alkoholi. Warto zauważyć, że w 2009 roku, gdy wzrost PKB wyniósł niespełna 2 proc. rynek wina urósł aż o 9 proc.

Coraz większy udział w sprzedaży win  mają dyskonty. Będą zyskiwać nadal?

W ostatnich kilku latach dyskonty bardzo mocno rozbudowały kategorię win i zdobyły około jednej trzeciej rynku, co należy uznać za ogromny sukces. W ciągu dwóch, trzech lat ich udział może wzrosnąć nawet do ok. 50 proc. Główni gracze w tym kanale zapowiadają dalszą ekspansję, zarówno pod względem liczby sklepów, jak i rozwoju nowych kategorii. W kampaniach marketingowych widać próbę zmiany wizerunku, której celem jest przyciągnięcie do sklepów klientów z grubszym portfelem. Polacy nauczyli się już, że dyskonty mogą zaoferować nie tylko niskie ceny, ale także atrakcyjny wybór produktów. Format tych sklepów będzie powoli zbliżał się do supermarketu, a w tą strategię dobrze wpisują się dalsze inwestycje w wina.

Jak może rozwijać się sprzedaż win w sklepach specjalistycznych?

Sklepy specjalistyczne muszą stawić czoła rosnącej konkurencji, nie tylko ze strony dyskontów, ale także innych formatów, które decydują się na rozwój kategorii win, np. ponad 2,5 tys. sklepów Żabka czy prawie 700 drogeriom Rossmann. Część z nich z pewnością nie przetrwa tego starcia. W perspektywie kilku lat na rynku pozostanie kilka silnych, zorganizowanych sieci oraz indywidualne sklepy, które postawią na bardzo ścisłą specjalizację. Można spodziewać się, że sprzedaż  w całym kanale w ciągu najbliższych dwóch lat powinna utrzymywać się na stałym poziomie. Później, wraz z rozwojem sieci sklepów działających pod silną marką, np. Centrum Wina czy Winarium oraz stabilizacją sytuacji na rynku,  zacznie ponownie rosnąć.

Polski rynek dystrybucji wina jest rozdrobniony. Czy czeka go konsolidacja?

Konsolidacja na rynku dystrybucji wina jest nieunikniona. Już od dłuższego czasu spekuluje się o możliwych przejęciach, a głównym rozgrywającym może zostać obecny lider rynku Ambra. Firma może być zainteresowany zarówno mniejszymi podmiotami, jak i dużymi graczami należącymi do CEDC i Belvedere. W dłuższej perspektywie na rynku będą funkcjonować dwa, trzy duże podmioty. Mniejsi gracze nie będą w stanie wytrzymać konkurencji kosztowej i powoli zaczną znikać z rynku. Przyczyni się do tego również postępująca konsolidacja i tzw. usieciawianie w handlu detalicznym. Taki scenariusz realizuje się już obecnie na rynku dystrybucji produktów FMCG (szybkozbywalnych – red.), na którym Eurocash po przejęciu Tradisu zdobył pozycję niekwestionowanego lidera.

Rz: Ostatnie były udane dla branży winiarskiej, szczególnie dla dystrybutorów win gronowych. Czy w dłuższej można spodziewać się dalszego rozwoju tego?

Marcin Miller: Tak. Polacy wciąż spożywają niemal dziesięciokrotnie mniej wina spokojnego (klasyczne wino gronowe – red.) na osobę rocznie niż na Zachodzie. Ten dystans będzie się powoli zmniejszał. Właśnie na rzecz wina, na które  przypada obecnie jedynie ok. 7 proc. całego rynku alkoholi,  będą powoli tracić także najchętniej wybierane dziś przez konsumentów piwo oraz wódka.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca