Reklama

Gigantyczny wycieczkowiec z Francji

Amerykańska Royal Caribbean Cruises zamówiła w stoczni STX France gigantyczny statek turystyczny typu Oasis z dostawą w połowie 2016 r. i zastrzegła opcję na drugi taki sam z dostawą w połowie 2018 r.

Publikacja: 30.12.2012 10:34

Gigantyczny wycieczkowiec z Francji

Foto: Bloomberg

Dla stoczni w Saint-Nazaire (dawniej Chantiers de l'Atlantique), która wypuściła słynne liniowce transatlantyckie „Normandie" (1935 r.), „France" (1960) i „Queen Mary 2" (2002), oraz 12 jednostek dla Royal Caribbean w latach 80. i 90. oznacza to powrót do aktywności  po 4 latach coraz gorszego przebiegu, zapoczątkowanego przez kryzys finansowy w 2008 r., który stopniowo pozbawił ją zamówień.

To nowe historyczne zamówienie złożone przez drugiego największego na świecie operatora wycieczek statkami pasażerskimi oznacza 10 mln godzin pracy rozłożonych na 3 lata. Jest też ratunkiem dla stoczni zatrudniającej bezpośrednio 2100 ludzi i pośrednio u podwykonawców 4 tys., bo groziło jej zakończenie drugiego roku bez żadnego kontraktu.

Statek o długości 361 metrów i szerokości 47 m będzie jednym z największych zwodowanych w Saint-Nazaire. Termin dostawy przewidziano w połowie 2016 r., ewentualnie drugiego dwa lata później.

- Jesteśmy ogromnie zadowoleni, bo mocno z nami konkurowała Finlandia — stwierdził dyrektor generalny STX France, Laurent Castaing. — Ten kontrakt da przede wszystkim zatrudnienie naszym współwykonawcom. Podobne uważa delegat CGT w STX, Jo?l Cadoret. Zdaniem premiera Jean-Marca Ayrault kontrakt potwierdza "doskonałość francuskiej technologii w przemyśle stoczniowym".

O kontrakt ubiegała się istotnie stocznia STX z Turku w Finlandii, bo tyko te dwie w Europie miały możliwość wyprodukowania tak dużej jednostki. Wygrana Francuzów nie jest jednak ostateczna, bo rząd w Helsinkach złożył do Komisji Europejskiej protest przeciwko naruszeniu przez Paryż zasad konkurencji.

Reklama
Reklama

Francuski skarb państwa jest udziałowcem w STX w 33 procentach, a 66 proc. należy do STX Europe, filii koreańskiej STX Shipbuilding. Minister gospodarki i finansów Pierre Moscovici oświadczył w kanale tv France 2, że władze "zrobiły wszystko", aby wygrać z Finami. Nie chciał ujawnić żadnych szczegółów, ocenił tylko ten kontrakt na ponad miliard euro.

Po spotkaniu u prezydenta zapewnił, że "władze przestrzegały oczywiście reguł europejskich". Wcześniej, 18 grudnia obiecał w parlamencie „uratować stocznię pomagając jej zdobyć nowe kontrakty eksportowe" i zachęcając do dywersyfikacji.

Od ponad pół roku biura projektowe i niektóre działy produkcji w stoczni były objęte częściowym bezrobociem, a według związków zawodowych niektórzy podwykonawcy zaczęli zwalniać ludzi z pracy. — Potrzeba będzie 4-6 miesięcy na likwidację tego bezrobocia — ocenia działaczka związku FO, Nathalie Durand-Prinborgne.

Firma STX podała, że prace projektowe zaczną się w styczniu, a początek budowy statku zaplanowano na wrzesień.

Dwie pierwsze jednostki z serii Oasis — „Oasis of the Seas" i „Allure of the Seas"' dostarczone w 2009 i 2010 r. są największymi statkami pasażerskimi na świecie. Mają po 16 kondygnacji i 2700 kabin i mogą zabierać do 5400 pasażerów i 2100 członków załogi. Według specjalistycznej prasy każdy z nich kosztował 900 mln euro, ale trzeci powinien być tańszy. W tym sektorze klienci, a tym bardziej stocznie, nie podają oficjalnie wartości zamówień.

Dla stoczni w Saint-Nazaire (dawniej Chantiers de l'Atlantique), która wypuściła słynne liniowce transatlantyckie „Normandie" (1935 r.), „France" (1960) i „Queen Mary 2" (2002), oraz 12 jednostek dla Royal Caribbean w latach 80. i 90. oznacza to powrót do aktywności  po 4 latach coraz gorszego przebiegu, zapoczątkowanego przez kryzys finansowy w 2008 r., który stopniowo pozbawił ją zamówień.

To nowe historyczne zamówienie złożone przez drugiego największego na świecie operatora wycieczek statkami pasażerskimi oznacza 10 mln godzin pracy rozłożonych na 3 lata. Jest też ratunkiem dla stoczni zatrudniającej bezpośrednio 2100 ludzi i pośrednio u podwykonawców 4 tys., bo groziło jej zakończenie drugiego roku bez żadnego kontraktu.

Reklama
Biznes
AI zagraża programistom, weto Prezydenta i poprawa w europejskim przemyśle
Biznes
Katastrofa rosyjskiej motoryzacji. Sprzedali jeden samochód
Biznes
Maciej Miłosz: Jak wspierać eksport polskiego uzbrojenia
Biznes
Rekord pasażerów na polskich lotniskach, Patrioty z Holandii i zadyszka Bitcoina
Biznes
Na wyniki KGHM-u duży wpływ wywiera silny złoty
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama