Reklama
Rozwiń
Reklama

Gigantyczny wycieczkowiec z Francji

Amerykańska Royal Caribbean Cruises zamówiła w stoczni STX France gigantyczny statek turystyczny typu Oasis z dostawą w połowie 2016 r. i zastrzegła opcję na drugi taki sam z dostawą w połowie 2018 r.

Publikacja: 30.12.2012 10:34

Gigantyczny wycieczkowiec z Francji

Foto: Bloomberg

Dla stoczni w Saint-Nazaire (dawniej Chantiers de l'Atlantique), która wypuściła słynne liniowce transatlantyckie „Normandie" (1935 r.), „France" (1960) i „Queen Mary 2" (2002), oraz 12 jednostek dla Royal Caribbean w latach 80. i 90. oznacza to powrót do aktywności  po 4 latach coraz gorszego przebiegu, zapoczątkowanego przez kryzys finansowy w 2008 r., który stopniowo pozbawił ją zamówień.

To nowe historyczne zamówienie złożone przez drugiego największego na świecie operatora wycieczek statkami pasażerskimi oznacza 10 mln godzin pracy rozłożonych na 3 lata. Jest też ratunkiem dla stoczni zatrudniającej bezpośrednio 2100 ludzi i pośrednio u podwykonawców 4 tys., bo groziło jej zakończenie drugiego roku bez żadnego kontraktu.

Statek o długości 361 metrów i szerokości 47 m będzie jednym z największych zwodowanych w Saint-Nazaire. Termin dostawy przewidziano w połowie 2016 r., ewentualnie drugiego dwa lata później.

- Jesteśmy ogromnie zadowoleni, bo mocno z nami konkurowała Finlandia — stwierdził dyrektor generalny STX France, Laurent Castaing. — Ten kontrakt da przede wszystkim zatrudnienie naszym współwykonawcom. Podobne uważa delegat CGT w STX, Jo?l Cadoret. Zdaniem premiera Jean-Marca Ayrault kontrakt potwierdza "doskonałość francuskiej technologii w przemyśle stoczniowym".

O kontrakt ubiegała się istotnie stocznia STX z Turku w Finlandii, bo tyko te dwie w Europie miały możliwość wyprodukowania tak dużej jednostki. Wygrana Francuzów nie jest jednak ostateczna, bo rząd w Helsinkach złożył do Komisji Europejskiej protest przeciwko naruszeniu przez Paryż zasad konkurencji.

Reklama
Reklama

Francuski skarb państwa jest udziałowcem w STX w 33 procentach, a 66 proc. należy do STX Europe, filii koreańskiej STX Shipbuilding. Minister gospodarki i finansów Pierre Moscovici oświadczył w kanale tv France 2, że władze "zrobiły wszystko", aby wygrać z Finami. Nie chciał ujawnić żadnych szczegółów, ocenił tylko ten kontrakt na ponad miliard euro.

Po spotkaniu u prezydenta zapewnił, że "władze przestrzegały oczywiście reguł europejskich". Wcześniej, 18 grudnia obiecał w parlamencie „uratować stocznię pomagając jej zdobyć nowe kontrakty eksportowe" i zachęcając do dywersyfikacji.

Od ponad pół roku biura projektowe i niektóre działy produkcji w stoczni były objęte częściowym bezrobociem, a według związków zawodowych niektórzy podwykonawcy zaczęli zwalniać ludzi z pracy. — Potrzeba będzie 4-6 miesięcy na likwidację tego bezrobocia — ocenia działaczka związku FO, Nathalie Durand-Prinborgne.

Firma STX podała, że prace projektowe zaczną się w styczniu, a początek budowy statku zaplanowano na wrzesień.

Dwie pierwsze jednostki z serii Oasis — „Oasis of the Seas" i „Allure of the Seas"' dostarczone w 2009 i 2010 r. są największymi statkami pasażerskimi na świecie. Mają po 16 kondygnacji i 2700 kabin i mogą zabierać do 5400 pasażerów i 2100 członków załogi. Według specjalistycznej prasy każdy z nich kosztował 900 mln euro, ale trzeci powinien być tańszy. W tym sektorze klienci, a tym bardziej stocznie, nie podają oficjalnie wartości zamówień.

Dla stoczni w Saint-Nazaire (dawniej Chantiers de l'Atlantique), która wypuściła słynne liniowce transatlantyckie „Normandie" (1935 r.), „France" (1960) i „Queen Mary 2" (2002), oraz 12 jednostek dla Royal Caribbean w latach 80. i 90. oznacza to powrót do aktywności  po 4 latach coraz gorszego przebiegu, zapoczątkowanego przez kryzys finansowy w 2008 r., który stopniowo pozbawił ją zamówień.

To nowe historyczne zamówienie złożone przez drugiego największego na świecie operatora wycieczek statkami pasażerskimi oznacza 10 mln godzin pracy rozłożonych na 3 lata. Jest też ratunkiem dla stoczni zatrudniającej bezpośrednio 2100 ludzi i pośrednio u podwykonawców 4 tys., bo groziło jej zakończenie drugiego roku bez żadnego kontraktu.

Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama