Makro z mniejszymi obrotami

Wieloletni lider rynku hurtowego, niemiecka sieć Makro, odczuwa spowolnienie i w 2012 r. jego sprzedaż spadła w 2012 r. 6,9 proc. do 1,6 mld euro

Publikacja: 20.03.2013 16:12

W Polsce Makro Cash & Carry ma sieć 41 hal, w których kupują głównie przedsiębiorcy prowadzący choćby sklepy czy restauracje . Firma w 2012 otworzyła dwa nowe Makro Punkty o mniejszej powierzchni niż standardowa hala. – Wprowadzaliśmy wiele projektów, które mają nam pomóc w zwiększeniu naszej konkurencyjności oraz atrakcyjności dla klientów. Bez wątpienia będziemy kontynuować te działania w długofalowej perspektywie – wyjaśnia David Boner, prezes Makro Cash & Carry Polska. Firma jednak odczuwa obserwowany już od kilku lat spadek liczby małych sklepów. Co roku z rynku znika po kilka tysięcy tego typu firm. Makro uruchomiło nowy projekt franczyzowy i pod marką Odido rozwija sieć partnerskich sklepów. Na koniec 2012 r. było ich niemal 1,7 tys. Jednak mimo tego obroty firmy znów spadły –w 2012 r. o 6,9 proc.

Ogółem niemiecka grupa (na większości rynków występuje pod marką Metro Cash&Carry) zwiększyła w 2012 r. sprzedaż jedynie o 1,7 proc. do 31,6 mld euro. Jak wyjasnia w komunikacie do mimo wszystko pozytywnego trendu przyczyniły się szczególnie wyniki w Rosji, Chinach i Turcji. Przychody uwzględniające sprzedaż Makro w Wielkiej Brytanii wzrosły o 3,2 proc. Zysk operacyjny, nie wliczając odsetek i podatków (EBIT) spadł o 17,5 proc. do 947 mln euro.

Udział międzynarodowej sprzedaży wzrósł w 2012 r. o 1 pkt. proc. do 84,5 proc. Na nadal głównym rynku niemieckim sprzedaż spadła o 3,3 proc. do 5 mld euro, głównie ze względu na optymalizację portfolio, która wiązała się z zamknięciem 10 hal w czwartym kwartale 2011 r. oraz gorszą sytuacją na rynku artykułów przemysłowych.

W 2012 r. spółka na świecie otworzyła 46 hal - tylko na Chiny przypadło 12 otwarć. Nie licząc 30 sprzedanych hal w Wielkiej Brytanii, grupa  na koniec 2012 r. zarządzała 743 halami hurtowymi w 29 krajach na całym świecie.

Wyniki podał także właściciel Makro, czyli Grupa Metro. W Poslce należą też do niej sieci elektromarketów Media Markt oraz Saturn oraz wciąż hipermarkety Real. Umowa sprzedaży tych ostatnich została podpisana w 2012 r. z grupą Auchan, a sfinalizowanie transakcji zależy od decyzji urzędów antymonopolowych.

W roku finansowym 2012 Metro zwiększyło sprzedaż jedynie o 1,2 proc. do 66,7 mld. EBIT przed odliczeniami osiągnął niemal 2 mld euro. Z koeli dług netto został zredukowany o 20,4 proc. do 3,2 mld euro. – Zmieniająca się sytuacja na rynku konsumenta w wielu krajach Europy, wpłynęła na kryzys, oddziałując także na rozwój biznesu grupy w 2012 r. – powiedział Olaf Koch, prezes Metro AG.

W Polsce Makro Cash & Carry ma sieć 41 hal, w których kupują głównie przedsiębiorcy prowadzący choćby sklepy czy restauracje . Firma w 2012 otworzyła dwa nowe Makro Punkty o mniejszej powierzchni niż standardowa hala. – Wprowadzaliśmy wiele projektów, które mają nam pomóc w zwiększeniu naszej konkurencyjności oraz atrakcyjności dla klientów. Bez wątpienia będziemy kontynuować te działania w długofalowej perspektywie – wyjaśnia David Boner, prezes Makro Cash & Carry Polska. Firma jednak odczuwa obserwowany już od kilku lat spadek liczby małych sklepów. Co roku z rynku znika po kilka tysięcy tego typu firm. Makro uruchomiło nowy projekt franczyzowy i pod marką Odido rozwija sieć partnerskich sklepów. Na koniec 2012 r. było ich niemal 1,7 tys. Jednak mimo tego obroty firmy znów spadły –w 2012 r. o 6,9 proc.

Biznes
Jest nowa szefowa PARP. "Agencja trafia w najlepsze ręce"
Biznes
USA chcą złagodzenia ograniczeń dotyczących marihuany
Biznes
Wielka Brytania wreszcie ma pierwszego „muzycznego miliardera"
Biznes
Lada dzień do Poczty Polskiej wpłynie wielki przelew. Uratuje molocha?
Biznes
Warto mieć zielone miasto