Bombardier serii C wreszcie poleciał

W poniedziałek odrzutowiec Bombardiera serii C wykonał pierwszy lot, po trzykrotnym odraczaniu terminu startu

Publikacja: 16.09.2013 23:44

W poniedziałek odrzutowiec Bombardiera serii C wykonał pierwszy lot. To kulminacja programu za 3,4 mld dolarów stworzenia pierwszego całkiem nowego samolotu wąskokadłubowego od kilkudziesięciu lat.

Biało-niebieski samolot CS100 wystartował z lotniska obok zakładu Bombardiera w Mirabel (Quebec) o godz.9.54 miejscowego czasu (13,54 GMT) na oczach 3 tysięcy pracowników, dziennikarzy i zaproszonych gości, m.in przedstawicieli 70 linii lotniczych - zaskakująco cicho dzięki nowym silnikom.

Pierwszy lot zakończył się o godz.12.22 tam gdzie zaczął się - w Mirabel.

Pierwszy od debiutu A320 w 1998 r. nowy samolot regionalny serii C średniego zasięgu na 110-160 miejsc wyposażony w 2 silniki turbinowe wentylatorowe Pratt&Whitney i inne najnowocześniejsze elementy (elektryczne hamulce, sterowanie elektroniczne itp.) zapewnia oszczędność 15 proc. paliwa wobec aktualnych maszyn i 25 proc. w kosztach eksploatacji.

Pierwsza wersja CS100 na 98-124 miejsca, o zasięgu 5400 km, w cenie katalogowej 63 mln dolarów, przewidziana pod koniec 2014 r. będzie atrakcyjna dla linii regionalnych, a następna CS300 (124-160 miejsc, cena katalogowa 72 mln dolarów, zasięg 5400 km) przewidziana w połowie 2015 r. stanie się groźnym konkurentem B737 i A320 w segmencie maszyn na 130-160 miejsc

Testy samolotów CSeries będą bacznie obserwowane przez linie lotnicze i innych producentów. Chętni do kupowania ich zechcą sprawdzić, czy rzeczywiście są tak oszczędne i ciche, jak twierdzi producent. Konkurenci będą sprawdzać zachowanie systemów i komponentów, zwłaszcza silników PurePower PW1500G turbofan.

- Samoloty serii C wywołały już trzęsienie ziemi w branży lotniczej. To skłoniło Boeinga i Airbusa do przeprojktowania swych samolotów - uważa prezes doradczej firmy lotniczej Boyd Group Int'l, Michael Boyd. - Samoloty CSeries na papierze przewyższały pod względem ekonomii produkty obu globalnych firm, które musiały nadrobić to, co zrobił Bombardier.

Airbus i Boeing ogłosiły o nowych wersjach silników w swoich A320 i B737 po przedstawieniu przez Bombardiera planów swego CSeries. Obie firmy uzyskały prawie 4 tys. zamówień ( 2425 A320 neo, 1498 B737 Max), choć tylko niewielka ich część mniejszych wersji konkuruje bezpośrednio z wyrobami Kanadyjczyków.

Potencjalny rynek tych samolotów, oceniany na 7 tys. maszyn w ciągu 20 lat, jest trzykrotnie większy od segmentu, do którego zaliczają się CSeries, ale 177 potwierdzonych zamówień i 211 opcji to znacznie za mało wobec zakładanych 300 maszyn w roku wejścia ich do eksploatacji, czyli pod koniec 2014 r.

Prezes Bombardiera, Pierre Beaudoin wierzy, że CSeries może przejąć połowę rynku i będzie dążyć do uzyskiwania sprzedaży za 5-8 mld dolarów rocznie. - Moim zdaniem, to realistyczne. Jesteśmy jedyni w tej kategorii. Niektóre maszyny konkurentów otrzymały nowe silniki, ale nie mają takich samych osiągów. Nowy konkurencyjny samolot pojawi się najwcześniej za 5 lat, bo teraz żaden nie jest w stadium projektowania - wyjaśnia.

- To było wspaniałe. Prawie nie było słychać startu - stwierdził prezes łotewskiego przewoźnika AirBaltic, Martin Gauss, który zamówił 10 większych CS300. - To jeden z powodów, dla których kupiliśmy je, bo zapewnią oszczędności z niższego zużycia paliwa.

Gauss poinformował telefonicznie dziennikarza agencji Reutera, że zacznie z Bombardierem rozmowy o zwiększeniu zamówienia poprzez wykorzystanie opcji na 10 dodatkowych samolotów. AirBaltic nie zdecydował jeszcze, ile zamówi samolotów z tej opcji.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca