Polacy kupują w Interencie

Polacy dopiero odkrywają zalety e-handlu, ale mają w stosunku do niego wysokie wymagania.

Publikacja: 17.10.2013 04:49

Polacy kupują w Interencie

Foto: Bloomberg

Zakupy w sieci choć raz zrobiło już ponad 70 proc. Polaków korzystających z Internetu. Choć przynajmniej na początku standardowym motywem do spróbowania tej formy jest poszukiwanie niższych niż w handlu tradycyjnym cen, to jednak coraz więcej klientów szuka wysokich standardów obsługi, jak również szerszej niż w zwykłym sklepie oferty. Nie bez znaczenia jest również możliwość robienia zakupów o dowolnej porze, jak również dostawa bezpośrednio do domu.

Nie tylko ceny

– Nie brakuje świadomych konsumentów chcących wiedzieć, co kupują i dlaczego dana rzecz właśnie tyle kosztuje. Przez Internet można doskonale tego typu informacje rozpowszechniać, a dodatkowo edukuje się kolejnych konsumentów i potencjalnych klientów – mówi Izabela Staniszewski, prezes firmy Nordre, produkującej odzież termoaktywną z wełny merynosowej.

Firma już testowała e-sklep, ale na dobre w tym kanale wystartuje pod koniec października.

– W branży sanitarnej i grzewczej duże znaczenie mają kwestie techniczne i fachowe doradztwo, dlatego e-sklep zaprojektowaliśmy tak, aby łączył zalety zakupów internetowych i tradycyjnych. Klient może wybrać i zarezerwować produkty online, a towar obejrzeć i odebrać w hurtowni, uzyskując przy tym doradztwo fachowców – mówi Grzegorz Zuchmański, zastępca dyrektora spółki SBS, sprzedającej artykuły grzewcze oraz sanitarne.

Firma niedawno zdecydowała się na uruchomienie e-sklepu i podobne decyzje podejmują także zarówno wielkie grupy handlowe, jak Tesco czy Auchan, po średnie czy mniejsze spółki z najróżniejszych branż.

Polacy szturmują sklepy internetowe

Z kolei z myślą o rodzimych producentach różnego typu rękodzieła czy odzieży w krótkich seriach na polski rynek weszła platforma sprzedażowa DaWanda, która umożliwia im dotarcie nie tylko do odbiorców na rynku krajowym, ale również zagranicznych. Eksport rośnie bardzo szybko – jak już pisaliśmy w „Rz" na początku tego roku za granicę trafiało ok. 20 proc. sprzedawanych na DaWandzie produktów, a w lipcu było to już ponad 30 proc. i w dalszym ciągu systematycznie się zwiększa udział eksportu.

Szanse na wzrost

Dzięki Internetowi konsumenci mogą trafić na ofertę nawet bardzo małego sklepu, do którego dotarcie w realnym handlu mogłoby okazać się zupełnie niemożliwe choćby z racji odległości. Tym bardziej że internauci są coraz bardziej otwarci na kupowanie przez Internet nawet kategorii, które wydawały się na ten trend odporne. Długo marginalne znaczenie miały choćby e-sklepy spożywcze, które stale zyskują na popularności, choć daleko im do poziomów e-sprzedaży np. elektroniki.

– Obecnie sprzedaż rośnie o 25–27 proc. w ujęciu rocznym. Teraz pracujemy z wykorzystaniem własnego magazynu i jesteśmy przygotowani na większą liczbę transakcji. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników i pozycji rynkowej Alma24.pl – mówi Jerzy Mazgaj, prezes Alma Market.

Drugą błyskawicznie zyskującą na powodzeniu kategorią są także ubrania, choć zwłaszcza kobiety miały duże opory przed takimi zakupami, ponieważ nie ma możliwości przymierzenia towaru. – Konsumenci już wiedzą, że zakupy internetowe można w razie potrzeby zwrócić. Trudno też mówić o fali zwrotów, zazwyczaj wynoszą 20–30 proc. transakcji – mówi przedstawiciel jednego z e-sklepów.

Według ostatniego badania Triggered Messaging w tym roku w Wielkiej Brytanii oraz USA nawet 70 proc. rozpoczętych w e-sklepach zakupów zostało z różnych powodów przerwanych. – Gdy chcą je później kontynuować, pamiętają poszukiwane produkty, ale niekoniecznie sklepy, w jakich je już próbowali kupić – podaje firma.

Sklepy do oceny

Dlatego Usability LAB oraz portal eKomercyjnie.pl postanowiły sprawdzić, jak wygląda ocean użyteczności polskich e-sklepów. Firmy podają, że to właśnie błędy w obszarze użyteczności są najczęstszymi powodami porzucania koszyków przez klientów podczas wirtualnych zakupów. W raporcie sprawdzono sposób kompletowania listy zakupów (poruszanie się po sklepie, umieszczanie produktów w koszyku) i wyjścia do kasy (podanie danych klienta, wyboru sposobu dostawy i opcji towarzyszących złożeniu zamówienia).

Najlepiej wypadły sklepy Mediamarkt.pl z oceną 82 proc., Cyfrowe.pl z 78 proc., Answear.com z wynikiem 75 proc., Oponeo.pl z 73 proc. oraz Zalando.pl z 72 proc.

W komunikacie do wyników czytamy, że ogółem sklepy najbardziej dbają o to, by oferta była dobrze wyeksponowana, jeżeli zaś chodzi o wyjście do kasy czy spełnienie potrzeb osób np. niedowidzących, sytuacja jest już gorsza. Średnia ocen analizowanych sklepów wyniosła 64 proc.

– E-sklepy rozumieją znaczenie użyteczności serwisu, ale nie w pełni wykorzystują jej potencjał – mówi Krzysztof Bartnik, redaktor naczelny eKomercyjnie.pl.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, p.mazurkiewicz@rp.pl

Zakupy w sieci choć raz zrobiło już ponad 70 proc. Polaków korzystających z Internetu. Choć przynajmniej na początku standardowym motywem do spróbowania tej formy jest poszukiwanie niższych niż w handlu tradycyjnym cen, to jednak coraz więcej klientów szuka wysokich standardów obsługi, jak również szerszej niż w zwykłym sklepie oferty. Nie bez znaczenia jest również możliwość robienia zakupów o dowolnej porze, jak również dostawa bezpośrednio do domu.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie
Biznes
Katastrofa Boeinga w Indiach, polska zbrojeniówka w impasie i powrót atomu
Biznes
Donald Trump zapowiedział zmiany w polityce imigracyjnej pod naciskiem farmerów
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Zmiany u Pracodawców RP. Odchodzi prezes