Polacy kupują w Interencie

Polacy dopiero odkrywają zalety e-handlu, ale mają w stosunku do niego wysokie wymagania.

Publikacja: 17.10.2013 04:49

Polacy kupują w Interencie

Foto: Bloomberg

Zakupy w sieci choć raz zrobiło już ponad 70 proc. Polaków korzystających z Internetu. Choć przynajmniej na początku standardowym motywem do spróbowania tej formy jest poszukiwanie niższych niż w handlu tradycyjnym cen, to jednak coraz więcej klientów szuka wysokich standardów obsługi, jak również szerszej niż w zwykłym sklepie oferty. Nie bez znaczenia jest również możliwość robienia zakupów o dowolnej porze, jak również dostawa bezpośrednio do domu.

Nie tylko ceny

– Nie brakuje świadomych konsumentów chcących wiedzieć, co kupują i dlaczego dana rzecz właśnie tyle kosztuje. Przez Internet można doskonale tego typu informacje rozpowszechniać, a dodatkowo edukuje się kolejnych konsumentów i potencjalnych klientów – mówi Izabela Staniszewski, prezes firmy Nordre, produkującej odzież termoaktywną z wełny merynosowej.

Firma już testowała e-sklep, ale na dobre w tym kanale wystartuje pod koniec października.

– W branży sanitarnej i grzewczej duże znaczenie mają kwestie techniczne i fachowe doradztwo, dlatego e-sklep zaprojektowaliśmy tak, aby łączył zalety zakupów internetowych i tradycyjnych. Klient może wybrać i zarezerwować produkty online, a towar obejrzeć i odebrać w hurtowni, uzyskując przy tym doradztwo fachowców – mówi Grzegorz Zuchmański, zastępca dyrektora spółki SBS, sprzedającej artykuły grzewcze oraz sanitarne.

Firma niedawno zdecydowała się na uruchomienie e-sklepu i podobne decyzje podejmują także zarówno wielkie grupy handlowe, jak Tesco czy Auchan, po średnie czy mniejsze spółki z najróżniejszych branż.

Polacy szturmują sklepy internetowe

Z kolei z myślą o rodzimych producentach różnego typu rękodzieła czy odzieży w krótkich seriach na polski rynek weszła platforma sprzedażowa DaWanda, która umożliwia im dotarcie nie tylko do odbiorców na rynku krajowym, ale również zagranicznych. Eksport rośnie bardzo szybko – jak już pisaliśmy w „Rz" na początku tego roku za granicę trafiało ok. 20 proc. sprzedawanych na DaWandzie produktów, a w lipcu było to już ponad 30 proc. i w dalszym ciągu systematycznie się zwiększa udział eksportu.

Szanse na wzrost

Dzięki Internetowi konsumenci mogą trafić na ofertę nawet bardzo małego sklepu, do którego dotarcie w realnym handlu mogłoby okazać się zupełnie niemożliwe choćby z racji odległości. Tym bardziej że internauci są coraz bardziej otwarci na kupowanie przez Internet nawet kategorii, które wydawały się na ten trend odporne. Długo marginalne znaczenie miały choćby e-sklepy spożywcze, które stale zyskują na popularności, choć daleko im do poziomów e-sprzedaży np. elektroniki.

– Obecnie sprzedaż rośnie o 25–27 proc. w ujęciu rocznym. Teraz pracujemy z wykorzystaniem własnego magazynu i jesteśmy przygotowani na większą liczbę transakcji. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników i pozycji rynkowej Alma24.pl – mówi Jerzy Mazgaj, prezes Alma Market.

Drugą błyskawicznie zyskującą na powodzeniu kategorią są także ubrania, choć zwłaszcza kobiety miały duże opory przed takimi zakupami, ponieważ nie ma możliwości przymierzenia towaru. – Konsumenci już wiedzą, że zakupy internetowe można w razie potrzeby zwrócić. Trudno też mówić o fali zwrotów, zazwyczaj wynoszą 20–30 proc. transakcji – mówi przedstawiciel jednego z e-sklepów.

Według ostatniego badania Triggered Messaging w tym roku w Wielkiej Brytanii oraz USA nawet 70 proc. rozpoczętych w e-sklepach zakupów zostało z różnych powodów przerwanych. – Gdy chcą je później kontynuować, pamiętają poszukiwane produkty, ale niekoniecznie sklepy, w jakich je już próbowali kupić – podaje firma.

Sklepy do oceny

Dlatego Usability LAB oraz portal eKomercyjnie.pl postanowiły sprawdzić, jak wygląda ocean użyteczności polskich e-sklepów. Firmy podają, że to właśnie błędy w obszarze użyteczności są najczęstszymi powodami porzucania koszyków przez klientów podczas wirtualnych zakupów. W raporcie sprawdzono sposób kompletowania listy zakupów (poruszanie się po sklepie, umieszczanie produktów w koszyku) i wyjścia do kasy (podanie danych klienta, wyboru sposobu dostawy i opcji towarzyszących złożeniu zamówienia).

Najlepiej wypadły sklepy Mediamarkt.pl z oceną 82 proc., Cyfrowe.pl z 78 proc., Answear.com z wynikiem 75 proc., Oponeo.pl z 73 proc. oraz Zalando.pl z 72 proc.

W komunikacie do wyników czytamy, że ogółem sklepy najbardziej dbają o to, by oferta była dobrze wyeksponowana, jeżeli zaś chodzi o wyjście do kasy czy spełnienie potrzeb osób np. niedowidzących, sytuacja jest już gorsza. Średnia ocen analizowanych sklepów wyniosła 64 proc.

– E-sklepy rozumieją znaczenie użyteczności serwisu, ale nie w pełni wykorzystują jej potencjał – mówi Krzysztof Bartnik, redaktor naczelny eKomercyjnie.pl.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, p.mazurkiewicz@rp.pl

Zakupy w sieci choć raz zrobiło już ponad 70 proc. Polaków korzystających z Internetu. Choć przynajmniej na początku standardowym motywem do spróbowania tej formy jest poszukiwanie niższych niż w handlu tradycyjnym cen, to jednak coraz więcej klientów szuka wysokich standardów obsługi, jak również szerszej niż w zwykłym sklepie oferty. Nie bez znaczenia jest również możliwość robienia zakupów o dowolnej porze, jak również dostawa bezpośrednio do domu.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?