Rosja wraca pod "skrzydła" GM Europe

General Motors postanowił podporządkować swą działalność w Rosji swojej europejskiej części, co jest zwycięstwem nowego prezesa GM Europe.

Publikacja: 21.10.2013 13:42

Koncern z Detroit uznał za najważniejsze zadanie doprowadzenie do całkowitego odrodzenia działalności w Europie po zanotowaniu w ciągu 12 lat około 18 mld dolarów strat i inwestuje następne miliardy, mimo opinii banku Morgan Stanley, by sprzedał Opla i Vauxhalla za każdą cenę.

Rosja jest jedynym regionem, w którym Opel osiąga wzrost, bo rabaty zmniejszające marżę zysku są tam znacznie mniej powszechne niż w Europie Zachodniej, która spodziewa się w tym roku najgorszej sprzedaży od 1993 r.

Od stycznia dział operacji międzynarodowych GM (MGIO) z centralą w Szanghaju przekaże po 3 latach pałeczkę z powrotem GM Europe. Europejska "czapka" przejmie nie tylko sprzedaż Opla w Rosji, ale także Chevroleta, który sprzedaje dwukrotnie więcej pojazdów, oraz Cadillaca.

- To pozwoli GM Europe wyjść szybciej spod kreski - uważa autorytet motoryzacyjny w Niemczech, szef instytutu badawczego CAR na uniwersytecie w Duisburgu-Essen, Ferdinand Dudenhoeffer. Jego zdaniem, to sugeruje, że nowy szef Opla i prezes GME, Karl-Thomas Neumann, który przyszedł do GM w marcu z Volkswagena, wygrał batalię o wpływy w koncernie.

Posunięcie to pozwoli Neumannowi zyskać większe poparcie wśród  europejskiej załogi, która od 2000 r. zmalała o ponad połowę i czeka ja trzecie zamknięcie fabryki w 2014 r. - Dotychczas zyski rejestrowano w Azji-Pacyfiku, teraz będą zapisywane Europie. Powstaje więc pozór postępu w restrukturyzacji Opla - dodaje Dudenhoeffer.

Spadek po dobrym starcie

Pięć lat temu Opel był dobrze zapowiadającą się marką w Rosji, sprzedał prawie 100 tys. samochodów, dwukrotnie więcej od Volkswagena. jednak postępowanie upadłościowe GM w 2009 r i nieudana sprzedaż Opla konsorcjum Magny z rosyjskim Sbierbankiem zmniejszyła sprzedaż o dwie trzecie.

GME przekazał następnie we 2010 r. odpowiedzialność za rosyjski rynek działowi GMIO. Posunięcie to mocno krytykowali wówczas działacze związkowi w Oplu, którzy uważali, że  kierownictwo GME zrezygnowało z ważnego ośrodka zysku na rzecz osobistej kariery.

Tymczasem Volkswagen prześcignął Opla w Rosji osiągając w 2012 r. sprzedaż prawie 165 tys. samochodów, dwukrotnie wiecuj niż filia GM. Chevrolet wypadł znacznie lepiej, z rynkiem ponad 205 tys. pojazdów, a Cadillac sprzedał ok 2 tys. sztuk.

- To właściwa decyzja we właściwym czasie - stwierdził prezes Neumann i dodał, że Rosja jest nadal trzecim rynkiem dla Opla/Vauxhalla, po Wielkiej Brytanii i Niemczech. - Wszystkie prognozy wskazują, że Rosja stanie się największym w Europie rynkiem samochodowym. Opel ma dobrą opinię w tym kraju i chcemy znacząco zwiększyć nasz udział w rynku.

Opel zmarnował szanse wzrostu pozostając poza dużymi rynkami w rodzaju Chin i ograniczył działalność do Europy, gdzie ma wszystkie fabryki, więc nie konkuruje z innymi markami GM. Np. Buick produkuje opla insignię w Chinach pod nazwą Buick Regal i osiąga zyski, zostawiając Oplowi tylko produkty niszowe w rodzaju Astry GTC coupe. W wyniku tego Opel sprzedał w ubiegłym roku na największym rynku świata zaledwie 4500 pojazdów.

Głównym powodem rentowności innych masowych producentów, np. Volkswagena jest ich zdolność wyrównywania słabej sprzedaży w Europie rosnącą na wschodzących rynkach, w Chinach, Indiach i Brazylii.

Opel wycofał się w sierpniu z Australii pozostając  tylko na kilku małych pozaeuropejskich rynkach eksportowych: w Chile, Singapurze i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Koncern z Detroit uznał za najważniejsze zadanie doprowadzenie do całkowitego odrodzenia działalności w Europie po zanotowaniu w ciągu 12 lat około 18 mld dolarów strat i inwestuje następne miliardy, mimo opinii banku Morgan Stanley, by sprzedał Opla i Vauxhalla za każdą cenę.

Rosja jest jedynym regionem, w którym Opel osiąga wzrost, bo rabaty zmniejszające marżę zysku są tam znacznie mniej powszechne niż w Europie Zachodniej, która spodziewa się w tym roku najgorszej sprzedaży od 1993 r.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!