Reklama

Rosja wraca pod "skrzydła" GM Europe

General Motors postanowił podporządkować swą działalność w Rosji swojej europejskiej części, co jest zwycięstwem nowego prezesa GM Europe.

Publikacja: 21.10.2013 13:42

Koncern z Detroit uznał za najważniejsze zadanie doprowadzenie do całkowitego odrodzenia działalności w Europie po zanotowaniu w ciągu 12 lat około 18 mld dolarów strat i inwestuje następne miliardy, mimo opinii banku Morgan Stanley, by sprzedał Opla i Vauxhalla za każdą cenę.

Rosja jest jedynym regionem, w którym Opel osiąga wzrost, bo rabaty zmniejszające marżę zysku są tam znacznie mniej powszechne niż w Europie Zachodniej, która spodziewa się w tym roku najgorszej sprzedaży od 1993 r.

Od stycznia dział operacji międzynarodowych GM (MGIO) z centralą w Szanghaju przekaże po 3 latach pałeczkę z powrotem GM Europe. Europejska "czapka" przejmie nie tylko sprzedaż Opla w Rosji, ale także Chevroleta, który sprzedaje dwukrotnie więcej pojazdów, oraz Cadillaca.

- To pozwoli GM Europe wyjść szybciej spod kreski - uważa autorytet motoryzacyjny w Niemczech, szef instytutu badawczego CAR na uniwersytecie w Duisburgu-Essen, Ferdinand Dudenhoeffer. Jego zdaniem, to sugeruje, że nowy szef Opla i prezes GME, Karl-Thomas Neumann, który przyszedł do GM w marcu z Volkswagena, wygrał batalię o wpływy w koncernie.

Posunięcie to pozwoli Neumannowi zyskać większe poparcie wśród  europejskiej załogi, która od 2000 r. zmalała o ponad połowę i czeka ja trzecie zamknięcie fabryki w 2014 r. - Dotychczas zyski rejestrowano w Azji-Pacyfiku, teraz będą zapisywane Europie. Powstaje więc pozór postępu w restrukturyzacji Opla - dodaje Dudenhoeffer.

Reklama
Reklama

Spadek po dobrym starcie

Pięć lat temu Opel był dobrze zapowiadającą się marką w Rosji, sprzedał prawie 100 tys. samochodów, dwukrotnie więcej od Volkswagena. jednak postępowanie upadłościowe GM w 2009 r i nieudana sprzedaż Opla konsorcjum Magny z rosyjskim Sbierbankiem zmniejszyła sprzedaż o dwie trzecie.

GME przekazał następnie we 2010 r. odpowiedzialność za rosyjski rynek działowi GMIO. Posunięcie to mocno krytykowali wówczas działacze związkowi w Oplu, którzy uważali, że  kierownictwo GME zrezygnowało z ważnego ośrodka zysku na rzecz osobistej kariery.

Tymczasem Volkswagen prześcignął Opla w Rosji osiągając w 2012 r. sprzedaż prawie 165 tys. samochodów, dwukrotnie wiecuj niż filia GM. Chevrolet wypadł znacznie lepiej, z rynkiem ponad 205 tys. pojazdów, a Cadillac sprzedał ok 2 tys. sztuk.

- To właściwa decyzja we właściwym czasie - stwierdził prezes Neumann i dodał, że Rosja jest nadal trzecim rynkiem dla Opla/Vauxhalla, po Wielkiej Brytanii i Niemczech. - Wszystkie prognozy wskazują, że Rosja stanie się największym w Europie rynkiem samochodowym. Opel ma dobrą opinię w tym kraju i chcemy znacząco zwiększyć nasz udział w rynku.

Opel zmarnował szanse wzrostu pozostając poza dużymi rynkami w rodzaju Chin i ograniczył działalność do Europy, gdzie ma wszystkie fabryki, więc nie konkuruje z innymi markami GM. Np. Buick produkuje opla insignię w Chinach pod nazwą Buick Regal i osiąga zyski, zostawiając Oplowi tylko produkty niszowe w rodzaju Astry GTC coupe. W wyniku tego Opel sprzedał w ubiegłym roku na największym rynku świata zaledwie 4500 pojazdów.

Głównym powodem rentowności innych masowych producentów, np. Volkswagena jest ich zdolność wyrównywania słabej sprzedaży w Europie rosnącą na wschodzących rynkach, w Chinach, Indiach i Brazylii.

Reklama
Reklama

Opel wycofał się w sierpniu z Australii pozostając  tylko na kilku małych pozaeuropejskich rynkach eksportowych: w Chile, Singapurze i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama