Kontrakty i B777X pierwszego dnia salonu w Dubaju

Rekordowymi zamówieniami i rozpoczęciem programu produkcji nowego B777 zaczął się salon lotniczy w Dubaju (17-21 listopada).

Publikacja: 17.11.2013 13:47

Linie lotnicze znad Zatoki Arabskiej złożyły zamówienia za ponad 100 mld dolarów w cenach katalogowych podkreślając przesunięcie środka ciężkości w branży lotniczej, pozwoliły oficjalnie ogłosić o rozpoczęciu produkcji nowej wersji Boeinga, B777X, udzieliły też wsparcia dla programu A380 Airbusa.

Miejscowy przewoźnik Etihad zaczął to szaleństwo zamawiając rekordową liczbę 150 nowych B777, o tymczasowej dotąd nazwie B777X, o wartości 76 mld dolarów. Linia dołożyła zamówienie na 50 superjumbo o wartości 23 mld dolarów.

Boeing zaliczył wstępne zamówienia Etihad Airways i Qatar Airways i ogłosił, że otrzymał łącznie zamówienia na 259 nowych samoootów B777 o wartości ok. 100 mld dolarów i ogłosił oficjalnie rozpoczęcie nowego programu.

- Reakcja na B777X była zdumiewająca — przyznał prezes Jim McNerney na konferencji prasowej poświęconej oficjalnej premierze nowej maszyny, w obecności emira Dubaju, szejka Mohameda bin Raszyda al-Machtuma.

Przewoźnicy znad Zatoki konkurują między sobą o udział w przewozach przez ten region położony strategicznie między Europą i Azją. W czasie gdy europejskie linie mają problemy finansowe z powodu długotrwałej recesji, klienci znad Zatoki stają się coraz ważniejsi dla Airbusa i Boeinga.

Nowy B777 zwiastuje kolejny frant w walce obu największych producentów, bo ma być odpowiedzią Boeinga na największą wersję A350-1000 Airbusa na rynku samolotów minijumbo, które są coraz popularniejsze.

Przedstawiciel kierownictwa koncernu obiecał, że Boeing nie pozwoli, by spór o umowę zbiorowa z mechanikami z Seattle związany z miejscem produkcji nowego samolotu zaszkodził w jakikolwiek sposób uruchomieniu programu. Po odrzuceniu przez związek IAM układu zbiorowego koncern szuka nowej lokalizacji produkcji B777.

Samolot pojawi się w dwóch wersjach, 777-8 na 350 miejsc i głównej 777-9 na 406 miejsc, z dostawami od 2020 r. Obie będą mieć skrzydła z włókna węglowego, tak długie, że na lotnisku ich końce będą składane do góry, aby samoloty mieściły się na dotychczasowych miejscach parkowania. Będą napędzane silnikami General Electric.

Organizacja pilotów z USA ostrzegła, że sprzedaż setek samolotów liniom znad Zatoki, konkurujących z amerykańskimi, będzie mieć poważne konsekwencje dla gospodarki USA i dla pracowników linii lotniczych.

Wsparcie dla superjumbo

Airbus, który dotąd zaskakiwał rekordowymi kontraktami na salonach lotniczych, chciałby nie dopuścić do płynnego startu nowego programu Boeinga i negocjuje umowy sprzedaży wszystkich rodzajów swych samolotów. — Bardzo zależy mu na złagodzeniu skutków B777X — stwierdził anonimowo przedstawiciel sektora.

To osobiste wyzwanie dla bojowego szefa sprzedaży w Airbusie, Johna Leahy, któremu zależy, bo nie ponieść porażki na salonie w 20. roku pracy na tym stanowisku. Leahy jest pod presją, aby poprawił losy A380, na który w tym roku nie było chętnych i grozi zmniejszenie produkcji, jeśli do 2015 r. nie zostaną zapełnione wszystkie terminy dostaw.

Airbusowi przyszła z odsieczą linia Emirates, już największy klient na superjumbo zamawiając następne 50, więcej niż się spodziewano, zwiększając łączną liczbę tych samolotów do 140. Dotąd odebrała 39 tych maszyn.

Inny przewoźnik, Qatar Airways zamówił teraz 13 samolotów cargo A330-200F o wartości 2,8 mld dolarów (5 potwierdzonych, 8 w opcji). Od bieżącego roku używa trzy takie samoloty zabierające do 70 ton ładunków na odległość do 4 tys. mil morskich (7400 km).

Linie lotnicze znad Zatoki Arabskiej złożyły zamówienia za ponad 100 mld dolarów w cenach katalogowych podkreślając przesunięcie środka ciężkości w branży lotniczej, pozwoliły oficjalnie ogłosić o rozpoczęciu produkcji nowej wersji Boeinga, B777X, udzieliły też wsparcia dla programu A380 Airbusa.

Miejscowy przewoźnik Etihad zaczął to szaleństwo zamawiając rekordową liczbę 150 nowych B777, o tymczasowej dotąd nazwie B777X, o wartości 76 mld dolarów. Linia dołożyła zamówienie na 50 superjumbo o wartości 23 mld dolarów.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca