Szukając nowych rynków

Polskie przedsiębiorstwa coraz śmielej zaczynają handlować z krajami odległymi geograficznie.

Publikacja: 15.01.2014 14:18

Szukając nowych rynków

Foto: Bloomberg

Polskie firmy rozglądające się za nowymi rynkami zbytu zaczynają wychodzić na coraz dalsze, ale i bardziej perspektywiczne rynki.

Zagraniczną ekspansję polskich firm wyraźnie widać w danych pokazujących rosnący eksport. Według GUS od stycznia do listopada 2013 r. sprzedaż zagraniczna wzrosła o 5,6 proc., przy czym do krajów rozwijających się o ponad 15,5 proc., a do Europy Środkowo-Wschodniej o blisko 8 proc.

W 2014 r. eksport znowu w górę

Z sondy przeprowadzonej niedawno przez „Rz" wynika, że w 2014 r. dynamika eksportu może nawet przekroczyć 10 proc. Do jego silnej poprawy przyczyni się ożywienie globalnej gospodarki, przede wszystkim w krajach Unii Europejskiej, ale także sprzedaż do państw, które wcześniej nie były uwzględniane na mapach handlowych polskich przedsiębiorstw.

– Jeśli chodzi o eksport polskich firm, to trzy czwarte sprzedaży trafia do krajów europejskich, ale nasi przedsiębiorcy coraz śmielej zaczynają wychodzić na dalsze rynki, gdzie poszukują odbiorców swoich towarów zarówno samodzielnie, jak i z kimś, kto już tam operuje. Zakładam, że w 2014 r. dynamika eksportu do krajów rozwijających się może sięgnąć 20 proc., a w przypadku krajów Europy Środkowo-Wschodniej – ok. 15 proc. – mówi Piotr Soroczyński, główny ekonomista Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

Taka dynamika wzrostu nie jest możliwa do osiągnięcia w krajach starej UE. Tamtejsze rynki wprawdzie wychodzą z kryzysu, ale nie rosną szybko, więc popyt na dobra importowane też nie jest tak duży jak w krajach rozwijających się czy w naszym regionie.

Tymczasem polskie firmy mogą się pochwalić wysoką jakością. Światowy poziom nasze przedsiębiorstwa osiągnęły m.in. w informatyce, dobrze radzą sobie także firmy odzieżowe, producenci maszyn oraz taboru kolejowego, a nawet jachtów oraz producenci kosmetyków.

Plany ekspansji zagranicznej

Które regiony świata będą w najbliższych latach najbardziej atrakcyjne dla polskich firm? Eksperci wymieniają Afrykę, bo szybko rośnie tam klasa średnia. Polskie firmy, w tym giełdowe, już rozpoczęły ekspansję na Czarnym Lądzie. Interesujące są też takie kraje jak Wietnam, Tajlandia czy Indonezja, które są bramą do krajów ASEAN (Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej).

Ministerstwo Gospodarki wytypowało siedem rynków perspektywicznych: Kanadę, Brazylię, Algierię, Kazachstan, Turcję, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Meksyk, ale to nie jest zamknięta lista. Za atrakcyjny rynek uznaje się także Indie. Pod koniec stycznia odbędzie się Forum Gospodarcze Polska-Indie, poświęcone perspektywom rozwoju współpracy gospodarczej.

Z badań Citi wynika, że w ciągu najbliższych dwóch lat 39 proc. polskich firm planuje ekspansję międzynarodową. Co piąta uważa ją za największe strategiczne wyzwanie na najbliższe dwa lata.

W większym stopniu rozwijać biznes poza granicami Polski chcą przedstawiciele małych firm (46 proc.) niż dużych (36 proc.). Plany polskich przedsiębiorców na tle naszego regionu kształtują się bardzo optymistycznie, bo z tych samych badań wynika, że tylko 23 proc. czeskich i 38 proc. węgierskich firm deklaruje chęć wychodzenia z biznesem poza swoje granice.

Wyższe marże ?na dalekich rynkach

– Przedsiębiorcy eksportują z dwóch powodów. Po pierwsze, chcą wygenerować dodatkową sprzedaż, a kraje Europy Środkowo-Wschodniej i rozwijające się są bardzo dobrym odbiorcą towarów dla polskich firm. Drugim powodem zwiększania sprzedaży za granicą, zwłaszcza na rynkach egzotycznych, jest możliwość uzyskania wyższych marż – mówi Soroczyński. Właśnie dlatego sporo eksporterów poszukuje rynków na Dalekim Wschodzie: w Korei Płd., Japonii, a nawet w Chinach, oraz na Bliskim Wschodzie, w okolicach Zatoki Perskiej. – Na razie nie są to spektakularne wartości w skali makro, ale z punktu widzenia poszczególnych firm mają często dużo większe znaczenie – dodaje.

Jednak są to rynki odległe nie tylko geograficznie, lecz także kulturowo, dlatego występują bariery, z którymi firmy decydujące się na taki krok muszą sobie poradzić. Są to przede wszystkim zupełnie inne warunki prawne czy trudności w sprawdzeniu lokalnego partnera handlowego.

Jak wynika z badania Citi, firmy wchodzące na nowe rynki potrzebują doradztwa i usług banków umożliwiających im zarządzanie finansami z dowolnego miejsca na świecie. Dotychczas polskie przedsiębiorstwa działające za granicą najchętniej korzystały z płatności międzynarodowych oraz wymiany walut.

Jednak w najbliższym roku, w ramach dalszej ekspansji, planują skorzystać z szerszego wachlarza usług bankowych. Dlatego deklarują zainteresowanie wykorzystaniem np. linii kredytowych oraz faktoringu.

Polskie firmy rozglądające się za nowymi rynkami zbytu zaczynają wychodzić na coraz dalsze, ale i bardziej perspektywiczne rynki.

Zagraniczną ekspansję polskich firm wyraźnie widać w danych pokazujących rosnący eksport. Według GUS od stycznia do listopada 2013 r. sprzedaż zagraniczna wzrosła o 5,6 proc., przy czym do krajów rozwijających się o ponad 15,5 proc., a do Europy Środkowo-Wschodniej o blisko 8 proc.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca