Reklama

Szukając nowych rynków

Polskie przedsiębiorstwa coraz śmielej zaczynają handlować z krajami odległymi geograficznie.

Publikacja: 15.01.2014 14:18

Szukając nowych rynków

Foto: Bloomberg

Polskie firmy rozglądające się za nowymi rynkami zbytu zaczynają wychodzić na coraz dalsze, ale i bardziej perspektywiczne rynki.

Zagraniczną ekspansję polskich firm wyraźnie widać w danych pokazujących rosnący eksport. Według GUS od stycznia do listopada 2013 r. sprzedaż zagraniczna wzrosła o 5,6 proc., przy czym do krajów rozwijających się o ponad 15,5 proc., a do Europy Środkowo-Wschodniej o blisko 8 proc.

W 2014 r. eksport znowu w górę

Z sondy przeprowadzonej niedawno przez „Rz" wynika, że w 2014 r. dynamika eksportu może nawet przekroczyć 10 proc. Do jego silnej poprawy przyczyni się ożywienie globalnej gospodarki, przede wszystkim w krajach Unii Europejskiej, ale także sprzedaż do państw, które wcześniej nie były uwzględniane na mapach handlowych polskich przedsiębiorstw.

– Jeśli chodzi o eksport polskich firm, to trzy czwarte sprzedaży trafia do krajów europejskich, ale nasi przedsiębiorcy coraz śmielej zaczynają wychodzić na dalsze rynki, gdzie poszukują odbiorców swoich towarów zarówno samodzielnie, jak i z kimś, kto już tam operuje. Zakładam, że w 2014 r. dynamika eksportu do krajów rozwijających się może sięgnąć 20 proc., a w przypadku krajów Europy Środkowo-Wschodniej – ok. 15 proc. – mówi Piotr Soroczyński, główny ekonomista Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

Taka dynamika wzrostu nie jest możliwa do osiągnięcia w krajach starej UE. Tamtejsze rynki wprawdzie wychodzą z kryzysu, ale nie rosną szybko, więc popyt na dobra importowane też nie jest tak duży jak w krajach rozwijających się czy w naszym regionie.

Reklama
Reklama

Tymczasem polskie firmy mogą się pochwalić wysoką jakością. Światowy poziom nasze przedsiębiorstwa osiągnęły m.in. w informatyce, dobrze radzą sobie także firmy odzieżowe, producenci maszyn oraz taboru kolejowego, a nawet jachtów oraz producenci kosmetyków.

Plany ekspansji zagranicznej

Które regiony świata będą w najbliższych latach najbardziej atrakcyjne dla polskich firm? Eksperci wymieniają Afrykę, bo szybko rośnie tam klasa średnia. Polskie firmy, w tym giełdowe, już rozpoczęły ekspansję na Czarnym Lądzie. Interesujące są też takie kraje jak Wietnam, Tajlandia czy Indonezja, które są bramą do krajów ASEAN (Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej).

Ministerstwo Gospodarki wytypowało siedem rynków perspektywicznych: Kanadę, Brazylię, Algierię, Kazachstan, Turcję, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Meksyk, ale to nie jest zamknięta lista. Za atrakcyjny rynek uznaje się także Indie. Pod koniec stycznia odbędzie się Forum Gospodarcze Polska-Indie, poświęcone perspektywom rozwoju współpracy gospodarczej.

Z badań Citi wynika, że w ciągu najbliższych dwóch lat 39 proc. polskich firm planuje ekspansję międzynarodową. Co piąta uważa ją za największe strategiczne wyzwanie na najbliższe dwa lata.

W większym stopniu rozwijać biznes poza granicami Polski chcą przedstawiciele małych firm (46 proc.) niż dużych (36 proc.). Plany polskich przedsiębiorców na tle naszego regionu kształtują się bardzo optymistycznie, bo z tych samych badań wynika, że tylko 23 proc. czeskich i 38 proc. węgierskich firm deklaruje chęć wychodzenia z biznesem poza swoje granice.

Wyższe marże ?na dalekich rynkach

– Przedsiębiorcy eksportują z dwóch powodów. Po pierwsze, chcą wygenerować dodatkową sprzedaż, a kraje Europy Środkowo-Wschodniej i rozwijające się są bardzo dobrym odbiorcą towarów dla polskich firm. Drugim powodem zwiększania sprzedaży za granicą, zwłaszcza na rynkach egzotycznych, jest możliwość uzyskania wyższych marż – mówi Soroczyński. Właśnie dlatego sporo eksporterów poszukuje rynków na Dalekim Wschodzie: w Korei Płd., Japonii, a nawet w Chinach, oraz na Bliskim Wschodzie, w okolicach Zatoki Perskiej. – Na razie nie są to spektakularne wartości w skali makro, ale z punktu widzenia poszczególnych firm mają często dużo większe znaczenie – dodaje.

Reklama
Reklama

Jednak są to rynki odległe nie tylko geograficznie, lecz także kulturowo, dlatego występują bariery, z którymi firmy decydujące się na taki krok muszą sobie poradzić. Są to przede wszystkim zupełnie inne warunki prawne czy trudności w sprawdzeniu lokalnego partnera handlowego.

Jak wynika z badania Citi, firmy wchodzące na nowe rynki potrzebują doradztwa i usług banków umożliwiających im zarządzanie finansami z dowolnego miejsca na świecie. Dotychczas polskie przedsiębiorstwa działające za granicą najchętniej korzystały z płatności międzynarodowych oraz wymiany walut.

Jednak w najbliższym roku, w ramach dalszej ekspansji, planują skorzystać z szerszego wachlarza usług bankowych. Dlatego deklarują zainteresowanie wykorzystaniem np. linii kredytowych oraz faktoringu.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama